2018. november 06. | marieclaire.hu

Siker határokon túl is: Dr. Fábián Emília külgazdasági attasé

Interjúsorozatunk, amelyben külföldön is sikereket elért nőkkel beszélgetünk, immár harmadik fejezeténél tart. Ezúttal Magyarország Malajziai Nagykövetségének külgazdasági attaséját ismerhetitek meg. Dr. Fábián Emília mesélt munkájáról, tapasztalatairól, divattal kapcsolatos tevékenységéről és természetesen a misztikus dél-kelet-ázsiai országról is.

A tanulmányaidat a japán APU-n (Ritsumeikan Asia Pacific University) is végezted. Mesélj kicsit erről az időszakról és arról, hogy hogyan kerültél Ázsiába?

A magyar diplomák megszerzését követően célom volt, hogy külföldön folytassam a tanulmányaimat, mivel már kicsi korom óta diplomata pályára készültem. Két-három európai nyelvismeret birtokában adott lett volna a lehetőség, hogy európai felsőoktatási intézménybe jelentkezzek, azonban családi tanácsra egy akkor még hazánkban kevésbé beszélt nyelvterületre esett a választás. A neves japán Ritsumeikan Asia Pacific University által meghirdetett ösztöndíjat nyertem el, mellyel nemcsak a japán, hanem egy multikulturális környezettel is megismerkedhettem. A világ minden kontinenséről tanultam együtt diákokkal, többükkel a mai napig tartom a kapcsolatot. Még a nyaralásainkat is össze szoktuk kötni egy-egy régi barát meglátogatásával. Az ázsiai tapasztalatoknak nagy hasznát vettem itthon is, egy tokiói külszolgálatot követően, ahol külgazdasági szakdiplomata voltam.  Dél-Kelet-Ázsiával, többek között Malajziával foglalkoztam a Külgazdasági és Külügyminisztériumon belül.

Később Magyarország Malajziai Nagykövetségének külgazdasági attaséja lettél. Milyen feladatokat láttál el ennek keretében Kuala Lumpurban, és mivel foglalkozol jelenleg Budapesten?

A 2015 májusában újra nyíló nagykövetségen kereskedelemfejlesztési és befektetésösztönzési feladatokat láttam el, azaz segítettük a magyar cégek malajziai piaci megjelenését, számos üzleti partner találkozót, különböző szektorokra fókuszáló szemináriumot szerveztünk, valamint Malajzia szövetségi államaiban üzleti fórumokon mutattuk be hazánkat, mint versenyképes befektetési környezetet, és a magyar kormánynak a beruházókat támogató intézkedéseit. Jelenleg a Külgazdasági és Külügyminisztérium Kína Főosztályán a külgazdasági ügyekkel foglalkozom.

Személyedben egy kedves, empatikus, emellett céltudatos, határozott üzleti szemlélettel rendelkező nőt ismerhettem meg. Nem tartottál attól, hogy egy másik földrészen, ahol egészen másmilyen az üzleti kultúra és máshogyan élnek vagy kötnek kapcsolatokat az emberek, nehezebb lesz kitartani az elképzeléseid mellett?

A céltudatosság és a határozottság mellett fontos az adott ország kultúrájának ismerete és elfogadása. Úgy nem lehet sikeres tárgyalást folytatni, ha a saját elképzeléseimet ráerőltetem a másik félre, főleg, ha az egy teljesen másik üzleti kultúrában szocializálódott. Az empátia és az üzleti érzék kifinomult kettőssége remekül megfér egy női lélekben. Sokszor a magyar partnereknek nemcsak a nyelvi nehézségek (malajziai-kínai angol akcentus) leküzdésében segítettünk, hanem értelmeztük a helyi üzleti szokásokat, gyakorlatokat, etikát is. De Malajziában is nagy hasznát vettem a japán nyelvtudásomnak, amikor az egyik programsorozatunkhoz szükségünk volt plusz gépkocsikra, ezért az egyik helyi japán autóforgalmazótól japánul kértem meg, hogy segítsen nekünk.

Több, divattal kapcsolatos esemény szervezésében vettél részt, emellett magyar designerek ázsiai piacra kerülésének elősegítésében is segédkeztél. Hogyan alakultak ezek a lehetőségek és milyen eredményekkel zárultak?

A divat minden nő szívügye, nekem pedig szerencsém volt, mert remek magyar divat- és ékszertervezőkkel dolgozhattam együtt. Számomra különös értéket jelent a kreatív gondolkodás és szervezés. Kitaláltam és megterveztem a koncepciót, hogyan lehet az adott magyar márka piaci megjelenését elősegíteni. Így megtaláltuk azokat a malajziai cégeket és intézményeket, akik partnerek voltak ebben, illetve közösen tudtunk dolgozni. Meggyőződésem, hogy a magyar divat világszínvonalú, és inspirál, ha sikerre vihetem diplomáciai rendezvényeken a hazai értékeket. A divatrendezvény mellett Hungarikum bemutatót és vásárt is szerveztünk, a jelen lévő magyar cégek termékei már az eseménysorozat első pár napján elkeltek. A hagyományos magyar népművészet és napjaink modernitása ötvöződött sok programunkban. Hrivnák Tünde, a Romani Design, Pásztor Anita, vagy a ZEMA, illetve a halasi és abádszalóki csipkék mind olyan értékek, melyekre büszkék lehetünk. Ezen kívül segítettünk fiatal feltörekvő márkáknak is. Mindig az volt a célom, hogy a meghívott magyar cégeknek ne csak egy-egy önálló programot szervezzek, hanem a különböző elemek kiegészítsék egymást, így egyszerre ország-, márka-, termék- és cégpromóció is volt egyben.

Munkánk gyümölcse az a visszajelzés, miszerint az európai divat fogalmára az olasz és francia mellett, a magyar is bekerült a malajziai emberek tudatába, valamint a Whispering Wind fiatal divatmárka New York után Kuala Lumpur bevásárlóközpontjában is boltot nyitott. Siker volt, hogy ezekről a programokról egész oldalas cikkek jelentek meg a több százezres példányszámú országos napilapokban szerkesztőségi anyagként. Ezek mellett a Jimmy Choo-hoz, a világhírű malajziai divattervezőhöz köthető ügynökség meghívására egy luxus és prémium kategóriás divattermékeket felvonultató jótékonysági rendezvényen egyedüli magyarként mutatkozhatott be Faludi Gabriella, a Faludi G ékszermárka tulajdonosa és tervezője. Az est fővédnöke a Peraki szultán felesége volt.

Mik voltak azok a tipikus helyi dolgok, szokások, vagy a munkádhoz, karrieredhez kapcsolódó emlékezetes történetek, melyek miatt megszeretted a kinti életed? Összességében milyen érzésekkel hagytad el Kuala Lumpurt?

Az emberek számára a gasztronómia és az étkezési kultúra fontos alkotóeleme a mindennapoknak, Malajziában viszont ez az egyik legfontosabb szokás, hagyomány. Szinte minden tárgyalásnál, beszélgetésnél rákérdeznek, hogy mi hazánk tipikus étele, csípős-e, és mi magyarok szeretjük-e a csípős ételeket? A tárgyalásokat szeretik terített asztal mellett folytatni, és büszkék arra, hogy az ország multikulturális volta miatt szinte nincs olyan ázsiai étel, amely ne lenne elérhető Malajziában. Az emberek kedvessége és segítőkészsége szintén pozitív, rendkívül érdeklődőek. Az egyik legkedvesebb emlékem, amikor a nagyköveti udvariassági látogatás során Perak szövetségi állam szultánja egy kedves üzenet kíséretében dedikálta a közgazdaság-tudományi PhD-val rendelkező uralkodó által írott könyvét számomra. További siker, hogy másfél éves előkészítő munkámnak köszönhetően és rengeteg egyeztetést követően végül sikerült elérni hogy az „Egy nap a világ” c. úti film-sorozat stábja meghívást kapjon Malajziába azzal a céllal, hogy két részt is forgatva bemutassák ezt az egzotikus országot.

A malajziai multikulturális társadalom és a hozzá kapcsolódó változatos ázsiai gasztronómia, az örök trópusi nyári klíma, a beltéri légkondicionálás extrém hűvössége, az emberek kedvessége és nyitottsága szép emlékek maradnak, amelyek gazdagítják az ember érzelmi és értelmi intelligenciáját.

Egyszerre vagy feleség, családanya, diplomata. A kérdés talán már klisé, engem mégis érdekel: te hogyan tudsz egyensúlyt teremteni a magánéleted és a karriered közt? Mi segít abban, hogy a maximumot nyújtsd minden területen?

A diplomáciai érzéknek az élet minden területén hasznát lehet venni; különösen akkor, ha a munkánknak nincs időbeli kerete, hiszen vannak esti, illetve hétvégi munkaprogramok, így a család ekkor kicsit háttérben marad. A munkám a szenvedélyem is egyben, hiszen ahogy mondtam, már kicsi korom óta diplomata pályára készültem, nekem minden mozzanata, momentuma örömet jelent. Jó látni a munkánk gyümölcsét, az igazi sikereket. A munkán túl is keressük az új élményeket, szeretünk új helyeket felfedezni és találkozni a külföldön élő régi barátokkal. Szerencsére a gyerekek is ebben a környezetben szocializálódtak. Fontos, hogy összehangoljuk a családi és a karrier célokat, megtaláljuk az egyensúlyt.

Mire kell felkészülnie azoknak, akik Malajziában szeretnének élni, dolgozni, családot alapítani?

Más egy országot turistaként meglátogatni és más hosszabb ideig ott élni. Malajzia 60%-ban muszlim ország, ahhoz, hogy könnyebben boldoguljunk, ismerni kell a három fő népcsoport kulturális és történelmi hagyományait, társadalmi berendezkedését. A szinte minden hónapra eső változatos ünnepek és fesztiválok során megismerkedhetünk a helyi szokásokkal és felfedezhetjük a multikulturális Malajziát. Munka szempontjából tanácsos, ha már meglévő állással érkezünk, és nem ott kezdünk el munkát keresni. Cégalapítás esetében hasznos, ha van egy megbízható partnerünk, aki járatos a hivatali ügyintézés bürokratikus folyamataiban. Malajzia gyönyörű ország, a természeti környezet és a délkelet-ázsiai jellegzetesség rengeteg felfedeznivalót rejt magában.

Szerző: Zahorján Ivett Fotó: Janos Perl Photography

Szólj hozzá te is!

Még több Riporter

A jószolgálat követei jótékonyság

A jószolgálat követei