Hajdu Anett neve garantáltan ismerősen csenghet mindenki számára, hiszen már több mint tíz éve aktív, alakító szereplője a hazai kreatív- és divatszcénának. Viszont nem csak 2D-ben, 3D-ben is karakteresen alkot: saját márkája, a Hajduanett mellett a NUBUnak, a USE Unusednak vagy az ÁERONnak is tervezett már táskákat. A Marie Claire-nek pedig 2016 óta készít illusztrációkat, és ő álmodta meg az augusztusi számunkhoz csomagolt táska nyári grafikáját is. Lessetek be velünk Anett illusztrációi mögé és kövessétek a munkáit az @anethstudion!
Hát küldhetett volna stílszerűbb portrét?
Mióta készítesz illusztrációkat?
Mióta 2005-ben felvételiztem a MOME textil szakára. Az egyik kedvenc részem volt a sketchbookjaimba való rajzolás, tervezés, szerettem minél érzékletesebben megjeleníteni a kiegészítőket, ruhákat, éppen amit aktuálisan terveztem. Aztán később felismertem, hogy ez a műfaj magában is megállhatja a helyét – ez körülbelül 2014-ben volt, azóta készítek illusztrációkat megbízásból, vagy saját magamnak.
Ez az első illusztráció, amit Anett a Marie Claire-nek készített
Hogyan dolgozol, hogyan születik meg egy-egy rajz?
Mivel elsősorban divat és lifestyle témakörben készítek illusztrációkat, így a fő inspirációs forrásaim közé tartoznak a különböző tervezők kollekciói, azok közösségi média oldalai, vagy éppen a modellek képei. Ezek jelentik a kiindulópontot, ezeket dolgozom fel különféle digitális technikákkal, és jellegzetes színkombinációkkal.
Van kedvenc technikád?
Egyaránt nagyon szeretem a kézi rajzokat és a digitális eszközök adta lehetőségeket is, mindkettőt más miatt. A stílusomra nagyon jellemző, hogy frissen hagyom a kompozíciót, általában nem dolgozok ki semmit tökéletesen, vagy éppen tartalmaz a rajz befejezett részt, amit ellenpontoz egy befejezetlen. Ezt a fajta disszonanciát szeretem a saját, illetve az általam kedvelt illusztrátorok munkáiban is a leginkább.
Néhány éve ismét előtérbe kerültek a divatillusztrációk – hogy látod most ezek helyzetét, és jövőjét? Milyen új irányok, lehetőségek vannak, akár az online és közösségi média, az interaktív tartalmak korában?
Ahogy mondod, a kézi és a digitális illusztrációk ma újra virágkorukat élik. A számomra vizuálisan oly túltelített virtuális világban nagyon jólesik manuális technikával készült képeket látni, ez egyfajta slow movement, ami manapság az élet megannyi területén megjelenik. Én még sok évet látok ezen a területen, sőt, egyre inkább vágyom én is arra, hogy újra manuálisan rajzoljak, fessek, holott a digitális eszközhasználat nagyban meggyorsítja a munkát, a kommunikációt és az alkotást. Az előnye, hogy kevésbé hely- és eszközigényes, mégis, annyira jó elképzelni, hogy az ember visszavonul, és hosszú órákat, napokat foglalkozik egy-egy munkával, mert például várnia kell, míg megszárad a festék. Mivel a közösségi oldalakra naponta kell új és új vizuális tartalmat generálnia a cégeknek, a képalkotó szakmák lehetőségei kitárulnak. Ne felejtsük el azt sem, hogy ma már hála a közösségi médiának, a művészek ezen a felületen keresztül is ismertté válhatnak. Olyannyira, hogy gyakran az Instagramon keresztül jönnek felkérések egy-egy munkára. Napjainkban rengeteg új lehetőséget jelent tehát ez a platform a vizuális művészek számára.
Mit szeretsz a legjobban a rajzban, az illusztrálásban?
Azt szeretem a legjobban, hogy a saját vizuális nyelvemen keresztül tudok átadni valamit az embereknek. Sosem voltam olyan, aki sokat szövegelt, mindig is inkább a kezemmel szerettem kommunikálni. Az alkotás folyamatát nagyon-nagyon szeretem, nekem ilyenkor jön el az a bizonyos flow élmény, amit minden ember másban talál meg, de elengedhetetlen az életben.
A munkáid közül mennyi a ’szórakozásból’ és a megrendelésre készülő? Mennyire szoktál szabad kezet kapni egy-egy illusztráció elkészítésénél?
Nagyon szeretek csak úgy, for fun rajzolni, mindig ezeket a munkáimat tartom a legjobbaknak, amikor nem vagyok beszorítva semmiféle meghatározott téma keretei közé.
Másrészt az is izgalmas, amikor egy adott cikkhez kell az én szemüvegemen át illusztrációt készíteni, hiszen például a Marie Claire-nél teljesen szabad kezet szoktam kapni az alkotáshoz. Jó érzés, hogy megbíznak bennem.
Hogyan születtek meg és készültek el az augusztusi Marie Claire-táskát díszítő illusztrációk? Mi inspirált az alkotáskor?
Szerettünk volna egy-egy nagyon vagány, fiatalos, és nyári, vibráló színekkel megrajzolt kiegészítőt adni ajándékba a lap olvasóinak, amit strandoláshoz, vagy akár a mindennapokban is tudnak hordani. Így esett a választásunk a sketchbookomban lévő 2 rajzomra, ami egy portré, és egy félalakos rajz. Ezeket rajzoltam meg digitálisan, leegyszerűsítve, hogy sorozatgyártható legyen.
Mit tartasz személy szerint a legjobb elismerésnek, visszajelzésnek a munkáddal kapcsolatban?
Azt, hogy nemzetközi színvonalú magyar márkák számára készítek illusztrációkat, és hogy magazinok tisztelnek meg bizalmukkal, valamint világmárkák kampányaihoz is társult már általam készített rajzsorozat.
Van olyan technika, téma, ami nagyon foglalkoztat mostanában, amivel kísérletezel?
Korábban inkább a finom részletkidolgozások érdekeltek párba állítva a gesztusszerű vonalakkal, majd a minél energikusabb, lendületesebb grafikai nyelv volt az enyém. Olyan típus vagyok, akinek az érdeklődése gyorsan más irányba tud fordulni, hamar megunok egyfajta stílust, vagy egy színpaletta használatát. Azért tartom fontosnak ezt megemlíteni, mert vannak olyan illusztrátorok, művészek, akik sok-sok éven át dolgoznak ugyanabban a stílusban. Jelenleg a minél egyszerűbb vizuális nyelv az, ami foglalkoztat, hogy csupán pár folttal és vonallal – persze a megfelelő helyre téve azokat – alkossak meg illusztrációkat.
Min dolgozol éppen?
A minap adtam le egy néhány illusztrációból álló sorozatot az Gap egyik almárkájának, az Athletának.
Saját magamnak kedvtelésből pedig éppen kézi hímzésbe ültetem át a minimál, ceruzával készült portréimat. Imádom!
Kattints a galériára még több gyönyörű rajzért!
Itt találod Anett további munkáit!