A legtöbb egyetemi és főiskolai előadóteremben tengernyi lapotopot látni csupán, a jegyzetlapokon sercegő tollak és ceruzák hangját már rég felváltotta a billentyűzet diszkrét kattogása. Abszolút érthető, hiszen ha valaki tud gyorsan gépelni, egyszerűbb és könnyebben szerkeszthető az így készült jegyzet. De a tudósokat nem hagyta nyugodni a kérdés: mit áldozunk fel ezért a technikai előnyért cserébe? A diákok tényleg jobban és hatékonyabban tanulnak így? Minden kétséget kizáróan: nem. A Psychological Science című szaklapban publikált tanulmány eredményei szerint hosszútávon előnyünkre válik, hogy a kézzel való jegyzetelés lassabb, mint a szöveg begépelése.
“Az új ismeretek birtokában át kell gondolnunk, hogy ha még rendeltetésszerűen használjuk is a laptopokat az előadásokon, és nem arra, hogy közben online vásárolgassunk, még akkor is kedvezőtlenül hatnak a tanulmányainkra” – figyelmeztet Pam A. Mueller, a Princeton Egyetemen végzett felmérés vezetője. Kutatásában a Los Angelesi Egyetem professzorával, Daniel M. Oppenheimerrel együttműködve 65 diákot vizsgáltak. Mindegyiküknek egy-egy TED előadást kellett végignézniük, valamilyen speciális, nem közismert témáról. A diákoknak laptopot és papírlapokat is adtak, és rájuk bízták, ezek közül melyiket választják a jegyzetelésre. Harminc perccel később kérdéseket tettek fel nekik az előadással kapcsolatban: egyrészt az elhangzott tényekre vonatkozó kérdéseket, másrészt átfogó elméleti kérdéseket. A tényekkel kapcsolatban nem volt eltérés a laptopon jegyzetelők és a papírt választók között, ám az átfogó kérdéseknél jelentősen rosszabbul szerepeltek a számítógépen gépelők.
“Amikor gépelünk, szóról szóra azt pötyögjük be, amit hallunk, hiszen képesek vagyunk olyan gyorsan írni géppel, mint az élőbeszéd. Azok a diákok viszont, akik kézzel jegyzetelnek, rákényszerülnek, hogy szelektáljanak az elhangzott információk között, mivel lehetetlen olyan sebesen írni tollal vagy ceruzával, mint gépelni. Ám ez jelen esetben előnyükre vált” – magyarázta a kutatás vezetője.
Persze ezektől az eredményektől nem várják a tudósok sem, hogy a diákok visszatérnek a spirálfüzethez, ám a technológia fejlődik, ahogy az írásfelismerő programok is, és számos tablet és program képes már rá, hogy a kézírással jegyzetelhessünk a számítógépre. Ez talán egy kompromisszumos, elfogadható megoldás lehet a jövendő diákoknak.
Fotó: Unsplash