Provokatív ruhacímkék mesélnek a divat árnyoldaláról

2015. május 13.
Vajon szívesen vennénk fel azt a szuper, új kötött pulóvert, amit leértékelésen vettünk akkor is, ha tudnánk, hogy egy 12 éves kisgyerek dolgozott rajta izzadva valahol a világ egy távoli pontján?


A Canadian Fair Trade Network a Rethink reklámügynökséggel karöltve azzal a gondolattal játszott el, hogy milyen is lenne, ha kénytelenek lennénk kilépni a boldog tudatlanságból, és szinte bélyegként kéne magunkon viselni egy harmadik világbéli kisgyerek szívszorító történetét? Fotósorozatukon olyan ruhacímkéket jelenítenek meg, melyek a szokásos anyagösszetételen és készülési helyen túl egy történetet is elmesélnek.

Egy sárga kötött pulóveren például ez olvasható: „Készítette a kilencéves Behnly Kambodzsában. Minden nap hajnali ötkor kel, hogy beérjen a ruhagyárba, ahol dolgozik. Még sötét van, mikor elindul, és újra besötétedik, mire elhagyhatja a helyet. Könnyű ruhákba öltözik, mert a teremben, ahol dolgoznia kell akár 30 fokos forróság is lehet. A helységben kavargó por megtölti az orrát és a száját. Kevesebb, mint egy dollárt fog kapni egy napért, miközben lassan megfojtja a hőség és a por. Egy maszk mindössze tíz centjébe kerülne a gyárnak. A címke még nem a teljes történet.”


A kanadai szervezet bízik benne, hogy ezek az erős képek és az egyre inkább szaporodó fair trade (méltányos kereskedelemre irányuló) törekvések felnyitják majd az emberek szemét. „Itt az ideje a változásnak.” – kezdi a Canadian Fair Trade Network szóvívője. „Ha fair trade árut vásárolunk, biztosak lehetünk felőle, hogy a munkásokat megfelelően fizetik, és nem teszik ki őket veszélyes körülményeknek munkahelyükön.” A nagy, népszerű ruhamárkák divatos darabjai sajnos sokszor emberéleteket követelnek, de természetesen elég nagy baj az is, ha valakinek kicsi korától kezdve egy gyárban kell letöltenie az életét, éhbérért robotolva az embertelen körülmények között.