2018. december 04. | marieclaire.hu

Siker határokon túl is: Marcela Krzemień, egy divat startup marketingvezetője

Negyedik fejezetéhez érkezett interjúsorozatunk, amelyben külföldön is sikereket elért nőkkel beszélgetünk. Soron következő alanyunk Marcela Krzemień, aki egy innovatív, csehországi bázissal rendelkező divat startup marketingvezetőjeként dolgozik. A vállalatról, a nemzetközi munkáról és az e-commerce új lehetőségeiről kérdeztük.

Fiatal korod ellenére már több felelős pozícióban dolgoztál a marketing területén. Ez a szakma folyamatosan változik, trendek jönnek és mennek, új feladatkörök alakulnak, formálódnak át, sokszor nehéz lépést tartani. Emlékszel még arra a pozícióra, projektre, történésre a kezdetekből, ami alapjaiban határozta meg az elköteleződésed a szakma iránt és nagy hatással volt a karriered későbbi alakulására?

Való igaz, hogy a marketing szakemberek számára sok a változás, különösen a digitális környezetben. Ahogy a technológia fejlődik, nagy változásokat figyelhetünk meg a különböző területeken, attól kezdve, hogy az emberek hogyan használják az Internetet és milyen eszközök, megoldások állnak rendelkezésükre ehhez. Folyamatosan kihívásokat kell állítanunk magunk elé azzal kapcsolatban, hogy hogyan kommunikálunk a vásárlókkal. De azt gondolom, hogy noha kihívásokkal ez a környezet, ez teszi egyben izgalmassá (a munkánkat is). Természetesen emlékszem az első munkámra, termékmenedzser gyakornok voltam a pay-per-click területén a régió egyik első digitális reklámügynökségénél. Ekkor találkoztam először az online hirdetésekkel és különösen érdekesnek találtam azokat. Nagyon fontos a márka és a fogyasztó között fennálló kapcsolat. Ez volt az, ami szította a szenvedélyemet a marketing és digitális aspektusainak mélyebb felfedezése iránt.

2014-ben elsők közt érkeztél a GLAMI nevű divatkereső platform marketing teamjéhez. Ma már vezető beosztásban dolgozol a vállalatnál, amely szinte egész Közép-Kelet-Európában jelen van, így Magyarországon is. Szerinted mi titka az egységes, mégis az adott országokra szánt marketing stratégiák hatékony működésének?

A GLAMI-nál egy helyen gyűjtjük össze a divattal kapcsolatos termékeket azok számára, akik szeretnék felfedezni az abban rejlő sokoldalú lehetőségeket és tudatosan vásárolnak. Hiszünk benne, hogy az online vásárlásnak örömteli tevékenységnek kell lennie. Mindig. Sok időt töltünk azzal, hogy visszajelzéseket gyűjtsünk adatelemzéssel, különböző tesztekkel, megfigyelve az iparág e-kereskedelmét, a digitális trendeket és természetesen a fogyasztói viselkedést. Ezek értékes adatok, és arra használjuk őket, hogy javítsuk platformunkat és stratégiánkat annak érdekében, hogy valóban kiváló vásárlási élményt nyújtsunk. Remek kollégák vesznek körül, akik igazán elkötelezettek abban, hogy ezt bármely piacon, ahol működünk, meg tudjuk valósítani. Szóval ebben az értelemben úgy gondolom, a kulcs hozzávaló a sikerhez az azonos vízióval rendelkező emberek számára.

Több helyen is lehet arról olvasni, hogy a fashion tech startupok a divatipari termékekhez való hozzáférés jövőjét jelentik. Össze tudnád nekünk foglalni, hogy miben rejlik ezeknek a platformoknak az ereje és hogyan képesek átírni a hagyományos vásárlási szokásainkat?

Nagyon izgalmas időket élünk! A folyamatosan felbukkanó új technológiák meglehetősen gyors ütemben változtatják az életünket. Úgy gondolom, hogy a startupok – és nemcsak a divat startupok – egy új megközelítést nyújtanak, amellyel a legjobbat hozhatjuk ki a kínálkozó lehetőségekből. Látjuk, hogy a mobiltechnológia hogyan változtatta meg a szokásainkat és a vásárlási folyamatokat az elmúlt tíz évben, és úgy gondolom, ez még tovább fejlődik majd, különösen az 5G megjelenésével. Azt is gondolom, hogy a divatiparban a vállalatok nagyra becsülik a sokcsatornás marketinget, hiszen integrált vásárlási élményt kell nyújtaniuk, akár a mobilwebről, akár a fizikai üzletekről van szó. A felhasználók egyre magabiztosabban használják a technológiát, a legjobb termékeket keresik, és gyorsan, új módokon fedezik fel őket. Az általunk használt ajánlási motor, az okos szűrés és a termékkategorizálás, az összes online üzlet egy helyen való szerepeltetése javítják a vásárlási élményt. Ez azt is jelenti, hogy könnyedén megtalálható a megfelelő termék a legjobb piaci áron. A felhasználó szemszögéből, úgy gondolom, ez elég jó.

Külföldi piacra dolgozni inspiráló kihívás, egyben egy vágyott karriercél is. Sok kezdő, vagy már tapasztalattal bíró szakember szeretne megismerni más üzleti kultúrákat, hogy új környezetben is megmutathassa tehetségét. Milyen adottságok szükségesek ahhoz, hogy valaki sikeresen tudjon külföldi piacra dolgozni – akár egy startupban?

Szilárd meggyőződésem, hogy a szakmai céljainkat elérni legkönnyebben úgy lehet, ha minden energiánkat és időnket arra fordítjuk, ami iránt valóban szenvedéllyel viseltetünk. Ez a lehető legtermészetesebb módon ösztönöz bennünket arra, hogy célorientáltak maradjunk, kíváncsiak. Ez motivál bennünket arra, hogy többet tanuljunk, új készségeket sajátítsunk el, és hozzájáruljunk a csapatunk sikeréhez. Személy szerint nagyon kielégítőnek tartom, hogy egy nemzetközi, vibráló csapat tagjaként dolgozhatok, hozzáféréssel az üzleti sajátosságokhoz több piacon. Számos csapattagunk költözött más országba azért, hogy a GLAMI-nál dolgozhasson, és mindig nyitottak vagyunk rá, hogy tárgyaljunk azokkal, akik ezt szintén szívesen megtennék. Akiket érdekel ez a típusú nemzetközi karrier, azoknak mindeképpen azt javasolnám, hogy próbálják ki!

Melyek ma a legmeghatározóbb trendek a divatmarketingben?

Számos márka, köztük a divatipar márkái digitális transzformáción mennek keresztül. Úgy gondolom, hogy az AI (artificial intelligence) technológia olyasmi, ami meglehetősen érdekes lehetőségeket nyit a divatipar számára. Az AI segíthet a divat e-kereskedelmi ágának a tartalom személyesebbé tételében, amely napjainkban rendkívül fontos a fogyasztó számára. Ez a technológia a big data (komplex adatállományok) feldolgozására és értelmezésre is alkalmasabb, és segít a felhasználók számára okos és releváns ajánlásokat kínálni. Továbbá a divatipar használhatja az adatok információra történő átalakításában, hogy teljes ellátási láncát (a gyártástól az értékesítésig) fejlessze.

Tudnál nekünk ajánlani pár olyan inspiráló könyvet, magazint, LinkedIn csoportot, vagy esetleg folyamatosan frissülő blogot, melyeket te is olvasol, követsz és szerinted hasznos lehet azoknak is, akik ebben a szakmában dolgoznak vagy fognak dolgozni?

Úgy gondolom, rengeteg a jó tartalom, és a források száma folyamatosan növekszik. Személy szerint nagy rajongója vagyok a Pocket and Flipoardnak, de bármely hasonló app alkalmas lehet a tájékozódásra. Úgy gondolom, így mindig képben lehetek azzal kapcsolatban, hogy épp mi történik a platform-bejelentésektől a nem hivatalos, appokban rejlő lehetőségekig véleményekkel, hírekkel és fontos riportok, kiadványok megjelenésével.

Ha jól tudom, jelenleg Prágában élsz. Mesélj egy kicsit a fővárosról, milyen ott élni, milyen lehetőségeket rejt, milyen fejlődésen ment keresztül az utóbbi években? Ha valaki Prágában szeretné elkezdeni külföldi karrierjét, neki ajánlanád a várost?

Prágát bárkinek jó szívvel ajánlom. Van a városban valami elbűvölő, aki idejön, általában rögtön beleszeret. És nem csak az építészetről, történelemről vagy a híres cseh sörről beszélek. Annak ellenére, hogy Prága főváros, az atmoszféra itt nagyon nyugodt, és szerencsére nem érezhető a nagyvárosi stressz, az állandó túlpörgés. Ugyanakkor Prága s rengeteget kínál szórakozás, kultúra, oktatás és munkalehetőségek tekintetében a helyi nyelv ismeretének szükségessége nélkül. Prága tehát mindenképpen felfedezendő város!

Szerző: Zahorján Ivett

Szólj hozzá te is!

Még több Divat