Finomság és erőteljes nőiesség: Cselényi Eszter, az érzékeny intelligencia nagykövete

2016. október 17.
A Marie Claire három fiatal magyar tervező egyikeként a Celenit kérte fel, hogy tervezzen egy ruhát, amelyet az Avon és Kenzo közös. Life illata inspirál. Cselényi Eszter, a tervező egy libbenő, szupernőies maxi ruhát álmodott meg, amelyben a finom rétegek egy-egy külön üzenetet is kommunikálnak.

Mit szóltál a felkéréshez?

A Marie Claire főszerkesztője, László Krisztina keresett meg és kért fel minket a tervezésre. Számunkra pont egy nagyon sűrű időszakban zajlott a projekt, mivel a 2017-es tavaszi-nyári kollekciónk éppen akkor volt gyártás alatt, miközben készítettük a magyar csapat paralimpiai formaruháit is. De a sietség ellenére hatalmas örömmel vállaltuk a feladatot, nagyon jó érzés volt, hogy ránk is gondoltak.

Mennyire jelentett számodra direkt inspirációt az illat?

A prezentáció, ahol megszagolhattuk az illatot, valamint meghallgathattunk rengeteg információt a Kenzóról és az Avonról, illetve magáról az illat összetevőiről is, nagyon sokat segített abban, hogy merre induljunk. Sokat számított mindez a tervezés során, mind a színválasztásban, mind a felhasznált technológiában. Számomra egyértelmű volt, hogy egy maxi ruhát alkotok (ez egyébként is az egyik kedvencem) lévén parfümről van szó – nálam ez a nőiesség kinyilatkoztatása. A virág-összetevők stilizált alkalmazása látható a ruhámon. Az írisz esetében a szirmok tövénél picit „meggyűrt”, a szirmok végénél pedig cirmosabb virágról van szó. Emiatt a ruha szoknyarészét plisszíroztuk a tetejénél, végét pedig nem dolgoztuk el, hanem elégettük. Így reflektál a virágra is, és egy kicsit egyénibb hatást kelt. Szerettem volna megjeleníteni az utazást, amely engem egyébként nagyon megmozgatott, mivel imádom a Távol-Keletet, valamint a virágok színeit is – a lila szín két különleges árnyalatát használtam. Játszottam a lila sötét-világos árnyalataival és a layerekkel is. Az egymás felett mozgó két réteg különlegesen libbenővé és könnyűvé teszi a kreációt. Magán a ruhán felhasznált virág-applikációkban pedig van egy kis fehéres árnyalat, a fehér tea virágára utalva, valamint egy icipici sárga, az írisz ihletésére. Természetesen nem akartam túl direkt dolgot létrehozni, de én szeretem a saját kollekcióimban is az ilyen rácsodálkozásokat, aha-élményeket, amikor valaki megtudja egy-egy ruha mögött annak üzenetét.

Fotó: Gregus Máté

Tudtad rögtön, hogy alkalmi ruhát tervezel?

Mivel a ruha kifutón is megjelenik, mindenképpen látványosnak kellett lennie. Az pedig, hogy illat inspirációra terveztünk, meghatározta, hogy nagyon „flowy” dolgot hozzunk létre, ezért nálam egyértelmű volt, hogy maxi ruha lesz. Egyébként imádom az ilyen repkedős, lebegős ruhákat, a kollekcióimban is mindig vannak ilyenek és a vásárlóink is nagyon szeretik, szóval mindenképp valami olyat szerettem volna alkotni, ami képvisel minket és engem.

Tervezés közben megmutattad a skicceket valakinek, konzultáltál valakivel?

Igen, bár az illat csak az én fejemben létezett, de amikor felhasználok a tervezéshez egy inspirációt, az máskor is csak egy impulzus. Egy kép, amit láttam, akár évekkel ezelőtt, vagy egy illat, ami kifejezetten hosszú ideig megmarad bennünk, amelyhez akár élményeket is kötünk.

Erről az illatról volt ilyen benyomásod?

Amikor a modellem beállt a stúdióban és a szélgép először meglibbentette a ruhát, számomra ez volt az a pillanat, amikor azt gondoltam: pontosan ezt szerettem volna! Nagyon örültem, hogy így sikerült, mert magában az illatban is van dinamika.

A ruha és a kollekciók esetében mindig hangsúlyozod a csapatmunka jelentőségét. A Celeni márkát egy tervező vagy egy csapat jelenti inkább?

Nagyon dolgozom azon, hogy egyre nagyobb legyen a csapatom, mivel hiszek abban, hogy akkor tudunk egyre jobbat alkotni, ha sokan vagyunk. Mártival, az alkotótársammal mindig szorosan együttműködünk, most is, a kreatív folyamatban mindig mindketten részt veszünk. Kiemelten fontosnak tartom, hogy akikkel együtt dolgozom, ők pontosan értsenek engem és a céljaimat. Amikor megálmodok egy-egy ruhát, az én fejemben már pontosan ott van, hogy milyen végeredményt akarok látni, viszont megfogalmazni nem nagyon lehet. Tényleg olyan inkább, mint egy álom, nem konkrét és megfogalmazható. Szerencsére a csapatom még így is érzi, hogy mit szeretnék, a folyamat végén visszaigazolódik, hogy ugyanazt láttuk magunk előtt.

Hogyan szoktál inspirálódni?

A folyamat mindig hasonló. Például most jöttem haza Milánóból az anyagvásárról, most kezdünk hozzá 2017. őszi-téli kollekcióhoz. Általában tanulmányozom az aktuális trendeket, legalább 10-15 irányból választok, majd ezt mindig párosítom egy magyar vonatkozású üzenettel. Indirekt módon. Ennek a két dolognak a találkozása a kiindulópont. Így volt a mostani, 2016. őszi-téli szürkemarhás kollekciónál is, ami megint azt hiszem, hogy egy új oldalról mutat meg egy sokak által ismert hungarikumot. Az a célom, hogy itthon és külföldön is az emberek észrevegyék a különlegességeinket.

Miért pont a szürkemarha volt az inspirációd?

A szürke szín most óriási trend, sok helyen fogjuk majd látni. Ez a kollekciónk egyébként már az üzletekben van, ott látható és megvásárolható. A 2017. tavasz-nyári kollekcióm ismét egy nagyon érdekes üzenettel jelenik meg, egy ősrégi kerámia lesz az alapja, amelyet egy fazekas mesternél fotóztunk. A Marie Claire Fashion Daysen és az őszi bemutatókon már ezzel a kollekcióval találkozhat a közönség. Izgatottan várjuk a szezont, mert büszkék vagyunk arra, hogy idén is izgalmas dolgokat tudunk mutatni, a mi ízlésünk szerint és a tőlünk megszokott, markáns üzenetekkel.

A ruhára ITT licitálhatsz!

A befolyt összeget az Emlőrák Gyógyításáért Alapítványnak ajánlották fel.