A karóránk méri a megtett lépéseket és az elégetett kalóriákat, a ruhánk anyaga már számon tartja a testhőmérsékletünket, a kifutókon pedig 3D nyomtatott ruhák is libbennek. Az Apple – a világ vezető computer hardware-cége – sorra ad munkát a divat- és luxusipar szakértőinek. A divat jövőjének záloga a technológia?
A technológiai újítások és az innováció korát éljük. Mivel „nincs már új a nap alatt”, ezért a divat is elkanyarodott e felé a tendencia felé: a 20. század fazonjai és trendjeinek újragondolása és ismétlése mellett a technikai fejlődésre és együttműködésekre is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a cégek. Az Apple Watch fogadja az üzeneteid, méri a szívritmusod, közvetíthet érintést és rajzolhatsz is a számlapján – számos egyéb funkció mellett szuperdizájnos és 18 karátos arany változatban is elérhető. Reméljük, hogy hamarosan a francia luxuskonglomerátum, az LVMH (akié a Hublot, a Tag Heur és a Zenith is, ha már luxus-időmérőkről van szó) rivális okosórája is bemutatásra kerül, hisz az egyre nagyobb vásárlóerőt alkotó, tech-őrült Y-generáció is éhes a luxusra. Az okos megoldásokra pedig talán még jobban.
Telefonlehalkítás farmerérintésre
Az intelligens textíliák fogalma már nem számít újdonságnak a szakmában: a ruhákba épített mikrofonok, szenzorok és világító LED-ek már lassan senkit sem lepnek meg. A vízlepergető anyagokból készült kabátot már mindenki ismeri, de már kifejlesztettek alakmemóriás (megússzuk majd a vasalást?) és öntisztuló (úgy tűnik a mosást is) ruhát is, és nem teljesen ismeretlen fogalom a kaméleon-kelme sem, amely változtatni tudja a színét. Iris Van Herpen az első tervezők között volt, aki élt a 3D nyomtatás kínálta új lehetőségekkel: 2010 óta alkalmazza ezt a technológiát új kollekciói megálmodásakor. A Continuum Fashiontől mi is rendelhetünk ily módon készített bikinit és a Victoria’s Secret kifutóján is libbent már végig 3D-darab!
Az egyik legrégebbi famercég, a Levi’s sem akart lemaradni – idén nyáron jelentették be a partnerséget a szintén tech-óriás Google-lel. Az ATAP Labs-szel karöltve dolgoznak a Project Jacquard-on: vagyis a farmerod felülete nyújt majd platformot ahhoz, hogy kezeld a telefonod. Emellett nemrég jelentette be a Google és Zac Posen is együttműködésüket: a Made with Code nőket ösztönöz a programozásra és megmutatja, mennyi minden (köztük a ruhák is) alapját, tervezését nyújtja és teszi könnyebbé a technológia.
Digi-couture és a kézművesség
Hogyan marad talpon egy olyan, tradíciókra, konvenciókra és szigorú megkötésekre épülő iparág, mint a couture? Leáldozóban a kézi hímzés és a gyöngymunka, ha igazából kinyomtatni is ki lehet? A couture egyfajta utazás a múltba, a kézműves hagyományok és az aprólékos díszítések pompázatos éltetése. „Túlélte” a konfekcióipart, a ready-to-wear-t, és ha kell, túléli majd a tech-utópiát is. Semmi sem vész el – csak átalakul. Ahogy Raf Simons a Dior-háznál, Maria Grazia Chiuri és Pierpaolo Piccioli vagy akár Karl Lagerfeld a Chanel-ház élén is mind-mind újítottak, és egy újfajta nőt öltöztetnek fel. Jean Paul Gaultier és az Yves Saint Laurent-ház is visszatér a couture-höz. Nem kizárt, hogy pár évtized múlva majd kattintunk (bocsánat érintünk) egyet és már nyomtatjuk is (természetesen a saját, betáplált méretünkre „szabva”) otthon egyenesen a kifutóról (vagyis digitális platformról) a ruháinkat. Mindemellett akkor is lesznek olyan öltések, varrások és díszítések, amiket csak emberi kéz képes megalkotni.
„The Future of Fashion” – egy magyar márka a világ legjobbjai közt
A Notjustalabel.com és a Who’s Next, valamint a Premiere Classe szakvásárok pályázatának finalistájaként, a három szervezet együttműködése nyomán idén már második alkalommal, Párizsban mutatkozott be szeptemberben a nemzetközi szinten legjobb 10 közé került Linda Sieto, akinek munkáiban tagadhatatlanul innovatív a formaalakítás. Linda karakteres táskáinak különleges formája, precízen megálmodott rétegei és mesterien megtervezett részei szinte futurista látásmódot sugallnak, a darabok önálló lényként is megállnák helyüket. Öt kontinens 18 országából jelentkeztek feltörekvő tervezők, akik munkásságában a technológiai újítás és egy új jövőkép víziója a közös nevező. Mennyire van helye a technológiai újításoknak az alapvetően hagyományokra és kézművességre épülő bőriparban?
„A bőriparban már maga az alapanyag is technológiával »átitatott«, a cserzési- és felületkezelések vagy a ragasztó, a rétegek közt használt különböző anyagok innovációknak és nem a hagyománykövetésnek köszönhetőek. A készítési eljárásoknál az aprólékos, finom simításokat viszont kézzel végzik legtöbbször és ez tényleg ad egy plusz karaktert a tárgynak. A két eljárás (gépi-kézi) egymást kiegészítve működik szerintem a legjobban” – mondja a tervező.
Megmaradnak a tradicionális metódusok és technikák vagy pár évtized múlva mindent elural a technológiai fejlődés? „Érdekes szakaszban van a divat. Sok új lehetőség és irány van, az egyik kicsit utópisztikus elképzelésekkel, amik majd forradalmasítják az egész iparágat, a másik tendencia viszont a »craft« (kézművesség) irányába visszarévedő, kicsit kiábrándultabb vonal. Nekem tetszenek elemek mindkét irányból, de »nyerni« nem hiszem, hogy fog valamelyik is. Megvan a helye és szerepe sokféle stílusnak akár egy tárgyon belül is, vagy nagyobb léptékben a divaton belül is. Ha vizionálhatok úgy, hogy mit szeretnék, akkor sok használható innovációt, és a létező hagyományos technológiai tudás megőrzését egyszerre. Még ha nem is elérhetőek, az egyetemi projektek miatt többször kerestem a bőr helyett vagy mellé alternatívát, azóta is követek adatbázisokat új alapanyagokról, még ha más designterületen alkalmazhatóak is, mindig inspirálóak az új hírek”- meséli Linda.