A Mindenki arcai a púder alatt: interjú Néma Orsi sminkessel

2017. március 13.
Egy realista smink akkor jó, ha a filmben észre sem vesszük, hogy a szereplő komoly make-upot visel. Az Oscar-díjat nyert Mindenki című film sminkesének, Néma Orsinak az volt a feladata a világsikert elért alkotásban, hogy minél valósághűbb arcokat alkosson a szereplőknek. Az Erika nénit alakító Szamosi Zsófia negatív karaktere viszont jóval összetettebb kihívás volt egy gyakorlott sminkes számára is, mint azt gondolnánk. Hogy mitől lesz kameraképes egy smink, mit jelent együtt dolgozni egy rendezővel, mitől másabb HD-kamerához sminkelni és egyéb műhelytitkokról kérdeztük a make-up artistot.

Mióta dolgoztok együtt Deák Kristóffal?

A Hacktion című sorozatban ismerkedtünk meg. Ott voltam vezető sminkes, amikor Kristóf több epizódot is rendezett.

Egyeztettetek, vagy teljesen rád volt bízva, hogy milyen sminkek készülnek a Mindenkihez?

Természetesen egyeztettünk. A látványhoz elengedhetetlen a smink is. Karakterépítés szempontjából is sokat tudunk adni a színésznek, segítjük a munkáját a megfelelő külső kialakításával. A rendezővel és az operatőrrel összhangban kell lennünk, hogy ráérezzünk a látásmódjukra.

Mennyi ideig tartott egy átlagos forgatási napon a Mindenki sminkjeinek elkészítése?

A gyerekek fonatait, copfjait is segítettem a fodrászunknak elkészíteni, miután Szamosi Zsófi sminkjét befejeztem. Az ő karaktere nagyon izgalmas volt sminkesként. A kérés természetesen minél natúrabb smink volt, de megkérdeztem Kristófot, szeretné-e, ha rögtön jelzem a sminkkel, hogy negatív szereplőről van szó. Azt kérte, hogy ne derüljön ki rögtön. Innentől volt izgalmas, mert a ’90-es évek sminkdivatja elég harsány, és nekünk pont lágyítani kellett. Ezért óvatosan bántam a tónusokkal, csak a színpadi jelenethez volt egy kicsit erősebb, épp csak egy leheletnyivel, de a kellő pillanatban úgy tudott villanni a színésznő szeme, hogy megfagyott az ereinkben a vér.

Mi volt a legnagyobb kihívás?

Az egyik jelenetben a gyerekek csokit kapnak, amit meg is kell enniük, és a csokimaszatot gyorsan le kellett törölni, ami nem volt egyszerű. Az egyensúlyt megtalálni, hogy mikor jó, valósághű a gyerekek hajának kócossága, és mikor kell újrafonni vagy copfozni. Szamosi Zsófi karakterének, Erika néninek a sminkje pedig sokkal összetettebb volt, mint azt bárki is gondolná.

Használsz valamilyen speciális technikát a természetes hatású sminkek elkészítésekor, ami kameraképessé teszi a bőrt?

A HD-kamerához én az airbrush technikát szeretem a legjobban. Pont a HD-kamera részletgazdagsága kívánta meg ennek a technikának az alkalmazását.

Milyen sminket nehezebb elkészíteni, egy realisztikusat vagy egy szürreálisat?

Hogy kinek mi a könnyebb, az relatív. Én filmeken dolgozom gyakrabban, de éppen ezért a fantáziasmink jóleső változatosságot jelent nekem.

Vannak trendek a filmes sminkelésben?

A filmes sminkben is vannak trendek, bár kevésbé önálló, inkább a képi világ egészében figyelhető meg, hogy egyre inkább a natúr smink felé mozdulunk el.

Mióta a filmszakmában vagy, sokat változott a sminkelési technika? Más anyagokat használtok?

15 éve vagyok a szakmában, és a naturalisztikus képi világ minket, sminkeseket is arra sarkall, hogy ezzel lépést tartva, új anyagokat és technikákat használjunk.

A filmes sminkelés mellett milyen más munkáid vannak?

Sorozatokban, reklámokban, filmeken és fotózásokon is dolgozom. De a látásmódom inkább filmes.

Sminkelsz a mindennapokban?

Természetesen igen, de csak finoman, visszafogottan. Előfordul, hogy hajnal 3–4 körül kell kelnem, és akkor elengedhetetlen.

Szerző: Vida Virág
Fotó: Juan Pablo Rico