Szerencsére egyre több kezdeményezés és divatmárka működik valóban etikusan és küzdenek a szegénység ellen – divattal. Az Ethical Fashion Initiative fantasztikus alapítójával, Simone Cipriani-val tavaly májusban készítettünk interjút és több ékszermárka is van, amelyek kifejezetten egy-egy jó ügyért dolgozik.
Hogyan született meg a SEP Jordan?
A SEP Jordan-t az olasz Roberta Ventura alapította. 2013-ban született meg fejében az ötlet, amelyről a Vogue Arabia-nak mesélt: nem tudta tétlenül nézni, hogy menekültek ezrei vannak kiszolgáltatva a humanitárius segélyek csekély összegének, miközben tehetségesek, de tudásukat, kézügyességüket nem tudják pénzre váltani. A keresztöltésekkel készült, különleges hímzések pedig generációról generációra öröklődnek, így a kézművesek egy nagyon értékes tudás birtokában vannak. A SEP pedig egyszerű ötletből indult: a modern, olasz stílust ötvözik a Közel-Kelet lenyűgöző hímzéskincsével, a kézi hímzések aranykorát idézik meg, miközben a menekült közösségeket segítik.
Roberta Ventura, a SEP Jordan alapítójaMinden egyes darabot kézzel hímez a jordán menekülttáborokban élő több mint 350 menekült nő egyike. A márka egyik fő célja, hogy több ezer ember számára megélhetést tudjanak biztosítani. A SEP-közösség alkotói a dzserasi és ammani táborokban élnek, ahonnan viszont nem mehetnek ki, így munkát sem vállalhatnak, átlag piaci ár felett keresnek. Az alapító, Roberta Ventura és a menedzsment tagjai olaszok, a kézművesek pedig Közel-keletiek, így igazi kultúrák közti együttműködésről van szó, kölcsönösen gazdagítják egymás kultúráját.
Te milyen történetet viselsz?
A márka most már textil lakáskiegészítőket, sálakat, kendőket, táskákat, blúzokat és gyerekruhákat is kínál. Gépi lépést szinte nem is tartalmaz a termékek elkészültének folyamata, főleg kézzel készülnek a darabok és a használt alapanyagok terén is kerülik például a vegyi anyagokkal színezett textileket, hogy minél kisebb legyen a márka ökológiai lábnyoma. A SEP egyik elkötelezett támogatója Angelia Jolie, az öltések – és persze a márka hitvallása – pedig Hollywoodig is eljutottak: a jordániai menekülttáborokban élők készítették a 2018-ban bemutatott Mária Magdolna című film jelmezeit. A díjnyertes jelmeztervező, Jacqueline Durran 27, a táborokban élő nővel dolgozott együtt a produkció darabjain. Legújabb termékeik pedig idén januárban a világ legfontosabb gazdasági eseményén, a davosi Világgazdasági Fórumon is bemutatkoznak. Februárban pedig a világ egyik legjelentősebb lakberendezési eseményén, az Ambiente Trade Show-n is részt vesznek a MADE51 partnereként. A kezdeményezés az UNHCR-hez, az ENSZ menekültügyi intézményéhez tartozik: céljuk a menekült kézművesek segítése, olyan kezdeményezésekkel, amelyek biztos megélhetést nyújtanak számukra. Másik fontos pontja, hogy a kortárs stílusnak, ízlésnek is megfelelő, a hagyományokat, tradicionális technikákat is őrző termékeket készüljenek. Az etikus kezdeményezések darabjait pedig a globális piaci vérkeringésbe kapcsolják be.