Nem teljesítik a márkák a létminimumra tett ígéreteiket

2019. június 06. |

Egy új kutatás mutatja be, hogy sajnos üres szavaknak bizonyulnak a márkák eddigi ígéretei.

Az Independent számolt be egy új kutatás eredményeiről, amelyek sajnos nem túl reménykeltőek: a Sheffield Political Economy Research Institute  (SPERI) kutatásában a divatcégek eddigi, a létminimum biztosítására vonatkozó vállalásait vizsgálták meg. De vajon teljesítették az ígéreteket? A Rana Plaza tragédiája nyomán rengeteg szervezet és kezdeményezés indult el, amelyek a divatiparban dolgozók munkakörülményeire fókuszálnak. Azonban ahogy azt az aktivista Kalpona Akter, korábbi gyerekmunkás véleménycikke nyomán is láthattuk, egyelőre nem sok pozitív változás indult el – ráadásul nemrégiben az is bejárta a sajtót, hogy a ruhaiparban dolgozó nők gyakran munkahelyi szexuális zaklatás áldozatul esnek.

De mi is a létminimum? A létminimum egy statisztikai fogalom, egy küszöbérték: persze országonként, de városonként is eltérő lehet, de azt a minimum bért takarja, amire szüksége van egy embernek ahhoz, hogy az alapvető szükségleteit fedezze (így az étkezést, lakhatást, orvosi ellátást, gyógyszereket, közlekedést, ruházkodást). A helyzetet nehezíti, hogy különböző vállalatok másképpen definiálják a létminimumot és nincs arra vonatkozólag  sem elérhető információ, hogyan biztosítják a ezt a ruhadarabjaik készítőinek, vagy hogy egyáltalán milyen bért kapnak a dolgozók.

A kutatók 20 világszerte ismert divatmárka vállalásait vizsgálták, valamint azt, hogy mit tettek ezek elérése érdekében, amelyhez a Clean Clothes Campaign is segítségükre volt. A márkák többsége tagja egy-egy olyan szervezetnek, amely a létminimum biztosítását tűzte ki célul a munkavállalóknak és hárman közülük közzétettek olyan etikai kódexet is, amelyben kikötik az erre vonatkozó elvárásaikat. Az nem újdonság, hogy a legtöbb márka kiadja alvállalkozóknak a ruhadarabok készíttetését, ami már átláthatatlanná teszi a folyamatot. Az elköteleződés persze szép és jó, azonban a legtöbb cég kiszervezi létminimumok biztosítására tett ígéreteik „végrehajtását” külsős cégeknek, ami viszont ellehetetleníti az átláthatóságot. A kutatók semmi tényleges nyomát nem találták annak, hogy a márkák biztosítják a létminimumhoz szükséges bért. Eközben ne feledjük: világszerte közel 60 millió embert foglalkoztat a ruhaipar.

Forrás: Independent.co.uk

Fotó: Getty Images

Szólj hozzá te is!

Még több Divat

Egy rózsaszín kabát három szettben divattipp

Egy rózsaszín kabát három szettben