Shana Aiach-ot, a Heuritech egyik elnökhelyettesét a Microsoft Digitalizáció a kereskedelemben konferenciáján ismertük meg. A Heuritech az egyik legsikeresebb divatstartup: a világ legnagyobb online üzletei mellett a Louis Vuitton és a Dior is kliensük például. 2017-ben a legjobb mesterséges intelligencia kategóriában megnyerték az LVMH innovációs díját is. De mivel foglalkoznak? A mesterséges intelligencián alapuló megoldásukat a közösségi média térnyerése hívta életre: az influencerek megváltoztatták a játékszabályokat, a közösségi média pedig a trend(előrejelzések)et. Nem is gondolnánk, hogy mezei vásárlóként, átlagos Instagram-felhasználóként is nagyobb hatást gyakorlunk a divatra, mint akár a szerkesztők, a márkák vagy éppen a szupersztárok. A cég újszerű és rendkívül naprakész előrejelzéseket tud készíteni a közösségi médiában felbukkanó trendek, a kirajzolódó irányzatok rengetegében, ami segíti a márkákat és a kereskedőket abban, hogy például megfelelő termékeket dobjanak piacra. Dizájn, üzleti és marketing szempontból is nagyon hasznos a megoldásuk. Shana bőséges tapasztalatot szerzett a tech- és digitális szcénában, ráadásul Ázsiában és az online kereskedelem terén, ami élen jár az innovációban. Vele beszélgettünk arról, hogy mi is befolyásolja a trendeket, hogyan és mire használják a márkák a közösségi médiát és milyen jövő elé nézünk.
2013-ban alapították a Heuritech-et. Mikor csatlakoztál a csapathoz?
Két évvel ezelőtt csatlakoztam a Heuritech-hez. Az én feladatom a kereskedelmi csapat irányítása. A célunk, hogy összekössük az üzletfeleinket a technológiával: próbálják megérteni, hogyan fejlesztheti a technológia azt, ahogyan dolgoznak, és milyen értékeket adhatnak még hozzá. Amikor csatlakoztam a céghez, még 15 mérnökből állt a csapat, ma már több mint 35 ember dolgozik a Heuritech-nél, és egyenlően oszlik meg a tech és az üzleti csapat létszáma.
A közösségi media előretörése a trendelőrejelzést is teljesen megváltoztatta, már szinte lehetetlen évekre előre pontosan megjósolni a trendeket, sokkal több a kérészéletű trend. Hogy látod, mi ennek a tendenciának az előnye és a hátránya?
A közösségi médián keresztül mindenkiből lehet influencer. Míg évekkel ezelőtt a trendeket sztárok, luxusmárkák és szerkesztők diktálták, ma az influencerek és a fogyasztók is nagy szerepet játszanak ezek alakulásában. Ez az, amire az Heuritech is különös figyelmet fordít: nyomon követjük a közösségi médiát, naponta képek millióit analizáljuk, amelyeket influencerek és vásárlók osztanak meg, és ezekből állapítjuk meg, milyen trendek indulnak ki.
Egyszer egy marketingszakértő azt mondta, hogy az influencereket a marketingesek találták ki, és ha rájönnek, mi lehet hatékonyabb reklám náluk, akkor ők eltűnnek, de van aki úgy tartja, hogy most már velünk maradnak, örökre. Mit gondolsz erről?
Több influencer tényleg csak egy marketingcsatorna, egy reklámfelület, de néhányan közülük, gyakrabban kisebb influencerek csak azt osztják meg, ahogy élnek és ami tetszik nekik. Szerintem az influencerek nem pusztán reklámeszközök, és bár úgy hiszem, hogy néhány megainfluencert helyettesíteni fognak mások, a kitartóak szerintem maradni fognak.
A kisebb követőtáborral rendelkező microinfluencerek egy relatíve új kategóriát képeznek a közösségi médiában. Mit gondolsz, mi lesz a következő lépés?
Szerintem maguk a fogyasztók fognak egyre nagyobb szerepet betölteni. Bár kis közösségeik vannak, akár kevesebb, mint 500 követőjük, viszont jobban kapcsolódnak hozzájuk, hiszen erősebb a kapcsolat közöttük és azonosulni tudnak egymással.
Nagyon érdekes volt a bemutatkozásodban, amikor arról meséltél, hogy a „louisvuitton” hashtag-gel ellátott posztok 80 %-a nem is tartalmaz képet Louis Vuitton termékről és aki a márka termékeit hordja, az ezt nem jelzi a szövegben. Melyek a legnépszerűbb márkák, a képek és a tag-ek tükrében?
Ha csupán a képeket nézzük és nem a hashtageket, sokkal pontosabb adatot kapunk arról, hogy mennyire népszerű egy-egy márka. A Hermés, a Gucci, a Dior, a Louis Vuitton a legnépszerűbb luxusmárkák. Ha pedig sportruházatról van szó, akkor a Van’s, a Nike és az Adidas uralják a játékot. Az is nagyon izgalmas, amikor megnézzük, hogyan szerepelnek népszerű márkák az influencerek és a vásárlók körében. Igazából így lehet kiszúrni a trendeket, mielőtt még a kereskedelem számadatai között felütnék a fejüket.
Mit gondolsz, melyek azok a trendek, vagy éppen népszerű termékek, amelyek a közösségi média nélkül nem is létezhetnének?
Több olyan trend is elindult, amelyeket kifejezetten a közösségi média hívott életre: ilyen például az övtáska vagy a strandpapucs. Ezek olyan utcai trendek, amelyek bekerültek a luxus világába is úgy, hogy a kulcsfontosságú influencerek elkezdtek róla beszélni a közösségi médiában.
Szerinted melyik az a luxus-, vagy divatmárka, aki a példamutatóan használja a közösségi médiát, és aki a legjobban integrálta az innovációkat?
Sok márka nagyon jól használja a közösségi médiát. A legtöbben megértették, hogy a siker szempontjából ez kulcsfontosságú. Mindnek több millió követője van és nagyon szorosan nyomon követik, mi történik a közösségi oldalakon. A Zara 31 millió követője egy nagyon jó példa erre.
A hamis követők világszerte egy forró témát szolgáltatnak, hogy lényegében aprópénzért sok, kamu követőt tudnak vásárolni felhasználói fiókok. Jelentős problémának tartod ezt az iparágon belül?
Nem gondolom, hogy ez jelentős probléma lenne, már csak amiatt sem, mert nagyon könnyű ezeket kiszúrni. Ha csak az influencereket nézzük, a legtöbbször alapból gyenge tartalmat szolgáltatnak és a magas követőszámukhoz képest nagyon alacsony az elérés átlaga.
Van kedvenc influencered, aki valamilyen szempontból, akár üzleti vagy esztétika oldalról szerinted példaértékű?
Szeretem Alexa Chungot, mert mindig a saját stílusát helyezi előtérbe. Elég sok influencer csak megosztja azt, amire a márkák kérik őket, hogy viseljék és megfeledkeznek a saját stílusokról.
Mi az a trend, a közösségi médián és a divaton belül, ami a leginkább meglepett téged?
A csúnya cipők trendje! 2018 egyik legnagyobb trendje volt és nagy hatást tett rám. Rengeteg nagy brand még mindig ezen a hatalmas trenden lovagol és olyan márkák mutatják ebben az irányt, mint a Balenciaga vagy a Gucci.
Ha csak egy tanácsot adhatnál mindenkinek, ami a Heuritech-nél eltöltött idő alatt tanultál meg, mi lenne az?
A Heuritech kliensei a tökélyt keresik a működésükben. Így azt tanácsolnám, hogy mindig igyekezz a lehető legjobbat nyújtani!
fotó: Shana / Heuritech és Getty Images