Mindketten hegedűművészek vagytok. Hogyan ismerkedtetek meg?
Kokas Katalin: Mindketten a Zeneakadémia különleges tehetségek osztályába jártunk, a közös zenei órákon osztálytársak voltunk, kivéve a hegedű órákat, amelyek csak a tanár és a diák között zajlanak kettesben. 11 évesek voltunk akkor. Sokszor ültünk egy padban, és bár a baráti köreink különbözőek voltak, mégis mindig figyeltük, mi történik a másikkal. 17 évesen már tudtam, hogy ő lesz a férjem és ő tudta, hogy én az ő felesége. Kanadában tanultam másfél évet, és amikor visszajöttem egy mesterkurzuson találkoztunk újra. A diploma után összeházasodtunk.
Idén, július 23-29. között immár harmadik alkalommal rendezitek meg a Fesztiválakadémiát a Liszt Ferenc Zeneakadémián. Meséljetek egy kicsit a rendezvény megálmodásáról!
Kelemen Barnabás: 1998-1999 óta egyre többet jártunk külföldön nemzetközi fesztiválzenei eseményekre, ahol számos tehetséges művésszel ismerkedtünk meg és játszottunk együtt. Eltelt néhány év, 2005 körül egyre több helyszínen zenéltünk már régi ismerőseinkkel, barátainkkal, akik kérdezték, van-e Magyarországon hasonló lehetőség, mi pedig azt válaszoltunk, hogy nincsen. Ez adta az ötletet és az inspirációt ahhoz, hogy 2008-ban el is kezdjük szervezni a 2010-ben debütáló Kaposfesztet, amelyet utána öt évig mi szerveztünk Katival. Ma már a rendezvényt mások vezetik, de jó dolog látni azt, hogy az általunk nagy hittel megálmodott “gyermekünk’ amiért annyit küzdöttünk lassan kamaszodik.
Kokas Katalin: Egy évvel később felkerestek minket Budapestről, hogy az, amit Kaposváron megvalósítottunk, a fővárosban is meg lehetne-e szervezni. Egy nap alatt megírtunk egy felfejlesztett teljes programot, bővült az addigi fesztiválunk egyetemisták kurzusával, nemzetközi hegedűversennyel, amatőrök kurzusával, pedagógiai akkreditált továbbképzéssel melyet teljes egészében a magyar állam finanszíroz azóta is. Tulajdonképpen oda érkeztünk vissza, ahonnan indultunk, a Zeneakadémiára, az alma materünkbe amely intézmény gyerekkorunk óta az otthonunk. Itt kaptuk meg az első tanári állásunkat is, miután Barnabással lediplomáztunk. Mindketten docensek vagyunk, Barnabás kamarazenét én hegedű főtárgyat tanítok.
Hogyan néz ki a programsorozat, mire készülhetnek az érdeklődők?
Kelemen Barnabás: Három rendezvény is egyben. Azon túl, hogy kamarazenéket játszunk a világ minden tájáról érkező szólistákkal, kurzusokat is tartunk, tehát a következő generációk a világhírű javarészt fiatal művészektől tanulhatnak az akadémián. Ami pedig még nagyobb szakmai különlegesség, hogy együtt is játszhatnak, próbálhatnak a művészekkel közös kamaraprodukciókban. A matinékoncertek ezekből csapatokból lesz összeállítva. Erre nagyon kevés lehetőség van a világban. Pedig kötelességünk átadni azt a tudást, amit mi kaptunk az elmúlt évtizedek alatt. Ez egy fontos üzenete a fesztiválnak.
Versek és vonzások. Ezt a címet kapta az idei Fesztiválakadémia. Fellegi Melinda zongoraművész és költőnő első verseskötetének megjelenése is a rendezvény idejére esik, amely apropóból három zeneszerző meg is zenésít néhány művét. Hogyan lehet hangjegyekké formálni verseket?
Kelemen Barnabás: Szinte bármilyen zenemű mögé nem csak lehet, hanem kötelező is keresni valamilyen fajta jelentést, hiszen előbb volt zene, mint szöveg a földön. Előbb hangokat adtunk ki, minthogy szavakat formáltunk volna, valamint előbb volt kamarazenélés, mint bármilyen más zenélés. A rendezvényen négy ősbemutató is lesz megzenésített versekből. Fellegi Melinda zongoraművész élete során számos különleges pillanatot élt meg, amelyek hatására verseket kezdett költeni. Ezeket a műveket eleinte csak a Facebookra posztolta a barátainak, így találkoztunk velük mi is. Ezek a versek apró csodák, kis szösszenetek, a saját megélt érzelmeinek intenzív reprezentációja. Rövid időn belül rengeteg mű született, így valóban, a fesztivál ideje alatt fog megjelenni első verseskötete, amelyet három zeneszerző, Dragony Tímea, Kovács Zoltán és Zombola Péter zenésít majd meg.
Olvastam egy cikket rólatok, amelyből kiderült, három gyermek szülei is vagytok, valamint a kisfiatok nemrég megnyert egy hegedűversenyt.
Kokas Katalin: Több verseny is nyert már. Ahova elment, onnan mindig hozott haza valamilyen díjat. Nálunk nagyszülőkig visszamenőleg mindenki zenész a családban. Olga kislányunk 10 napos volt, amikor Velencébe utaztunk a vonósnégyesünkkel és a gyermekeink is velünk jöttek. A 14 éves Hanna kislányunk vigyázott Olgára, amíg mi játszottunk, de végig bent ültek és hallgatták a zenét, ahogyan azelőtt a pocakomban is. Nekik ez természetes. A gyermekeink szinte belenőnek ebbe a közegbe. A zene energiái és rezgései folyamatosan alakítják a lelküket és a gondolkodásukat.
A Fesztiválakadémián egy versenyen is részt vehetnek a zenészpalánták.
Kelemen Barnabás: Második alkalommal rendezzük meg a Fehér Ilona nemzetközi hegedűversenyt, amely azért is különleges a maga nevében, mert Magyarországon azelőtt nem volt korosztályos hegedűverseny. A világ minden pontjáról jönnek diákok, akik négy korcsoportban, 18 éves korig mérhetik össze a tehetségüket. A verseny névadója, Fehér Ilona egy csodálatos magyar származású, Izraelben hihetetlen tanári karriert befutott hegedűművésznő. A verseny zsűritagjai a világ legjobb pedagógusai, akik kurzusokat is fognak tartani a diákoknak. Amerikai, izraeli, török és német professzor is részt vesz a fesztiválon, akik kisgyerekek oktatására specializálódtak. Magára a rendezvényre 30 művész érkezik, akikkel együtt keressük a jövő még csiszolatlan gyémántjait. A versenyre közel száz gyerek jelentkezett, 43-at válogatott be a három tagú előzsűri, Ausztrálián át Szingapúron keresztül Usa és Kanadáig 20 ország kis hegedűsei mérik össze tudásuk, az Anima Musicae kamarazenekarral játszhatnak a döntőben és egész héten át mesterkurzusokat kapnak amely nyilvános a nagyközönség számára is! Érdemes őket is meghallgatni a fesztivál alatt, hiszen Vivaldi, Haydn, Mozart és Bach hegedűversenyek szólaltatnak meg! Nagy öröm számunkra, hogy többször is volt már rá példa, hogy a Fesztiválakadémián fedeztek fel fiatal tehetségeket.
Fotó: Emmer László