Változások a divathetek háza táján

2019. július 18.
Két jelentős, a divatheteket érintő változást is bejelentettek az elmúlt hetekben, Londonban és Stockholmban.

Legyen szó akár a fenntarthatóságról, akár a divathetek egyre fogyatkozó közönségéről, jelentős változásokon megy keresztül a divatipar ezen szegmense is. Ráadásul már koránt sincsenek a márkák arra „kényszerítve”, hogy jelentős költségek árán egy-egy divathéten mutassák be a legújabb darabjaikat, hiszen a közösségi média segítségével direktebben elérhetik a közönségüket és sok márka népszerűségét már az Instagramon keresztüli elérés alapján mérik.

Ezek után talán nem is annyira meglepő, hogy körbejárta a világsajtót a svéd divatszövetség bejelentése, miszerint – egy fenntarthatóbb alternatíva hiányában – megszüntetik a stockholmi divathetet, amely augusztus végén került volna megrendezésre. A hagyományos formában megrendezett divatbemutatók helyett a svéd szervezet olyan formát keres, amely segíti a svéd márkák fejlődését, illetve új, fenntartható modellt honosít majd meg az iparágban. Várhatólag továbbiakat az év végén fognak bejelenteni, de addig is a tehetségeket segítő inkubátorprogramra fókuszálnak.

De a „megmaradó” divatheteknek is változniuk kell. A divatfővárosok bemutatói meghívásos alapon működnek. Sokkal demokratikusabbá válik a Londoni divathét is, mint amilyen eddig volt: az esemény rendezője, a British Fashion Council jelentette be a napokban, hogy hat divatbemutatót megnyitnak a nyilvánosság számára. Ezekre bárki jegyet válthat majd – 135 fontért. Arról egyelőre nincs információnk, hogy melyik hat tervező show-ja válik majd így nyilvánossá a nagyközönség számára is.

A legutóbbi hasonló horderejű változás a see now buy now modell bevezetése volt három évvel ezelőtt a divatheteknél, amely értelmében nem a szezont megelőző fél évvel korábban, hanem az aktuális szezonban mutatják be a divatmárkák a kollekcióikat. A darabok így azonnal elérhetővé válnak az üzletekben és az online felületekben, amire leginkább a fast fashion márkák másolásának megakadályozása inspirálta a brandeket. Ráadásul az (impulzus) vásárlást is ösztönzik, hiszen azonnal elérhető az a ruhadarab, amelyik a kifutón megtetszik nekünk – és nem kell fél évet várni a boltokba kerülésre.

forrás: The Spin, Independent

fotó: Brunel Johnson (Unsplash)