Feltörekvők: Patkós Luca és Mészáros Szani, a BZZZ Fans megálmodói

2019. július 30. |

A nemrég indult BZZZ Fans alapítói nemcsak magát a legyezőt, de a nőiességet is újraértelmezik.

Mészáros Szani és Patkós Luca „közös gyermeke” a BZZZ Fans, amelyet több év gondos tervezés előzött meg. Mindketten grafikusok, még a Magyar Képzőművészeti Egyetemen voltak csoporttársak, több mint tíz éve barátok. A napokban debütált az első legyező kollekciójuk, melyből egy sorszámozott, limitált széria készült el – csupán 100 darabbal. A márka, és a legyezők mögötti történetek nyomába eredtünk.

A BZZZ Fans alapítói, Mészáros Szani és Patkós Luca

Miért pont a legyező?

L: Az egyetem alatt is dolgoztunk együtt, már összeszoktunk és szerettünk volna valamit közösen csinálni. Alkalmazott grafikusként – így főleg megrendelőknek – dolgozunk mindketten, így mindenképpen szerettünk volna valami saját terméket létrehozni, amibe senki más nem szól bele. Sok buliban és fesztiválon voltunk együtt, ahol találkoztunk legyezőkkel. Maga a legyező szép is, mint tárgy és lehet grafikázni. Nem akartunk grafikusként még egy pólót, vagy textiltáskát csinálni.

SZ: Észrevettük, hogy a bulikon használt legyezők többsége nem túl esztétikus vagy izgalmas, és hogy az egészet újra lehetne értelmezni, tervezni. Miután kicsit jobban utánajártunk, hogyan lehet elkészíteni és milyen elemek, anyagok szükségesek hozzá, rájöttünk, hogy az a legjobb, ha az egészet mi tervezzük meg: a formától és mérettől kezdve egészen a grafikáig.

Mit jelent számotokra maga a legyező?

L: Alapvetően egy nagyon klasszikus, nőies tárgy. Leginkább csipkés, virágmintás, szörnyen giccses darabokat lehet kapni, ami viszont nem a mi stílusunk. Szerettünk volna kortárs, vagány legyezőket tervezni, amiket talán szívesen használnának mások is.

Sz: A legyező kissé elfeledett tárgy lett az elmúlt időszakban, azonban most sokan újra elővették, bár még mindig szűk az a réteg, aki valóban használja. Nekem amellett, hogy egy praktikus tárgy a forró napokon egy nagyon izgalmas kiegészítő is, lehet hozzá öltözködni, de önmagában is fel tudja dobni a megjelenésünket.

Miben rejlik a jó legyező titka, mi a lelke?

Sz: Minél nagyobb annál jobban legyez, tehát a megfelelő méret kardinális. Időközben elég sok legyezőt szereztünk be és teszteltünk, megfigyeltük hogyan viselkednek együtt a különböző anyagok, és hogy milyen fontos a textilrész anyaga is.

L: Fontos, hogy a textil mellett a fa rész is kellően vékony legyen, így átengedi a levegőt és könnyen nyitódik-csukódik a legyező. De emellett arra is törekedtünk, hogy tartós legyen, könnyedsége ellenére azért bírja a strapát.

Mit takar a BZZZ márkanév?

Sz: A légy logóból is adódik, valamint a body buzzra is utal, ami az a bizsergető érzés, amikor egy buliban áthat a flow élmény.

Az első szériában három különböző grafika és legyező kapott helyet. A Bat Trip mögött egy japán legenda van, ami a legyező feltalálása előtt tiszteleg, a Kokyangwuti a női teremtőre utal, a Shibarinál pedig maga a kéz kapta a főszerepet. Japán, indiai és indián kultúra ihlette a darabokat. Miért pont ezek?

L: Az évek alatt közösen átélt élmények, zenék, kiállítások, amik hatottak ránk, ezekből merítettünk, öntöttük vizuális formába.

Mindegyik grafika alapja tehát egy történet. Persze elengedhetetlen maga a látvány, de az is fontos, milyen sztori van mögötte. A Pókasszony egy harcos nőtípus, egy teremtő, aki nagyon inspirál minket. A Shibari maga egy mix: partizó tömegben, a partikultúrában a hagyományos tánc helyett nagyobb szerepet kapnak az égbe emelt kezek, kézmozdulatok, ezt vegyítettük az indiai táncokban tökéletesre csiszolt kézpózokkal. A grafikán a kezeket összekötő fonal utal az erotikus japán kötözéses technikára (ez a névadó Shibari) de szimbolizálja a bulikban átélhető közösségi élményt is, amit a zene vált ki.

Nem volt feltétlenül tudatos, hogy ázsiai ihletést válasszunk, de ez aztán szépen összecsengett a legyező ázsiai gyökereivel. A mi grafikáink ezeknek az inspirációknak a keverékei, egy egyedi mix.

Sz: Szeretjük, hogy ezekkel a történetekkel is különböző mélységekig lehet ásni és nem csak egy szimpla tárgyról van szó. Nagyon érdekes volt, amikor mondták nekünk, az egyik legyezőt kézbe véve, hogy egyből érezni, hogy emögött több van.

 

A legyezők mögötti történetek

A The Bat Trip denevéres illusztrációja a legyező feltalálásának történetéből inspirálódott. A legenda szerint a 12. században, Japánban egy házaspár álmát egy ablakon berepülő denevér zavarta meg. A denevér kibomló szárnyai adták az ötletet az összehajtható legyező megszületéséhez, amellyel a férj végül kihessegette az ijedt állatot. A hopi indián kultúrában Kokyangwuti istennő, a pókasszony teremtette a világot. Az ő bölcsességét és mágikus energiáit sűrítették bele ebbe a legyezőbe, hogy viselője bátran vághasson neki az éjszakának. A Shibari grafikájában pedig a partik tömegének kézmozdulatait emeltük egy magasabb szintre, merítve az indiai táncosok esztétikájából és a japán erotikus kötözéses technikából. Összekapcsolódás, érzékiség, zene.

Mennyi idő alatt született meg a BZZZ?

Sz: Maga az ötlet már úgy 2 éve megszületett, de az igazán intenzív munka az elmúlt egy évben zajlott. A grafikáink témája elég hamar megvolt, miközben tökéletesítettük magát a legyezőt, küldözgettük egymásnak a rajzokat, így ezeknek is volt idejük szépen megérni.

Nagyon erős a történetmesélés szála a legyezőiteknél. Ti amúgy milyen tárgyak mellett teszitek le a voksotokat, milyen szempontok fontosak nektek? 

L: Szeretjük a praktikus, nem pusztán esztétikus tárgyakat. Ne legyen túlgondolt, és mindenképpen legyen minőségi. Igyekszünk minden apró részletből kihozni a maximumot. És az egyediség is fontos: legyen szó zenéről, filmről, vagy akár ruháról. Valahogy sosem az volt az izgalmas számunkra, ami elsőre érthető, könnyen fogyasztható, fontosabb a mélyebb jelentés.

Sz: Épp ezért is sorszámozott minden elkészült legyező, hogy magadénak érezhesd.

A legyezőink esetében a minőségen és az izgalmas grafikákon kívül törekedtünk arra, hogy minél egyedibbek legyenek, ezért sorszámozott minden példány. Így még jobban magáénak érzi a viselője.

Mi lesz számotokra a következő lépés, milyen terveitek vannak?

L: Reméljük, hogy megtalálja a közegét, és kíváncsian várjuk a visszajelzéseket, tapasztalatokat. Ezenkívül a gyártás levezénylése és összehangolása is komoly feladat és ezt folyamatosan tökéletesítjük.

Sz: Folyamatosan gyűjtjük az inspirációkat, ötleteket a következő kollekcióhoz, miközben fejlesztjük a márkát is.

Fotó: Galambos Eszter, Szemerey Bence, Laufer Ferenc, Kuzma Viktor (portré)

Szólj hozzá te is!

Még több Divat