Szárnyaszegett angyalok – fehérnemű-forradalom

2019. január 21.
Lapos mell, széles csípő, telt combok: egyre több fehérneműmárka üzen hadat a 90-60-90-es, nyakigláb ideálnak és helyezi középpontba a valódi nőket.

Lehet, hogy korábban az irányította, mit vásárolunk, hogy mit kínáltak a cégek és mit sugalltak a reklámok, de mára fordult a kocka. Egyre több cég figyel oda, mik is a nők igényei és kínálnak olyan fehérneműket, amelyek pár évvel korábban szinte ritkaságszámba mentek. Arról nem is beszélve, hogy a közösségi média hatalma folytán könnyen egy negatív kommentáradat és bojkott közepén találhatják magukat a márkák, ha nem figyelnek oda az emberekre – ahogy azt tapasztalta a Victoria’s Secret is, miután a cég egyik vezetője elég negatívan nyilatkozott nemrég a plus size modellekről.

Mi kell a nőnek?

Valljuk be, a vékony, keresztbe-kasul kanyargó pántok macerásak. A drótmerevítős megoldások gyakran szúrnak, nyomnak és nem minden nő álma (meg egyáltalán reális célkitűzése), hogy olyan teste legyen, mint Barbie-nak. Egyre több botrány övezi az egykor egyeduralkodónak számító, ikonikus Victoria’s Secret márkát, amely tökéletesen megtestesíti ezt a mára porossá vált, agyonszexualizált és retusált ideált. A legtökéletesebb testű modellek is kőkemény felkészülésen esnek át, hogy angyalszárnyakkal és agyoncicomázott (bocs), nyakukig feltolt push-up keblekkel végigriszálhassanak a teátrális kifutón – amelyet azután emberek millió követnek nyomon. Nem titok, hogy az elmúlt időszakban alaposan elkezdtek csökkenni a cég bevételei, legutóbbi show-jukra pedig az eddigi legkevesebb néző volt kíváncsi. (A változások nyomán le is mondott a cég korábbi vezérigazgatója.) Kell még több bizonyíték arra, hogy nem erre van szükségünk? Viktória angyalainak mostanra befellegzett: szerencsére egyre több márka száll szembe ezzel a valljuk be, nem túl egészséges testképet közvetítő ideállal és helyezi előtérbe a valódi nőket.

Valódi nők, valódi testtel

Fontos lépés volt a márkák részéről már az is, hogy egyáltalán elhatárolódtak a retusált kampányképektől: az American Eagle Aerie fehérneműmárkája az elsők között volt, akik nagy sikert értek el az #AerieReal-kampánnyal és retusálatlan, valódi modelljeivel. Franciaországban pedig 2017 óta már törvény kötelezi a cégeket, hogy jelezzék, amennyiben a képek utómunkán estek át, különben pénzbírság vár rájuk.

Iskra Lawrence brit modell az #aeriereal és a #nophotoshop egyik arca

A fehérnemű-forradalom egyik éllovasa Rihanna, aki tavaly szeptemberben, a New York-ban bemutatott Savage X Fenty kollekciójával és annak prezentálásával alaposan felkavarta az állóvizet és talán nem túlzás, ha azt mondom, hogy divattörténeti pillanatot írt. A kollekció kacér darabjait többek közt a harmadik trimeszter igencsak végén járó Slick Woods, plus size és androgün modellek is felvonultak. A legkülönbözőbb adottságokkal megáldott nők mutatták be a darabokat (természetesen az aktuális sztármodellek mellett). De írtunk már a figyelemre méltó Pepper márkáról is, ami kifejezetten kisebb, lapos mellű nőknek kínál melltartókat, a Neon Moon pedig megszüntette a fehérneműk számozását: ezekhez a betűkhöz és számokhoz ugyanis értékítélet is kapcsolódik. Ugyan, a nőtársadalom hány százaléka rendelkezik a bikinimodellek testével? És a többieknek miért kellene rosszul éreznie emiatt magát? Mindazonáltal nagyon fontos, hogy tisztában legyünk a túlsúly egészségügyi kockázatával is.

Kényelem a szexisség felett

Személyes vesszőparipán a testszínű fehérnemű, ami minden nőnek kötelező és egyszerűen alapdarab, hiszen a nyári melegben a fehér ruha alatti fehér (fehér)nemű bárki bármit gondol, de átlátszik. A TruNude márka pedig azzal robbant be pár éve a piacra, hogy tényleg minden bőrszínnek megfelelő testszínű fehérneműkkel rukkoltak elő. Kényelem mindenek felett: az elmúlt évek eladási mutatói is azt bizonyítják, hogy kivételes népszerűségnek örvendenek a varrás és merevítő nélküli melltartómodellek és a teltfenekű, magas derekú bugyik. A Thinx „menstruáció-álló” fehérneműivel vált ismertté. A Myla márkát ráadásul a hiperszexi és rendkívül bonyolult fehérneműiről híres Agent Provocateur korábbi ügyvezetője álmodta meg: háromszög szabású, puha melltartók és rugalmas megoldások, sportos sziluettek jellemzik a darabokat, amelyről ma már nehezen hisszük el, hogy pár éve még rendkívül formabontónak számítottak. Magától értetődőnek tűnik az, ami korábban nem volt az: hogy nem árt, ha egész nap kényelmesen mozoghatunk a fehérneműben. Szintén nagy port kavart és rendkívüli érdeklődés övezte a Les Girls Les Boys „utcától az ágyig” mottójú, gendersemleges darabjait. Akár utcai ruházatként is funkcionáló termékeket, a brit Beija London pedig kifejezetten a szexiség elutasításával hirdeti (nagyon sikeresen) a darabjait. Fehérneműket, amelyet néhány évvel korábban még hihetetlen ötletnek tűnt, hogy NEM a szexszel akarnak eladni.

Fotó: Profimédia – Red Dot