Mióta dolgoztok együtt Deák Kristóffal?
A Hacktion című sorozatban ismerkedtünk meg. Ott voltam vezető sminkes, amikor Kristóf több epizódot is rendezett.
Egyeztettetek, vagy teljesen rád volt bízva, hogy milyen sminkek készülnek a Mindenkihez?
Természetesen egyeztettünk. A látványhoz elengedhetetlen a smink is. Karakterépítés szempontjából is sokat tudunk adni a színésznek, segítjük a munkáját a megfelelő külső kialakításával. A rendezővel és az operatőrrel összhangban kell lennünk, hogy ráérezzünk a látásmódjukra.
Mennyi ideig tartott egy átlagos forgatási napon a Mindenki sminkjeinek elkészítése?
A gyerekek fonatait, copfjait is segítettem a fodrászunknak elkészíteni, miután Szamosi Zsófi sminkjét befejeztem. Az ő karaktere nagyon izgalmas volt sminkesként. A kérés természetesen minél natúrabb smink volt, de megkérdeztem Kristófot, szeretné-e, ha rögtön jelzem a sminkkel, hogy negatív szereplőről van szó. Azt kérte, hogy ne derüljön ki rögtön. Innentől volt izgalmas, mert a ’90-es évek sminkdivatja elég harsány, és nekünk pont lágyítani kellett. Ezért óvatosan bántam a tónusokkal, csak a színpadi jelenethez volt egy kicsit erősebb, épp csak egy leheletnyivel, de a kellő pillanatban úgy tudott villanni a színésznő szeme, hogy megfagyott az ereinkben a vér.
Mi volt a legnagyobb kihívás?
Az egyik jelenetben a gyerekek csokit kapnak, amit meg is kell enniük, és a csokimaszatot gyorsan le kellett törölni, ami nem volt egyszerű. Az egyensúlyt megtalálni, hogy mikor jó, valósághű a gyerekek hajának kócossága, és mikor kell újrafonni vagy copfozni. Szamosi Zsófi karakterének, Erika néninek a sminkje pedig sokkal összetettebb volt, mint azt bárki is gondolná.
Használsz valamilyen speciális technikát a természetes hatású sminkek elkészítésekor, ami kameraképessé teszi a bőrt?
A HD-kamerához én az airbrush technikát szeretem a legjobban. Pont a HD-kamera részletgazdagsága kívánta meg ennek a technikának az alkalmazását.
Milyen sminket nehezebb elkészíteni, egy realisztikusat vagy egy szürreálisat?
Hogy kinek mi a könnyebb, az relatív. Én filmeken dolgozom gyakrabban, de éppen ezért a fantáziasmink jóleső változatosságot jelent nekem.
Vannak trendek a filmes sminkelésben?
A filmes sminkben is vannak trendek, bár kevésbé önálló, inkább a képi világ egészében figyelhető meg, hogy egyre inkább a natúr smink felé mozdulunk el.
Mióta a filmszakmában vagy, sokat változott a sminkelési technika? Más anyagokat használtok?
15 éve vagyok a szakmában, és a naturalisztikus képi világ minket, sminkeseket is arra sarkall, hogy ezzel lépést tartva, új anyagokat és technikákat használjunk.
A filmes sminkelés mellett milyen más munkáid vannak?
Sorozatokban, reklámokban, filmeken és fotózásokon is dolgozom. De a látásmódom inkább filmes.
Sminkelsz a mindennapokban?
Természetesen igen, de csak finoman, visszafogottan. Előfordul, hogy hajnal 3–4 körül kell kelnem, és akkor elengedhetetlen.
Szerző: Vida Virág
Fotó: Juan Pablo Rico