A divatillusztráció reneszánsza

2015. június 24. | ,

A divatillusztráció sokáig az egyik legfőbb kommunikációs eszköz volt, ám idővel elvesztette népszerűségét. De hogy állunk ma?

Illusztráció: Alina Zamanova

Az 1920-as években élte fénykorát, amikor szinte az összes neves divatmagazin előkelő helyen közölt illusztrációkat. A Vogue címlapjain először az 1930-as években kezdett el megjelenni a fotográfia, amely lassan leváltotta az addig használt kézi illusztrációkat. Itt kezdődött el a divatillusztráció visszaszorulása a többi magazinban is, mivel legtöbbjük a Vogue-ot követve a fotográfia kizárólagos használatát vezette be.

Sokak szerint a fotográfia azért vette át a divatillusztráció helyét, mert a fénykép életszerű, jobban tükrözi a valóságot. Míg az illusztráción egy adott művész látásmódjába nyerhetünk betekintést, addig a fotó egy kisebb csapat közös munkájának harmonikus eredményeként jön létre.

Illusztráció: Sue Dray

A korábbi hanyatlás ellenére viszont úgy tűnik, hogy napjainkban a divatillusztráció egyre gyakrabban bukkan fel újra: az új alkotások – modern számítógépes technológiákkal létrehozva – egyre nagyobb sikereket érnek el világszerte.

A divatillusztrátorok általában a bemutatókon szereznek ihletet és ragadnak ceruzát, hogy a kollekciók esszenciáját örökítsék meg. A hasonló fajta szemléltetésmódra a fotográfia esetenként alkalmatlan, így ez lehet egyféle magyarázata az illusztrációk reneszánszának. Ahogy a magazinok is újra felfedezték ezt a korábban elhanyagolt műfajt, úgy a legnagyobb divatházaknál is észrevehető egy-egy újra beépített művészeti alkotás kampányaikban.

Illusztráció: Alina Zamanova

A világon egyedülálló divatillusztrátor-képzés a London College of Fashion egyetemen található. A különleges program keretében Sue Dray illusztrátor – aki többek között olyan világhírű tervezőknek készített illusztrációkat, mint Vivienne Westwood – vezetésével a jövő tehetségeinek kinevelése történik. Az oktatásban olyan vendégelőadók vesznek részt, mint az első és eddigi egyetlen illusztrált Vogue-címlapot elkészítő David Downton, valamint az excentrikus kalapkészítő, Piers Atkinson. A négyéves képzés során az illusztrátorok a legkülönbözőbb digitális és rajzeszközök segítségével sajátítják el a divatrajzolás alapjait.

A végzős diákok már a tanulmányaik során híres cégekkel – pl. Procter and Gamble, Toni & Guy – dolgoznak együtt különböző projekteken. Az idei év végzősei között többek között olyan fiatal tehetségek munkái is megtalálhatók, mint Alina Zamanova, Anna Kornobis és Yasmin Rahali.

Illusztráció: Sue Dray

Illusztráció: Alina Zamanova

Illusztráció: Yasmin Rahali

Szólj hozzá te is!

Kapcsolódó cikkek

Még több Uncategorized