A Kaffeine Espresso Bar teraszán ültünk le beszélgetni Verrasztó Evelynnel, akit természetesen elsősorban úszóként ismerünk, de most mint kávézó-tulajdonos mesélt azokról a lépésekről, amelyeket a fenntarthatóbb működés érdekében vezettek be. Evelyn és bátyja, Dávid 2017-ben nyitották a specialty kávézót, amelyben a Tamp&Pull résztulajdonosa, Nagy Dávid az üzlettársuk.
Miket tehet egy kávézó a fenntarthatóbb, környezetbarát működésért?
A szelektív hulladékgyűjtéssel kezdtük, de szerintem ez ma már alap. Csatlakoztunk a Műanyagmentes Július kezdeményezéshez, a hagyományos szívószálakat lebomló szívószálra cseréltük, de szerettünk volna egy nagyobbat is lépni, és a papírpoharak kiváltására most bevezetjük a saját, QR-kóddal is ellátható elviteles poharakat (a rendszerről kicsit lejjebb írunk a cikkben – a szerk.). Nem lesz könnyű a bevezetése, de – valószínű a versenyzői létből is jön –, mindig a legjobbak akarunk lenni.
Otthon mit sikerül megvalósítani a zöld életmódból?
Még az elején járok ennek, de a szemetet szelektíven gyűjtöm, ha vásárolni megyek, mindig viszem a saját táskáimat, egyébként a kávázónak is sok mindent én szerzek be, és akkor is mindig saját szatyrokkal megyek. Annyira sok környezeti katasztrófáról, negatív tendenciáról lehet hallani, hogy egyre nyilvánvalóbb, hogy változtatni kell a korábbi gyakorlatokon. Jobban át kell gondolni azt is, hogy milyen gyakran veszünk új ruhákat.
Tudjuk, hogy szereted a divatot, hogy oldod meg, hogy kevesebbet vásárolj?
Mindent kétszer átgondolok, hogy valóban szükségem van-e rá. Járok Lendvai Lillához Nagykovácsiba a RUHA közösségi boltba. Ott sok használt ruha közül lehet válogatni és mindig nagyon jó darabokat találok, és én is vittem oda ruhákat. Próbáljuk erősíteni a cserekereskedelmet. Egy szép alkalmi ruhát például nem tud az ember igazán kihasználni, de később másnak újra örömöt fog okozni.
A kávézó tulajdonképpen egy B-terv az úszás utáni időszakra?
Főleg a testvérem vágya volt a kávézó, őt mindig foglalkoztatta a vendéglátás, szakács végzettsége is van – a nagypapánk séf volt, neki is lehetett szerepe ebben. Pár évvel ezelőtt az edzések közötti kevés szabadidőnkben jártuk a várost, amikor kipattant a fejéből a gondolta, hogy szeretne egy kávézót. Aztán összehozott minket a sors Nagy Dáviddal, a Tamp&Pull alapítójával, aki a 2017-es VB után hívott fel minket azzal, hogy lenne egy nagyon jó hely – a Kálvin térnél – egy közös kávézó nyitására, és belevágtunk.
Mitől okos az okospohár?
A „felokosított” elviteles poharat fokozatosan vezetik be a Nagy Dávid által üzemeltetett budapesti kávézókban (5 Kaffeine és 2 Tamp&Pull). A rendszer lényege, hogy ha valaki elvitelre kéri a kávét, akkor papírpohár helyett egy 500 forintos elviteles poharat ajánlanak fel, amit később újra felhasználhat, illetve dönthet úgy is, hogy visszaviszi, és akkor visszakapja a betétdíjat. „Utánaszámoltunk, és a mi hálózatunk évente több százezer eldobható pohárral terheli a környezetet, és ez egy rettentő magas szám” – magyarázta Dávid, akinek fontos szerepe volt a specialty kávézók magyarországi elterjesztésében. Az első újhullámos kávézót 2012-ben alapította és azóta folyamatosan bővítette az üzletek számát.
Eddig is próbálták a vevőiket lebeszélni a papírpohárról, pláne egy eszpresszó esetében, hiszen azok a poharak perceken belül a kukákban landolnak, aztán a megoldást az hozta el, hogy megkereste őket Szilágyi András egy törzsvásárlói szoftver bevezetésének ötletével. A visszaváltható poharakra – extra szolgáltatásként – felkerül egy szilikonpánt, amelyen egy QR kód található. Ezzel az egyéni azonosítóval aztán kedvezményeket vehetünk igénybe. „Nagyon jó érzés volta az első okospohár használók egyikét látni, amint épp jött a születésnapi kávéjáért, ami törzsvásárlóként járt neki” – mesélte András az első hét tapasztalatai után. A 13 színben elérhető CleverCupot fokozatosan vezetik be, a papírpoharak használatát pedig teljesen megszüntetik.
Még nem késő, csatlakozz te is GO GREEN kihívásunkhoz!
Fotó: Bodnár Zsófia