Honnan ered a márka neve?
2017 decemberében nagyjából 45 perc alatt született meg a márka neve, nem gondoltam túl. Az Y-generáció a célközönségem, nagyon sok időt és energiát fordítok rájuk, több tanulmányt is írtam a viselkedési szokásaikról, az előző és a következő generációval kapcsolatos hasonlóságaikról és különbségeikről – és tagja is vagyok ennek. A konszept kifejezés ready to wear vonalat tükröz. Az Y Konszept magyar márka, Magyarországban gondolkodom.
Milyen út vezetett a vállalkozásig, hogy farmerdzsekiket álmodj újjá?
Egy évvel ezelőtt szerettem volna márkát alapítani, ugyanígy kevés pénzzel, de nagy álmokkal vágtam volna bele. Akkor nem recyclingban gondolkodtam. A teljes bukástól az mentett meg, hogy megkerestem Marillai Évit, aki húgával, Ildivel a WonderLAB alapítója és tulajdonosa. Évié az EVA’S ROOM is, illetve az INQ concept is hozzá köthető. Az Évivel való beszélgetés visszarángatott a realitás talajára. Így szomorúan, de elvetettem az ötletet. Később az egyik barátommal elkezdtünk arról beszélni, hogy mennyire jó lenne az undergroundhoz kötődő Dazed & Confused magazin stílusához hasonló vintage cuccokat összegyűjteni, átalakítani és eladni. Innen már csak egy lépésnyire volt az ötlet, hogy oversized farmerdzsekikkel foglalkozzak. A fazonnal és mérettel kapcsolatban azért döntöttem így, mert nagyon drága legyártani egy méretsort egy adott termékből, legalább háromszor ekkora költség. Én mindig azt javaslom azoknak, akik szeretnének designer terméket viselni, de nem engedhetik meg maguknak, hogy kiegészítőt válasszanak: táskát, ékszert, akár kabátot. Ezek jobban variálhatóak, mint például egy pulóver, befektetésnek is tökéletesek, hiszen ha jól választ az ember, akkor egy örök darabot tudhat magának. Végül a márka február közepén debütált.
Az illusztrációidat ismerhetjük a blogodról, de mi a helyzet a festéssel? Az életed része volt mindig is, vagy mostanában kezdtél kísérletezni?
Mindig az életem része volt a festés és a rajzolás, 16 évesen már képzőművészeti táborokba jártam. Abban az időben is gyakran szolgáltak vászonként ruhák. A blogra készített illusztrációmmal kapcsolatban nagyon sok pozitív visszajelzést kaptam, emiatt is gondoltam arra, hogy a kabátokat festéssel díszítsem. Hímeztetésben is gondolkodtam, viszont az átfestés undergroundabb, jobban illik a márkához.
A kabátok feliratai egységes betűtípusúak, továbbá gyakran osztasz meg fotókat, melyeken a kézzel írott idézetek szerepelnek. Érdeklődsz a kalligráfia iránt?
A közösségi oldalakon megosztott idézeteken a kézírásom jelenik meg. Ezt nem tanultam, de gondolkodom rajta, hogy érdemes lenne képezni magam.
Závada Péter verseinek részletei köszönnek vissza a farmerdzsekiken. Melyik kortárs költők munkásságát követed még nyomon?
Nagyon régóta gyűjtök idézeteket, szép sorokat, és azt gondoltam, hogy Peti egy olyan költő, aki megérdemli, hogy minél nagyobb réteghez szólhasson. Külföldi és magyar költők műveit egyaránt olvasom. Nagy kedvenceim Tóth Krisztina, Kemény Zsófi, Simon Marci és Saiid. A szentesi Horváth Mihály Gimnázium drámatagozatos osztályában tanultam, ez egy oktatás szempontjából kissé alternatív tagozat volt, Hiperkarma, 30y, Akkezdet Phiai zenéken nőttünk fel, és Heltai Jenő és Fodor Ákos műveit olvastuk. Összefolyt nálunk az irodalom és a zene. Ahogy berobbantak és ekkora teret nyertek az influencerek, a bloggerek és a social média, ezzel párhuzamosan visszaszorultak ezek az értékek. Úgy gondoltam, hogy jó lenne egy olyan kollekcióval előállni, ami bemutatja a nálam fiatalabbaknak a kortárs irodalmat, mert szerethető.
Kollekciókban gondolkodsz, és a közeljövőben a wonderLAB-ban bemutatott darabokhoz hasonlókat tervezel készíteni, vagy ezek egyedi darabok, és a folyamatos megújulás a cél?
Ez egy kapszula kollekció volt. A márka akkora tőkével indult el, mint egy pályakezdő irodista fizetése. Legyártani sem tudtam volna több kabátot, de nem is akartam kockáztatni. Megmutatom a kínálatot, és megnézem, mekkora a kereslet rá. Ezért készült egy kapszulakollekció, hogy inkább többen keressenek meg, és rendeljenek, mint hogy hónapokig az üzletben álljanak a darabok, én pedig rosszul érezzem magam miatta. Az összes kabát egyedi darab, mindenből egy készül. A vintage kabátokból nem igazán van két ugyanolyan.
Tervezed, hogy a következő darabokon más költők művei, esetleg dalszövegek is megjelenjenek?
Más formában is szeretném népszerűsíteni a kortárs költészetet, a következő projektem neve The Next Gen – ez egy nagyon izgalmas, új történet, amit Nádudvari Noémivel együtt kezdtünk el, és amiről egyelőre még nem beszélhetek. Kerestek meg zenekarok is az Y Konszept kapcsán, abszolút nyitott vagyok mindenre.
Mennyi időt vesz igénybe egy kabát átalakítása, hogyan képzeljük el a folyamatot?
A kabátok nem turkálókból kerülnek hozzám, vintage csoportok segítségét kértem a beszerzéhez. Minden kabátnak tudom a történetét, ha valaki vásárol tőlem, el is mesélem. Nem tudom előre megtervezni a darabokat. Általában egy fél napot is igénybe vesz egy kabát elkészítése a kezdeti lépésektől addig, amíg összehajtva bele nem kerül a hozzá való Y Konszept porzsákba.
Van konkrét múzsád, akire gondolsz alkotás közben? Hogy neki tetszene-e az adott darab?
Inkább felteszem magamnak a kérdést, hogy erre 30 év múlva is büszke lennék-e? Mikor írok, arra gondolok, hogy vajon Szabó Magdának tetszene-e, a kabátoknál nincs ilyen. Az inspirál, hogy az emberek szeretik, amit csinálok. Ez nagy motivációt ad.
Magadnak is készítettél Y Konszept kabátot? Ha igen, milyen felirat olvasható rajta?
Igen, ez az egyetlen, amin nem Závada idézet van. Edith Piaf „Non, je ne regrette rien” dalcímét festettem rá, vagyis „Nem bántam meg semmit”. Ez volt a legelső kabát, amit elkészítettem. Látom, hogy mik a tökéletlenségei, de nagyon szeretem.
Mi a következő lépés?
Lesznek szoknyák, nadrágok, bőrkabátok és bomberdzsekik. Nem negyedévenkénti, évszakoknak megfelelő kollekciókban gondolkodok. Folyamatosan készülnek majd újdonságok.
Szerző: Strausz Kinga (gyakornok)