A Glami.hu nevű fashion search engine platform legújabb, Kelet-Közép-Európában végzett kérdőíves kutatása alapján megállapítható, hogy az információhiány is közrejátszik abban, hogy az emberek nem, vagy csak kevésszer választanak etikus és/vagy fenntartható termékeket. Adódik tehát a kérdés:
Mégis hogyan építsünk fenntartható gardróbot?
Ahhoz, hogy tudatos ruhatárat építsünk, először azt kell megállapítanunk, hogy a fenntarthatóság melyik aspektusa számít nekünk leginkább, illetve mik azok a cselekedetek, amelyeket mi magunk is be tudunk illeszteni mindennapjainkba. Miután meghatároztuk a prioritásokat, saját ízlésünk és értékrendünk szerint elkezdhetjük kialakítani a vágyott gardróbot – akár a következő négy könnyű lépés mentén.
-
Egyszerűsítsd, tedd átláthatóvá!
A fenntartható ruhatár kialakítása nem azzal kezdődik, hogy meglévő ruhadarabjaid felét kidobod a szemétbe, hiszen attól még, hogy te megválsz tőlük, azok még kifejtik környezetkárosító hatásukat, így az úgynevezett „gyors divat” kultúrát támogatod. A fent említett kérdőív szerint a megkérdezettek nagy része (61%) 30 alkalomnál többször visel egy ruhát, mielőtt megválik tőle, de vannak, akik 20-30 viselést követően már kidobják darabjaikat (15%). A legkevesebben azok vannak, akik kevesebb, mint 5-ször hordanak egy ruhát, mielőtt kidobnák (2%).
Ahelyett tehát, hogy olyan szintetikus divattermékekkel szennyezett hulladéklerakókat tömnénk tele, amelyekben évtizedekig bomlanak a ruhák, egyszerűsítsük, tegyük átláthatóvá szekrényünket! Mégpedig úgy, hogy hogy 4 részre osztjuk azt: ruhák, amiket szeretünk és gyakran viselünk; ruhák, amiket hamarosan hordani fogunk (például a soron következő téli, melegebb holmik); ruhák, amiket szeretnénk, ha picit jobban állnának; ruhák, amiket valószínűleg soha többé nem fogunk viselni. Miután létrehoztuk ezeket a kategóriákat, tartsuk az első hármat jól hozzáférhető helyen, a negyediket pedig pakoljuk át máshová. Azután adjunk magunknak néhány hetet, teszteljük a csoportokat, hogy valóban jól sikerült-e a beosztás. Ha a negyedik kategória darabjaira tényleg nincs szükségünk, ajánljuk fel őket jótékonysági szervezeteknek és győződjünk meg róla, hogy leselejtezett ruháink valóban megkezdik-e második életüket, és nem a szemétben landolnak.
-
Mérlegelj!
A fent említett kérdőív szerint a régiónkban élő emberek ruháiknak csupán a felét viselik rendszeresen. Míg a tesztelési időszak zajlik, bánjunk kritikusan a harmadik kategóriával is, melybe azok a darabok kerültek, melyeket jobban kedvelnénk, ha tökéletesen passzolnának méretben. Ezután eldönthetjük, hogy tetszenek-e annyira, hogy pénzt költsünk az átalakításukra. Ha igen, irány a szabó! Itt az idő, hogy jobban ragaszkodjunk választásainkhoz és ruháinkat elengedhetetlen dolgokként tartsuk számon, melyeket vétek lenne kidobni csak azért, mert nem tökéletesek.
Azoknak a ruháknak, amelyeknek nincs helye a szekrényben, mert sajnos úgy tűnik, azokon az átalakítás sem segít, adjunk mi magunk második életet! Ha nem félünk a DIY projektektől, átalakíthatjuk őket egy másik ruhadarabbá, kiegészítővé, leadhatjuk őket turkálóknak, segélyszervezeteknek, vagy készíthetünk belőlük háztartási alkalmatosságokat. Az újrahasznosításhoz rengeteg ötletet találhatunk online, például a Pinteresten is. A Glami.hu kutatásából az is kiderül, hogy a legtöbben (a megkérdezettek 60%-a) évente végez gardróbfrissítést, kevesebben vannak azok, akik félévente (a megkérdezettek 28%-a), azok viszont, akik háromhavonta szelektálnak, csupán 11%-ot tesznek ki.
-
Készíts leltárt megmaradt kedvenceidből is!
Miután kialakult a tudatos gardróbunk, amiben valóban azok a ruhák maradtak, amiket rendszeresen viselünk, itt az ideje megtalálni a réseket és egy mentális-emocionális listát is készíteni a kedvencekről. Szinte minden darabhoz fűz minket valamilyen viszony: az egyiket azért szeretjük, mert ebben randiztunk először a szerelmünkkel, a másik sosem hagy cserben, ha meetingre igyekszünk vagy prezentációt tartunk, a harmadik pedig a lehető legjobb választás az „úristen, mit vegyek fel?”-dilemmára a reggeli káoszban – és így tovább.
Rá kell majd jönnünk, hogy egyes darabok egyáltalán nem érintenek meg, és csak azért vettük meg őket, mert épp azokat viseli mindenki. Hiába menő épp a kockaminta vagy az oversized design, ha nem áll jól vagy nem passzol a stílusunkhoz, felesleges őrizgetnünk. Az időtlen, basic és a stílusunkat leginkább kifejező darabokat tartsuk meg és minden esetben szettekben gondolkodjunk! A jól eltalált look-ok viselése örömet okoz, felszabadít és minden helyzetben kényelemérzetet ad. Abban az esetben, ha kedvelt, de a stílusunkhoz mégsem passzoló ruhákat nem szeretnénk idegeneknek adni, szervezzünk gardróbvásárt barátoknak, ismerősöknek, ahogy a kérdőív szerint a megkérdezettek mintegy 46%-a teszi ebben az esetben.
-
Csak a legszükségesebbekre költs!
Minden vásárlásnál emlékezzünk arra, hogy épp mi a célunk az adott darabbal, miért vásárlunk, mire van igazán szükségünk. Az online shopping virágzó világában sokszor azon kapjuk magunkat, hogy máris tele a virtuális kosarunk. Webshopról webshopra navigálunk, egyre több terméket vásárlunk – olyanokat, amelyeknek egy részét nem is biztos, hogy valaha viselni fogjuk. A túl sok információ és a különböző vevőbefolyásoló tényezők miatt nehezen tudunk átgondolt döntéseket hozni. Úgy tűnik viszont, online kezdünk tudatosabbak lenni: a régiós divatfogyasztási szokásokat mérő kérdőív szerint a megkérdezettek 98%-a nem választ úgy ruhát webshopokból, hogy tudja, azt egyszer fogja viselni és biztosan vissza fogja küldeni.
A tudatos vásárlóknak az is fontos, hogy az általuk gondosan kiválasztott ruhák fenntartható forrásból származzanak, etikus körülmények közt, lebomló anyagból készüljenek stb. Amennyiben kétségeink vannak ezekkel kapcsolatban és számunkra is lényegesek ezek a körülmények, érdeklődjünk a gyártónál és informálódjunk a márkáról vásárlás előtt!
Mivel különbözőek vagyunk, eltérő az ízlésünk, stílusunk, életmódunk, anyagi keretünk. Az intelligens divatkeresők például egyszerű és praktikus módon oldják meg a vásárlással kapcsolatos problémáinkat, hiszen egy oldalon segítenek feltérképezni a fellelhető divattermékek széles palettáját, különböző kategóriák szerint – hasznos tippeket adnak, navigálnak, egyszersmind segítenek a tudatos gardrób kialakításában.
Szerző: Zahorján Ivett Fotó: Unsplash/Roberto Nickson