Történt egyszer, hogy egy fogkrémgyártócég üzletkötőjeként az akkor 39 éves Mateschitz épp az említett reptéren küszködött a jetlag elviselhetetlen tüneteivel. Egyik üzlettársa javaslatára vásárolt egy doboz, koffeines thaiföldi energiaitalt. Mint kiderült, mind a kimerült helyiek, mind a világutazók esküdtek a hatására. És puff, tényleg működött! Ez a véletlen hozta mozgásba az osztrák marketinges fogaskerekeit: kell egy európai energiaital, ami minőségi és az íze is jó. Miután felvette a kapcsolatot a thaiföldi ital gyártójával és szakembereket toborzott, az új ízkombináció és stílusos imidzs létrehozása után megkeresztelte a terméket, és létrejött a jól ismert vörös bika emblémával ellátott energiaital. És hogy honnan is kapta a nevét? A válasz egyszerű: az ital egyik fő összetevője a taurin, ami egy állati szövetekben található aminosav. És heuréka, a Taurus latinul annyit tesz: bika. Mellesleg Mateschitz csillagjegye is a bika volt. Mi más is lehetett volna? A karizmatikus vállalkozó reptéren fogant ötlete villámgyorsan egy marketingbirodalommá nőtte ki magát. Az elmúlt évtizedekben a márka számos iparágban hódított teret, beleértve különféle sportokat, ingatlanbusinesst, könyvkiadást, médiát, művészeteket, vendéglátást és még sok mást. Íme nyolc tanulság Dietrich Mateschitz életútjából, ami nem csak vállalkozó kedvűeknek jöhet kapóra.
Az inspiráció mindenben ott szunnyad
Mateschitz energiaitalának története a már említett véletlenszerű ötlettel kezdődött, de a lehetőség – és piaci rés – felismerése nélkül nem jött volna létre az energiaitalgyártó konszern. A férfi a nulladik órától törekedett a minőségre, nem csupán egy időtálló és népszerű terméket akart létrehozni. Szenvedélyesen törekedett arra, hogy ne csak egy remek terméket áruljon, hanem a legjobb márkát tudhassa magáénak. A „Vezérbika” így fogalmazott: „Elsősorban nem azért létezik ez a cég, hogy profitot maximalizáljunk. (…) Nem azért törekszem a csúcsra, mert ott akarok lenni. Ne felejtsük el, hogy a csúcson túl minden véget ér. Valójában az út a cél.” Tanulság: Törekedj az kiválóságra és tedd magasra a léceket mindenben, amit csinálsz.
Ápold az üzleti együttműködéseidet és légy hűséges
Mateschitz self-made milliomos volt, de sikereit nem egyedül érte el. Tanulmányait saját maga finanszírozta, így a bécsi egyetem marketing szakát 20 szemeszter alatt sikerült abszolválnia. Viszont mind munkavállalóként, mind pedig vállalkozóként nagy hangsúlyt fektetett partnereinek megbecsülésére. Bármilyen hihetetlenül is hangzik, birodalmát kézfogásokra alapozta. A bizalom és a lojalitás volt az üzleti kapcsolatainak magja. Óránként 1,27 millió üveget gyártanak a fényes kis energiaitalból, és évente 7 milliárd dobozt értékesítenek. Mateschitz viszont sosem írt alá szerződést a gyártópartnerével, évtizedes együttműködésük alapja az adott szó.
Ne becsüld alá a jó marketing fontosságát
Mateschitz energiaitalának hihetetlen – 70%-os piaci dominanciáját – nem csak a minőségnek, hanem a kiváló marketingnek is köszönheti. Mateschitz a cég éves nyereségének egy harmadát, automatikusan márkaépítésbe és reklámokba forgatta vissza. Mindemellett a legjobb marketingeseket, kreatívokat és üzletembereket gyűjtötte maga köré. Figyelme minden részletre kiterjedt. Például,az alapítás után több mint egy évig visszadobott minden szlogenötletet. Egészen addig, amíg kreatív szakemberei megtalálták a tökéleteset. Ki ne ismerné a legendás „Szárnyakat ad!” mondatot?
Rendíthetetlen munkamorál nélkül nem megy
Mateschitz nemcsak üzletember volt, hanem szenvedélyes sportember is, aki imádta az extrém sportokat, és szigorú napi rutint követett. Azt állította, hogy csak heti három napot töltött az irodában. Azonban korábbi alkalmazottai és a Fuschl am See (osztrák város, ahol a cégének központja található) közelében élők szerint általában hétvégente is bejárt dolgozni. Mateschitz magas elvárásokat támasztott alkalmazottaival szemben is, nemcsak a teljesítmény és célok kitűzése terén, hanem a hétköznapi viselkedésben is. Ha bárki viselkedése foltot ejtett a márka imidzsén, legyen az túlzott ivászat vagy egyéb kétes magatartás, azt általában azonnal elbocsátották.
Támogasd azokat, akik támogatnak téged
Mateschitz nemcsak üzleti vállalkozó volt, hanem számos magánszemély mecénása is. Támogatott séfeket, zenészeket, sportolókat és filmeseket, mindazokat, akik szemében a minőség megtestesítői voltak. Volt protezsáltjai, beleértve olyan F1-versenyzőket, Vitantonio Liuzzi és Sebastian Vettel, azt állítják, hogy még az éjszaka közepén is felhívhatták Mateschitzet, és kikérhették a tanácsát. A vállalkozóóriás nagyra értékelte munkatársait is. Ha valaki egyszer segített rajta, azt sosem felejtette el. Így történt például, hogy mikor az egyik első alkalmazottját rákos betegséggel diagnosztizálták, Mateschitz egészen haláláig gondoskodott annak orvosi ellátásáról és anyagi jólétéről. A cégvezért 71 országból több mint 12 000 embert foglalkoztatott.
Légy innovatív, de sose veszítsd el a tartásodat
A bikás energiaital atyja egyszerre volt üzletileg innovatív és emberileg a klasszikus értékek híve. Mateschitz mindig nyitott volt az újszerű ötletek és megközelítések felé, de erkölcsi értelemben megingathatatlan volt. Azok, akik ismerték őt, egy olyan karizmatikus úriemberként írják le, aki majdhogynem mitikus figurának hatott. Egy alkalommal, amikor az amerikai média egy munkatársa először találkozott vele, megdöbbenését kicsit sem palástolva így üdvözölte az osztrákot: „Ó, Istenem. Hát, ön valóban létezik!”. Mateschitz kerülte a reflektorfényt, de amikor felbukkant, mindig stílusos dzsekiben, laza farmerben és védjegyévé vált széles mosolyával vonzotta a kíváncsi tekinteteket.
Kerüld a feltűnést, szép csendben haladj előre
Mateschitz szándékosan a nyilvánosságtól visszavonultan élt. Kerülte a média figyelmét – alig adott interjút – és inkább a termékeire összpontosított, mintsem saját maga promotálására. Ahogyan mondta: „Nem magamat árulom, egy terméket árulok a boltok polcain”. Mivel ő alig volt látható, minden figyelem a cégre összpontosult, a márkának magáért kellett beszélnie. S bár nemzetközileg is óriási sikereket ért el, Mateschitz sosem felejtette el osztrák gyökereit. Ausztriában volt a cég főhadiszállása, repülőmúzeuma, az alapító otthona, ott vásárolt és újított fel kastélyokat, éttermeket valamint az österreichi versenypályát is. Ilyesformán Mateschitz Ausztriában adózott a cége után. Amikor pedig nyugalomra és elszigetelődésre vágyott, a saját csendes-óceáni szigetére vonult vissza.
Alkoss, változtass, gyarapítsd a világot
Mateschitz öröksége túlmutat a vállalkozásain és a fiatal tehetségek szponzorálásán. Támogatott például olyan nemes ügyeket, mint a Wings for Life. A Wings for Life egy 2005-ben alakult alapítvány, amely a gerincvelő-sérülés következtében lebénultak megsegítésén fáradozik. Néhány évvel ezelőtt a cége 70 millió eurós befektetéssel segítette az alapítvány kutatóintézetének létrehozását, ami világszínvonalú munkakörülményeket biztosít az ott dolgozó tudósoknak. Tanulság: a valódi siker az, ha pozitív változást hozunk létre a világban.
Mateschitz vállalatának az értékét 2021-ben 25,4 milliárd dollárra becsülték, amely ezzel a legértékesebb osztrák cég. „A pénz sosem bírt számomra fontos motivációs erővel” – nyilatkozta egy alkalommal Mateschitz. „Számomra a hajtóerő mindig a szabadság, az önállóság és a projektjeimben lelt öröm volt. Az öröm az alapvető követelmény mindenben, amit csinálsz.” A legendás vállalkozó szellemi öröksége sokkal értékesebb, mint az általa kitalált eneriaital ikonikus kék és ezüst dobozai. Inspirációt jelent nem csak az ambiciózus kezdő vállalkozók és az üzleti világ rajongói számára. Mindannyiunknak emlékeztetőül szolgál a becsületesség és az emberségesség erejére. Ahogy Mateschitz mondta, „a teljesítmény és az őszinteség tényleg működik”.
Szöveg: Endre Dóra, Fotó: Getty Images