Ahol a tudatos Gen Z és a spóroló anyuka együtt vásárol: megnéztük a parndorfi designer outletet

2025. június 09.
A Budapesttől alig kétórányi autózásra található Parndorf Designer Outlet népszerű brandek és luxusmárkák termékeit kínálja kedvezményes áron. Az elmúlt évek statisztikái szerint az ilyen komplexek népszerűbbek, mint valaha, most mi is elmentünk megnézni, mit tud a nagy osztrák outlet.
  • Eladási rekordokat döntenek az európai outlet centrumok, egyértelműen megmutatva, hogy a tudatos vásárlás minden korábbinál fontosabb lett.
  • A designer outletek egyszerre jelentenek célpontot a high fashion iránt érdeklődő fiataloknak és a spórolni vágyó családoknak.
  • Megnéztük, mit tud a Budapesttől alig két órára lévő parndorfi designer outlet!

Az elmúlt évek statisztikái alapján az európai outlet-piac túlzás nélkül virágzik: a 2023-as évben az európai outlet centerek összesen 21 milliárd eurós bevétellel zártak, ami 10 százalékos növekedést jelent 2019-hez képest – de szakértők szerint 2028-ra az éves 30 milliárd eurót is elérhetik.

Az outletek nemcsak a profitot tekintve, de „fizikailag” is növekedésnek indultak – a közelmúltban egyre kiterjedtebbekké váltak és még több üzletet sikerült bevonzaniuk, amivel még szélesebb réteget tudnak megszólítani. Mindez persze nem is olyan meglepő, ha csak azt vesszük, hogy az elmúlt évek gazdasági eseményei sokkal árérzékenyebb és megfontoltabb vásárlókká tették az embereket, miközben más, szintén az outleteknek kedvező fogyasztói trendek is megjelentek (ezekre később még visszatérünk).

Európában a legnagyobb outletek közé tartozik a Milánóhoz közeli Serravalle Designer Outlet, a Metzingen Outletcity és a McArthur Glen Designer outletei, amiket többek között Hollandiában, Franciaországban és Ausztriában is megtalálunk. Az osztrák lokáció, Parndorf, már régóta a magyarok outlet-Paradicsomának számít – alig két óra autóút Budapesttől, 160 üzlettel, amit ráadásul péntekenként még direkt shuttle-járattal is megközelíthetünk. A parndorfi outlet Bécstől alig 30 perc autóútra fekszik, ha esetleg arrafelé menet közelítenénk meg, nyáron pedig hosszabb nyitvatartással (hétfőtől péntekig reggel 9-től este kilencig, szombaton reggel 9-től 6-ig) és extra akciókkal várják a látogatókat.

A parndorfi designer outlet 2024-ben rekord látogatottságot ért el az évi 7,2 millió vendéggel, amivel még a pandémia előtti számaikat is sikerült felülmúlniuk. A közel 40.000 négyzetméteren elterülő McArthur Glen Designer Outlet Parndorf jelenleg a magyarok legközelebbi lehetősége, hogy kedvezményesen vásárolhassanak népszerű sportmárkákból, divatmárkákból, szépségtermékekből vagy akár luxus üzletekből. Elmentünk megnézni, mit tud a nagy osztrák outlet.

Vásárlófalu minden igényre

A parndorfi design outletbe érkezve a legfeltűnőbb, hogy tényleg olyan, mintha egy faluba érkeznénk – egy olyan faluba, amit a vásárlás szentélyeként építettek. A viszonylag nagy körívre fűzött üzletek között kávézók és éttermek kínálnak pihenőhelyet, a komplex közepén játszótér segíti a kisgyerekesek dolgát, de akár a füvesített részekre felállított nyugágyakra is lepihenhetünk. 

Mindez abszolút indokolt is, mert az outletben tényleg el lehet fáradni: érdemes jó pár órával számolni, ha szeretnénk tényleg alaposan körbejárni az üzleteket, pláne, ha esetleg több kört is mennénk. És az is valószínű, hogy (hacsak nem készültünk megtömött hűtőtáskával) szükségünk lesz valami ételre vagy italra: itt olcsóbb gyorsétteremláncot is választhatunk, de van osztrák stílusú klasszikus étterem és még vegetáriánus ételbár is.

Látogatás előtt érdemes megnézni az outlet weboldalát, ahol listázzák a komplexben található üzleteket. Bár a centrum nevében szerepel a „designer” szó, ettől nem kell megijedni – rengeteg ismert, népszerű sport- és ruházati márka képviselteti magát, de édességet, konyhai eszközöket, bőrápolási termékeket, gyerekjátékokat vagy szemüvegeket is vásárolhatunk.

Emellett persze tényleg ott vannak a legnagyobb luxus divatházak boltjai is, amiket valószínűleg inkább azok látogatnak, akik kifejezetten ezzel a céllal jöttek el Parndorfba. Az outlet szabályozása szerint a rendes bolti árhoz képest minimum 30 százalékos kedvezményt kell biztosítani az outletekben, de erre nagyon gyakran jönnek még egyéb extra kedvezmények. Ez azt jelenti, hogy a luxustermékeken tényleg szemmel jól látható összeget lehet spórolni, de azért szögezzük le – ez továbbra sem jelenti azt, hogy kifejezetten olcsón hozzájuthatunk ezekhez az árucikkekhez.

Azok persze, akik képben vannak a luxuspiaccal, nyilvánvalóan tisztában vannak ezzel is. Rengeteg távol-keleti vásárlója van például az ilyen boltoknak, akik európai útjukon tudatosan jönnek ide high fashion holmikért. Ha valaki hajlandó százezreket költeni egy-egy ruhadarabra vagy táskára, akkor szuper lehetőség, ha néhány százezret megspórolhat, és így akár olyan darabokhoz is hozzájuthat, amiket egyébként talán nem engedhetne meg magának. De ha a fast fashion üzletek áraihoz szokva térünk be ezekbe az üzletekbe, jó eséllyel csak hüledezni fogunk.

Mivel az outlet tényleg elképesztően nagy, a legjobban azok járnak, akik tudatosan, előre meghatározott célokkal érkeznek be. Jó ötlet lehet például a nyári szezon előtt eljönni kedvenc komfortpapucsainkért, vagy akár itt bevásárolni a család sportruháit. Ott járva eszembe jutott, hogy egy konyhai frissítés előtt is ki lehetne jönni – baromi jó áron lehet például márkás öntöttvas edényeket vagy akár konyhai robotgépeket vásárolni.

Arra azért érdemes felkészülni, hogy az outlet centerek készlete értelemszerűen jóval limitáltabb, mint a „sima” bolti készlet. Nem lesz minden darabból vagy minden színből mindenféle méret, így megkímélhetjük magunkat a szívfájdalomtól, ha erre fejben már előre készülünk. De ez azért nem azt jelenti, hogy minden boltban csak a legkisebb és a legnagyobb méretek kallódnak – bőven lesz miből válogatni.

A Gen Z és a tudatos pénzköltők választása

Bár kár lenne letagadni, hogy az outletek a fogyasztást szolgálják, bizonyos szempontból mégis jobban segítik a tudatos vásárlást. Ha hajlandóak vagyunk lemondani a fast fashion üzletek olcsó – és rossz minőségű – dömpingjéről, jobban járhatunk, ha ezekre a centrumokra koncentráljuk a vásárlást.

Ezek a sok szempontból tér-időből kiszakított, zárt komplexek a vásárlás dedikált helyszínei, ahol a fast fashion boltok áruinál általában sokkal jobb minőségű termékeket találunk. Ha képesek vagyunk elhatározni, hogy a hétköznapokban nem vásárolgatunk (annyit), hanem évente 1-2 alkalommal eljövünk ilyen helyekre beszerezni a szükséges holmikat, azzal valószínűleg sok felesleges pénzköltéstől kíméljük meg magunkat.

Mindez nagyon jól passzol a Gen Z-k vásárlási attitűdjeihez: ez a generáció a felmérések szerint sokkal tudatosabban vásárol, környezeti és etikai szempontokat is figyelembe véve. A fiatalabb generációk tagjai – noha vásárlóerejük általában kisebb, mint az idősebb, régebb óta dolgozó rétegeké – sokkal gyakrabban keresik a drágább, de jó minőségű termékeket, és inkább kevesebbet vásárolnak, ha értékesebb dolgokat vehetek. Azok a fiatalok, akik tudatosan gondolkodnak a stílusukról és a divatról, inkább összespórolnak egy outlet árú (bár még így is drága) luxuscikkre, mint hogy szétvásárolják magukat a fast fashion boltokban és hajlandóak kivárni az időt, míg összegyűlik a pénz egy-egy vágyott darabra.

Más szempontból tudatosak azok, akik leginkább spórolás céljából látogatják az outleteket. Természetesen itt nem arról a fajta spórolásról beszélünk, ami gyakorlatilag nem hagy más lehetőséget a vásárlásra, csak a legolcsóbb és legrosszabb minőségű távol-keleti áruk megvételét. Az outletek azoknak a középosztálybeli vásárlóknak segíthetnek, akik a nagy sportmárkák, cipőmárkák és kozmetikai cégek áruit keresik, de számít nekik, ha 30, 40 vagy 50 százalékkal olcsóbban juthatnak hozzájuk. Az más kérdés, hogy kedvezmények lépést tudnak-e tartani az online üzletek kedvezménykuponjaival és az egyre gyakrabban meghirdetett akciókkal, de első outletezőként úgy sejtem, az outlet-vásárlásnak bár a legfontosabb, de nem kizárólagos célja a kedvezményesebb vásárlás.

Mert hogy ott van az élményvásárlás szempontja is. Annak, aki élvezi a vásárlást, egy outlet center valóságos Disneylandnek tűnhet, az ott töltött nap pedig igazi wellnessélmény lehet. A kellemesen izolált bevásárlófaluban órákon át próbálgathatunk, böngészhetünk, kávézgathatunk, ami még akkor is jó élmény lehet, ha egyébként nem vásárolunk olyan sok mindent. Persze első alkalommal egy ilyen designer outlet óriási falatnak, és túlzás nélkül egész napos programnak tűnik, de valószínűleg – pont mint Disneylandben – ki lehet tanulni, hogyan lehet a leghatékonyabban, az élményből a lehető legtöbbet kihozva meglátogatni. Ugyanis az már első alkalom után egyértelművé vált, hogy érdemes még visszamenni.

Fotó: Getty Images