2018. október 29. | Dobos Emese

Új tervezők a Marie Claire Fashion Daysen

A hazai márkák elkötelezett támogatója: az idei, 10. alkalommal megrendezett Marie Claire Fashion Days 9 olyan, feltörekvő divatmárkának is bemutatkozási lehetőséget nyújt, akiknek a kollekcióival eddig még nem találkozhatott a MCFD közönsége.

Alma Vetlényi

Vetlényi Alma csupán idén végzett a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem alapképzésén, de nevét és munkáit már szélesebb körben ismerik: 2016-ban a tehetséges, fiatal dizájner nyerte meg a Gombold Újra! pályázatát, idén nyáron pedig Kijevben képviselte hazánkat legújabb kollekciójával. Alma annak a rendkívül tudatos, a környezetre, a divat társadalmi oldalára is odafigyelő dizájnergenerációnak a tagja, akik munkáikon keresztül formálják a jelen és a jövő divatját. Alma kollekcióját személyes emlékei inspirálták: saját gyerekkori ruháinak forma- és színvilágát  dolgozta fel és értelmezte újra dekonstruktív módon. A szabásvonalakban és sziluettekben fellelhető a gyermeki játékosság fodrok, kivágások vagy kapucni formájában. Az imidzsdarabok belső oldalán található kézi hímzések naplóból kiragadott mondatok, aktuális üzenettel. Hernyóselyemből és pamutból készültek a színpompás szettek, a szabászati hulladékgazdálkodást is figyelembe véve. A márka darabjai természetes nőiesség híveit szólítják meg. Azokat a nőket, akik tudatos életmódjukat és a fenntartható szellemi értékeket öltözködésükön keresztül is szeretnék kifejezni és képviselni.

A Marie Claire pedig nyomon követi a hazai, fiatal divattervezők pályáját: „Nagy öröm számomra, hogy itt mutathatom be a legújabb kollekciómat, hiszen két éve többek közt a Marie Claire divattervezői  pályázatának, 2016-ban Az év fiatal divattervezője szakmai fődíj elnyerésének köszönhetem, hogy a divat iránt fogékony közönség megismerkedhetett első ízben a munkáimmal. Örülök, hogy a törzsközönség és a szakmabeliek is ezáltal nyomon tudják követni, merre fejlődött azóta tervezői szemléletmódom. Remélem, hogy bemutatóm után új irányból közelíti meg gondolatban a közönség a divat fogalmát, és eljut a fenntartható divat képviseletének fontossága és aktualitása is mindenkihez. A Marie Claire Fashion Days arra is jó platform lehet, hogy a szakmabeliekkel és a közönséggel kialakulhassanak ezzel a témával kapcsolatban előremutató diskurzusok, együttműködések és kapcsolatok az esemény alatt és után” – mondja Alma.

LAZLO

László Edina nevéhez fűződik a 2012-ben alapított márka, amely a hazai fenntartható vonal egyik éllovasa. A brand nem követi a nemzetközi trendeket (és sebességet), a tervező egy-egy ötlet, gondolat vagy éppen koncepció köré építi a kollekcióit, amelyekben fontos szerepet kap a művészet is. A Lazlo-darabok kimondottan szabászati hulladékból készülnek. A 2019-es tavaszi-nyári kollekció a One nevet viseli: a modellek ugyanis méret nélküliek (tehát one size-ok). A szabásminták letisztultak és a zero waste-elvet követik: úgy vannak szerkesztve, hogy ne legyen leeső szabászati hulladék. A textilminták fotóprintek, amelyek különböző élethelyzeteket vagy éppen manipulált textileket jelenítenek meg.

WYHOYS

Hogy mit jelent a márkanév? A Wear Your Heart On Your Sleeve kezdőbetűi (szó szerint: viseld a szíved az ujjaidon), ami azt jelenti, hogy valaki szabadon kifejezi az érzéseit, gondolatait. Ennek megfelelően a márka hívószavai a fenntarthatóság és a transzparencia. A márka mögött Pápai Lilla áll, aki Dániában végezte a mesterképzést, majd hazatért, hogy itthon segítse elő a változást, hogy a hazai közönséget motiválja a divat fenntarthatóbb mivolta felé. Ennek megfelelően a WYHOYS organikus, a méltányos kereskedelmet részesíti előnyben és Lilla igyekszik az egész tervezési folyamat, a darabok készítése közbeni hulladéknak is új formát találni. Minden egyes kollekció egy-egy problémát helyez középpontba. A korábbi, a vizek olajszennyezés inspirálta kollekció után egy lokálisabb problémára szeretnék felhívni a figyelmet. A felelős állattartás a XXI.század egyik szintén nagyon fontos kérdése. A legújabb tavaszi kollekció az állatmenhelyek áldozatos, erőn felüli munkájára és az ott élő állatokra hívja fel a figyelmet. A kollekció elsősorban a kutyák karaktereiből, valamint a probléma szőnyeg alá söpört, elhallgatott történeteiből inspirálódott. Az organikus pamutból készült kötött, valamint a nyomott bambuszselyem ruhadarabok, a sportos mégis elegáns outfit-ek nyugalmat, egyszerűséget sugallnak. A kollekció kötött elemei különleges átlapolásokkal, apró részletekkel a rejtett problémákra utalnak, emellett a varrott, organikus pamut öltözékek hajtásokba rejtett hímzései, szintén ugyanezt a jelenséget szimbolizálják. A kollekció színvilága a kutyákat idézi meg, így jellemzőek a természetes, meleg, natúr színek valamint a pasztell rózsaszín.

PELSO Swimwear

Több hazai fürdőruhamárka van, dizájner-kategóriában viszont verhetetlen a 2012 óta működő, világszerte egyre ismertebb PELSO Swimwear. Nem csoda: a kifogástalan dizájn és kivitelezés mellett a márka jelentős erőfeszítéseket tesz a fenntarthatóság érdekében is. Rafinált szabásvonalú fürdőruhák kerülnek ki Mészáros Angéla, a márka tervezőjének kezei közül, amelyek variálhatóak és a végtelenségig tökéletesítettek, hogy a legkényelmesebb (és közben legmenőbb) legyen a végeredmény. A PELSO termékpalettáján pedig – a fürdőruhák mellett – különböző kiegészítőket, strandruhákat is megtalálunk.

2019-es tavaszi nyári kollekciójukat a Marie Claire Fashion Days-en láthatja legelőször a nagyközönség: a kollekciót Spanyolország egyik gyönyörű pontja, Malaga kikötőinek szabályos, ritmikusan ismétlődő formái inspirálták, amelyek a fürdőruhák szabásvonalaiban és printjeiben egyaránt visszaköszönnek. A kollekció színeit a tenger mélységei, krétafehér és aranyszínű épületei, naplementéi határozzák meg, úgyhogy a fülledt, mediterrán nyár szédítő hangulata garantált. „Nagyon örültünk a felkérésnek, szuper egy olyan divatbemutatón részt venni, ami fontosnak tartja a magyar divat támogatását. Izgalmas dolog szezon előtt betekintést nyerni a következő év trendjeibe, találkozni más tervezőkkel és természetesen a vásárlóinkkal” – mondja Angéla.

Illuxtrat

A beszédes márkanév egy fiatal, rendkívül sokoldalú tervezőt takar: Mészáros Lúcia rajzos esőkabátjaival, grafikáival, illusztrációival már számtalan helyen találkozhattunk. A Marie Claire Fashion Days kifutójára önálló, 2019-es tavaszi-nyári kollekciójával készül, amelyből természetesen nem hiányozhatnak majd a már-már védjegyévé váló, rajzos jegyek sem. „Hálás vagyok, hogy ilyen fiatal márkaként ekkora bizalmat kaptam, szinte alig 1 éve kezdem el építeni az Illuxtrat márkát!  Izgalmas volt úgy tervezni, hogy nem iskolai kereteken belül készült előzményre építettem, viszont így annál nagyobb az izgalom is, hogy milyen visszhangja lesz majd a munkámnak. Jó érzés hogy egyre többen érdeklődnek  a márka iránt, remélem ez az esemény még több hazai divatimádónak hívja fel a figyelmét ránk, pályakezdőkre ” – mondja Lúcia.

A kollekció mottója: „If I wore beige, nobody would know who I am.” Kitől idézünk?  Az inspiráció nem más, mint II. Erzsébet királynő. Nem sok olyan ikonikus és meghatározó szerepet betöltő nő él ebben az évszázadban is, akinek szinte végig dokumentálták az életét: a hétköznapjait, de főleg az öltözködését. A kollekció meghatározó gondolata, a királynő monokróm outfitjei és az évtizedeket átölelő szabászati megoldások, amiket egyedien megmunkált felületekkel és kiegészítőkkel tett a márka tervezője, Mészáros Lúcia igazán izgalmassá.

LOZAR

Két éve működik a Lozar márka, ami két divatimádó barátnő álmaként született meg.  Lotfi-Schadi Réka korábban stylistként dolgozott, Nagy-Papp Henriettel már egy ideje mindketten főállású anyukák. „Hobbiként indult számunkra a márka, egy olyan pont volt, ahol kiteljesedhettünk. A Lozar olyan, mintha a közös gyerekünk lenne! Senkinek nem akartunk megfelelni, különösebb üzleti terv nélkül kezdtük el, de mindig jöttek különböző lehetőségek, amelyek továbbvittek minket. Már csak ezért is egy nagy lehetőség nekünk, hogy bemutathatjuk a kollekciónkat a Marie Claire Fashion Days-en, nagyon boldogok vagyunk és egy szakmai elismerés is ez számunkra” – meséli Réka.

Réka és Henriett mindketten kicsit mások, hasonló ízléssel, kettejük világát egyesítve látnak napvilágot ruháik. Kicsit különc, elegáns, néhol sportos, klasszikus modern csavarral, romantikus jegyekkel és meghökkentő részletekkel – hiszen ilyenek vagyunk mi Nők, ugye?  A márka 2019-es tavaszi–nyári szezonra készült FlowerPower kollekciójának fő inspirációját a dübörgő nagyvárosok ereje és lendülete valamint az orchideának, a finomság és nőiesség szimbólumának izgalmas elegye nyújtja. Az ellentétesnek tűnő motívumok a kollekció darabjain harmonikus egységgé olvadnak össze. A minimalista irányzatot követő darabokat a látványos virágminták rázzák fel.

NOEN Design

Bráz Noémi és a NOEN Design már Harbinban, Pekingban és Bécsben is sikerrel bemutatkozott, úgy, hogy a fiatal tervező csupán idén indította útjára a márkát. Noémi gyerekkora óta kreatív beállítottságú volt, így nem volt kérdéses, milyen pályára készül a kezdetektől fogva. Diplomamunkájával elnyerte a Budapesti Metropolitan Egyetem Art diploma díját is. Szenvedélyesen érdeklik az új, illetve régi technikák más koncepcióban való felhasználása után. Az első, önálló kollekciója, a  Sassy – amelyek a Marie Claire elsők között mutatott be – végtelenül nőies, amolyan office look-ot képviselt egy pimasz csavarral, amelyet egy jókora adag csillogással és légies, plisszírozott részletekkel, túlméretezett kötött felületekkel gazdagított a tervező. Így különösen büszkék vagyunk arra, hogy a nagyközönség a MCFD keretein belül láthatja először Noémi következő kollekcióját, a Glamempress-t, amelynek legfőbb inspirációja a felszabadulás érzete. Merjünk kifelé ragyogni! A sportos, az elegáns és a csillogás elegye a kollekció vezérfonala. Olyan nőknek szólnak a ruhák, akik igen is a korlátokon kívülre vágyódnak, nem alkusznak meg. Színeiben leginkább Harbin Jégvárosa inspirálta Noémit. A jég és a LED-világítás csillogó elegye jelenik meg az anyagok választékában, illetve az ehhez hasonló jelenségek, mint a víztükör játéka, fénytörés, vagy éppen a reflexiók.

VIKTORIAVARGA

Viki példaértékű pályaelhagyó: korábban hivatásos teniszversenyző és edző volt, majd sikeres pénzügyi karrierje után vett egy óriási fordulatot, hogy végre az alkotásra és a kreativitásra fókuszálhasson, ami mindig is az álma volt. Idén végzett a KREA Kortárs Művészeti Iskolában, az El-Qadissia diplomakollekciója óriási sikert aratott. A Marokkó inspirálta darabok az haute couture és a ready-to-wear határmezsgyéjén mozognak: aprólékos kézi megoldásokkal gazdagon díszített, színpompás darabokat tartalmaz. Olyan nőknek készül, akik ünneplik a nőiességüket, értékelik az egyedi, kézműves megoldásokkal készülő darabokat és sokat utaznak – ez pedig a gardróbjukon is látszik. A Marie Claire Fashion Days-en mutatkozik be a tervező legújabb kollekciója, amelynek középpontjában ismét egy jellegzetes helyszín, de ezúttal Budapest és a város életérzése áll. A fókuszban az eklektikus építészet, a város ikonikusabb épületeinek, fürdőinek és hidainak részletei valamint azok a színek, a minták és a sziluettek, valamint a kézműves részletek állnak, amelyek leképezik a világ egyik legszebb városát. Budapest különleges energiája és szépsége inspirálta a kollekciót, ami szeretné megmutatni és ünnepelni a gyönyörű budapesti nők egyediségét és humorát.

Pásztor Anita

„Nagy kíváncsisággal várom, hogy mit szól a kollekciómhoz a magyar közönség. Izgalmas érzés! A hazai piacon való megjelenésünk függ attól, hogy fogyaszthatóak-e az általam tervezett ruhák itthon, és ennek tesztelésére is jó alkalom a Marie Claire Fashion Days. Nagyon örülök a lehetőségnek” – mondja a tervező.

Külön örömünk, hogy Pásztor Anita nálunk mutatja be először Magyarországon a kollekcióját New York, London, Milánó és Monte Carlo kifutói meg persze a leghíresebb filmfesztiválok vörös szőnyegei után. Anita eredetileg egy rendkívül sikeres nemzetközi kereskedelemmel foglalkozó jogász, (ilyen irányú) kreativitása tavaly öltött formát egy saját nevet viselő márkában, ugyanis már generációk óta öröklődött családjában a divat, a luxusminőségű anyagokkal való munka és az aprólékos kézi megoldások szeretetet és ismerete. Ennek megfelelően kivételesen gazdag kézi díszítésű darabokat láthatunk tőle a kifutón: nagyestélyiket, kisestélyiket, koktélruhákat valamint luxus prêt-à-porter ruhákat, amelyek nem szűkölködnek kézi illetve gépi hímzésekben, csipkerátétekben és gyöngyözésben.

Szólj hozzá te is!

Még több Divat

Varga Viktória: „Olyan nők inspirálnak, akik mernek változtatni és a saját életüket élik” divat

Varga Viktória: „Olyan nők inspirálnak, akik mernek változtatni és a saját életüket élik”

Suzy Menkes és a Chanel chanel

Suzy Menkes és a Chanel

Karácsonyi csillogás a hétköznapokon csillogás

Karácsonyi csillogás a hétköznapokon