Épp csak lecsillapodtak a kedélyek a Dolce & Gabbana rasszizmus-botránya kapcsán, ahol is az egyik alapító, Stefano Gabbana durván megsértette a kínaiakat, legutóbb pedig szintén egy olasz divatház, márpedig a napokban a legmenőbb márkává nyilvánított Gucci körül csaptak fel a lángok. Természetesen a divatszakma őrszeme, a Diet Prada közölte le az elsők között, hogy a Gucci ellen igencsak élénk Twitter-támadás indult. A dolog pikantériája egyébként, hogy a balaklavákat a márka már egy éve bemutatta, azonban mostanra kerekedett botrány az esetből. A balaklava egyébként egy símaszk, amely a szájat, vagy az arc bizonyos részeit szabadon hagyja – Guccinál az egy garbónyak továbbgondolásaként jelent meg. A fekete alapon piros szájkontúr pedig – remélem, hogy nem kell senkinek különösebben magyaráznom – a színesbőrűekre utal. A márka egyébként órákon belül levette mind az online felületeiről, mind az üzletek polcairól a problémás darabokat és közzétettek egy hivatalos bocsánatkérést is.
Ugyanezzel a problémával került kereszttűzbe a Prada: még decemberben a Pradamalia kollekcióban mutattak be egy „fantázia szülte” figurát, amely szintén offenzív a színesbőrűekre nézve. Ez a figura ugyanis a megszólalásig hasonlít egy – durván sztereotípiákra építő karikaturizáló – könyv majomszerű, hatalmas piros szájú szereplőjére. A termékeket szintén villámgyorsan bevonták és egyből úton volt a bocsánatkérő közlemény. A lavinát egyébként egy New York-i, emberi jogi ügyvéd, Chinyere Ezie indította el, akit érthető módon sokkoltak a Prada kirakatában látható figurák.
Januárban pedig a Moschino amerikai része ellen indult jogi eljárás, amelyről a The Fashion Law számolt be. Egy volt alkalmazott tett feljelentést az üzlet (és az üzletvezető) ellen, mivel hogy a „Serena” kódszóval illették a színesbőrű vásárlókat, akik nem hírességek, és az eladók utasítást is kaptak arra, hogy éles tekintettel figyeljék és kövessék is őket. Az is az utasítás része volt, hogy készítsenek fényképet a parkolóban az autójuk rendszámtáblájáról és utasítsák vissza, ha olyan terméket kérnek, amit hátulról kellene kihozni, vagy ha szeretnének valamit felpróbálni. A felperes, Shamael Lataillade egyébként azután mondott fel, hogy sorozatosan hátrányos megkülönböztetéssel szembesült abból fakadóan, hogy színesbőrű, haiti-amerikai nő és 17 különböző váddal illeti volt munkáltatóját.
Egyértelmű, hogy a divatmárkák más kárából nem tanulnak. Kérdés az, hogy a sajátjukból fognak-e. És az is, hogy elképesztő problémák vannak a diverzitással ezeknél a globális márkáknál, ha a termékek ötletétől egészen a boltok polcaira kerüléséig senki nem kérdőjelezi meg ezeket és azt, hogy sértőek-e lehetnek egy csoportra nézve. Sok dolguk van még, az biztos!
Fotó: IMaxTree