„A technológia olyan, mint a vér a testünkben”

2019. szeptember 20.
Egy forradalmi megoldás alakítja át az online vásárlást: ki nem bosszankodott még a nem megfelelő ruhák miatt? A brit cég vezetőjével, Katharina Vandamme-Eybesfelddel beszélgettünk.

Katharina Vandamme-Eybesfeld egyike az Egyesült Királyság kevés női startup-vezetőjének. Dolgozott stylistként, de a pénzügyi szektorban, a befektetési oldalon is – ráadásul akkor kezdte, amikor a gazdasági válság kirobbant. Vele beszélgettünk a forradalmi megoldásáról, amivel igencsak megreformálhatja az online vásárlást. A divat diverzitásáról és az online ruhavásárlás kihívásairól is kérdeztük, de mindezek mellett rengeteg inspiráló dolgot mesélt nekünk. Katharinát még Párizsban, a Microsoft Digitalizáció a kereskedelemben címmel tartott konferenciáján ismertük meg.

A BECOCO olyan, mint a legprofibb személyi stylist: a legújabb technológiákon alapuló megoldást bármelyik webáruház integrálhatja és használatával megkapjuk a testalkatunknak, méreteinknek, színtípusunknak és ízlésünknek legtökéletesebben passzoló ruhadarabot – a legrövidebb idő alatt. Arról nem is beszélve, hogy a másik oldalon az így nyert adatokkal a kereskedő hajszálpontos képet kap a vásárlóiról, így a jövőbeni raktárkészletét is jól alakíthatja ki, emellett drasztikusan lecsökken a visszaküldött ruhák aránya – amiért pedig a Föld is hálás lesz.

Bőségesen megtapasztaltam már, milyen időigényes a webshopok tengerében keresgélni. Pedig csak a tökéletes tote bagre vágytam, sokkal nehezebb dolgom lett volna, ha ruhadarabot keresek. Emlékszel arra a pillanatra, amikor a BECOCO megszületett?

Egy fontos, közelgő munkahelyi eseményre kerestem valamit és nem volt az alkalomhoz megfelelő ruhám. Akkor még a férfiak által uralt pénzügyi szektorban dolgoztam és tudtam, hogy ez egy olyan esemény lesz, ahol nagyon fontos, hogy nagyszerűen nézzek ki és hogy magabiztosnak érezzem magam.  Nőként óriási különbséget tud nyújtani az, amit viselsz abban a pillanatban, ahogy belépsz egy félelmetesnek tűnő tömeggel teli helyiségbe. Szóval a telefonomon keresgéltem valami után, amit felvehetnék. Ahogy átnéztem az éjjeliszekrényem felett, megpillantottam egy halom ruhát a széken, amit már hetek óta nem vittem vissza. És akkor hirtelen újra átéltem az agóniát és a frusztrációt: egy újabb kiábrándító megvásárolt darab, az unalmas visszaküldés, az idő, amit ilyesformán elpazaroltam és az az érzelmi hullámvasút, amikor izgatott vagy, de utána eljön az igazság pillanata, amikor megérkezik a csomag, felpróbálod, beállsz a tükör elé és nem áll jól. Ezután kedvetlenül bejelentkeztem az egyik kedvenc oldalamra. Elkezdtem végigböngészni a ruhakínálatot, de az ujjaim olyan gyorsan görgették arrébb a palettát, hiszen rengeteg dolog volt elérhető, de ezek közül csak nagyon kevés tetszett. Ekkor kezdtem el azon gondolkodni, hogy hogyan lehetséges az, hogy nincs olyan funkció, ami segítene abban, hogy személyre szabottan, az alakom és az ízlésem alapján jelenítse meg a találatokat. Hogy lehet ez? Elképzeltem, hogyan nézne ki, hogyan használnám, és mire lenne képes ez a megoldás. Másnap megkérdeztem néhány kolléganőmet, hogy hallottak-e már bármi hasonlóról, de nemlegesek voltak a válaszok. Hát így született a BECOCO, vagyis a „be confident code” (a „légy magabiztos kód” – D.E.)

Olyan különbözőek vagyunk, és néha őrültségnek tűnik, hogy milyen kevés opcióba kell beleszuszakolnia magát az embernek. Hogyan látod egyébként a divat diverzitását, a színekkel és a különböző testalkatokkal kapcsolatban?

Sajnos a divatkereskedelem nagyon későn kezd ráeszmélni, hogy nagyobb méretvariációra lenne szükség. Ez egy olyan iparág, ahol óriási a konkurencia és kicsi az árrés. Ha nincs információnk a vásárlókról, nagyon nehéz, szinte lehetetlen az ezért felelős csapatoknak megrendeli a pontos készletet, és amíg csak feltételezzük azt, mik is a méretek, addig nagyon nagy a hibafaktor és a cég kockáztatja az anyagi veszteséget is. Most, hogy egyre több adatvezérelt megoldás jött létre, remélem ez is változni fog. A BECOCO célja, hogy minél többet tudjanak a kereskedők, viszonteladók a vásárlóikról, a testfelépítésükre, az általuk preferált stílusokra vonatkozóan, hiszen annál hatékonyabban tudják személyre szabni az ajánlataikat. A különböző bőrszínek terén is előrelépések történnek a (divat)iparban. Ha csak ránézel a Zara weboldalára, az európai modellek mára kisebbségben vannak. Az influencerek mozgalma is szerintem arra reflektál, ahogyan a vásárlók olyan példaképeket tartanak szem előtt, akikkel azonosulni tudnak, és ez (nagyon) lassan a kifutók világában is megjelenik, ahol a nullás méretű modellek végre témává váltak és a divatfotókon megjelenő modellek is egy diverzebb irányt mutatnak.

Hogy látod egyébként: pontosan tudják a vásárlók, hogy milyen méretet hordanak? A márkák méretezésében való eltérést ez még inkább megnehezíti.

Külön kell vennünk a megfelelő méreteket és azt, hogy az adott darab illeszkedjen a stílusunkhoz.  Míg a megfelelő méretek (S,M,L, stb.) nagyon fontosak, azt figyeltük meg, hogy ezen a problémán úgy lépnek túl a vásárlók, hogy vagy tudják, az adott márkánál milyen méretet kell keresniük, vagy egyszerűen több méretet is megrendelnek, és visszaküldik azt, amelyik nem jó. Ezt áthidalják a vásárlók. Erre pedig bizonyítékul szolgálnak azok a méretek meghatározását segítő eszközök, ahová bevihetjük a méreteinket és megkapjuk a megfelelőt, ezeket viszont Európában úgy 5, de inkább 3 %-uk használja. Bár jól működnek ezek az eszközök, a nehézség abban rejlik, hogy elfogadják-e ezt a vásárlók: maga a megfelelő méret nem elég nagy probléma a vásárlóknak, ha egyszer ingyen visszaküldik, vagy felpróbálják, mielőtt megveszik a terméket. Ha pedig egy olyan szabású darabot rendelnek meg, ami mégsem passzol a kerekebb idomaihoz, akkor azt nem igazán lehet megoldani. Például vegyünk egy nőt, akinek van egy kis pocakja. Teljesen mindegy, milyen méretű, ha az alakját követő topot vesz fel: a pocakja látszani fog. Neki „pocak-barát” topokat ajánlanánk elsősorban, például peplumos felsőrészt, ami pont, hogy eltereli a figyelmet a hasáról. Hiszünk abban, hogy ez már egy olyan probléma a vásárlók számára is, amelyet meg akarnak oldani: pont ezért, a különböző stílus-alapú eszközöket már 20%-os arányban használják. A mi megoldásunk mindkettőt egyesíti a kereskedő számára: a vásárlóról a méretet és a megfelelő stílusú darabokra vonatkozó adatokat is.

Hiszel abban, hogy nincsen divat tapintás és érzés nélkül? Mit gondolsz, mi a legnehezebb tényező a ruhák online vásárlásánál, a vásárlók, a márkák és a kereskedők oldaláról?

Szerintem mindig lesznek olyan emberek, generációtól függetlenül, akik meg akarják tapintani a ruhadarabokat. Viszont a virtuális és kiterjesztett valósággal már olyan pontos szimulációkat lehet készíteni, hogy ez nagyon le fog csökkenni a következő évtizedben. Azt is észben kell tartani, hogy az online vásárlás még nem gátolja meg a vásárlót abban, hogy megtapintsa a ruhát: csak a hely változik. Nem a boltban veszi meg, hanem az otthonában.

Szerintem a legnagyobb kihívás, amivel az online kereskedők találkoznak, az az, hogy felérjenek a vásárlók egyre növekvő elvárásaihoz. Hiszen a vásárlókat egy erősen személyre szabott és azonnali visszaigazolást nyújtó világ veszi körbe, és minden olyan gyorsan változik. A divatmárkák hagyományosan a ruhadarabok gyártásának és az üzletekben való értékesítésének a szakértői, nem tech-cégek. Mostanra viszont egy olyan világban élünk, ahol a technológia olyan, mint a vér a testünkben: mindent átsző. Ezért is hiszek abban, hogy azok a márkák, akik nyitottak az innovációra a technológián keresztül, óriási előnyre tesznek szert és egy következő gazdasági válságot nagyobb eséllyel élnek majd túl. Ezt máris jól mutatja az olyan cégek sikere, mint a Farfetch, a YNAP, vagy nem a luxus kategóriáján belül mozgó ASOS vagy Zalando: mindegyiküket az adat irányítja és átszövi őket a technológia.

Hatalmas a visszaküldött termékek aránya, világszinten ez 50% körül van, ami nem csak, hogy óriási veszteség a cégeknek és a kereskedőknek, de az ökológiai lábnyoma is hatalmas. Meg se merem kérdezni, mi történik a visszaküldött ruhákkal.

Az Egyesült Királyságban ez az arány 50%, de Németországban akár 70% is lehet: a Fast Company oldalán van egy nagyon jó cikk erről. Az alacsonyabb és közepes árkategóriát képviselő márkáknak egyszerűen olcsóbb megsemmisíteni ezeket a ruhákat, mint újra beemelni a körforgásba.

Mi volt a legjobb és a legrosszabb netes vásárlási élményed?

Személy szerint akkor a legjobb élmény számomra, ha az online vásárlás minden pontja – onnantól, hogy kinézek valamit, megkapom, felpróbálom és tetszik is – teljesen összekapcsolódik. Elég ritka, de olyankor tényleg nagyon jó érzés! A legrosszabb pillanatok pedig azok, amikor valami félremegy. Késik a termék, egyszerűen nem áll jól. Vissza kell küldenem, de van valami technikai baki az oldalon, ami miatt ezt nem tudom megtenni. Épp ezért fel kell hívnom őket és csak várakoztatnak, majd rossz címre megy az, akit a termékért küldenének… Ez megtörtént velem nemrég, és úgy, hogy van egy vállalkozásom és egy kisbaba vár otthon (szóval nincs időm semmire), hihetetlen kárt tud okozni a szememben ez a márka imidzsében. Azt a márkát akkor le is írtam teljesen.

Milyen nehézségekkel szembesülsz a munkád során?

A mesterséges intelligencia legújabb technológiái és a kreatív divatfogyasztók „összeboronálása” nem egy egyszerű dolog!  Nagyon dinamikusak és agilisek vagyunk, de közben minden elképesztő ütemben változik. Ezzel szemben a célcsoportunk pont, hogy nagyvállalat-méretű szervezetek, ahol viszont a döntéseket lassan hozzák meg és gyakran – a megoldásunk innovatív mivolta miatt is – nincs is olyan osztály, ami ezzel foglalkozik, így többekkel is konzultálnunk kell. Az eladás ciklikussága pedig igazán frusztráló, és ironikus is, hiszen pont azoknak lenne a leginkább szükségünk a megoldásunkra, akik a leglassabban jönnek rá és ahol a belső bürokrácia ennek a leginkább az útját állja. Erre jó példa a Neiman Marcus esete, ami sokkoló.

Hogyan fog 2019 kinézni a BECOCO számára?

Az idei év minden bizonnyal a fennállásunk egyik csúcspontja lesz. Nagyon sok izgalmas megoldással fogunk előrukkolni és már nagyon várják azok az ügyfelek is, akikkel a BECOCO fennállása óta együtt dolgozunk. Hamarosan új, stratégiai befektetőket is bevonunk és új munkatársakat is felveszünk, szóval hamarosan új irodára is szükségünk lesz.

Stylistként, de a befektetési területen is nagy tapasztalattal rendelkezel. Mi volt a legfontosabb, amit korábban megtanultál és ma is hasznosítod?

A kitartás és a harci szellem: a harci sérülések igenis vonzóak. Az, hogy egy üzletet felépíts az alapjaitól, kemény. Ha nem kapsz néhány pofont, amiből mosollyal az arcodon kelsz fel, lehetetlen, hogy sikeres legyél. A pénzügyi karrierem abban a hónapban indult, amikor a Lehman bedőlt (a Lehman Brothers egy befektetési bank, ennek az összeomlása „indította el” a 2008-as gazdasági válságot – D.E.) – hihetetlenül volt a versengés és nőként, ezen a férfiak által dominált területen nem volt egy egyszerű menet. Ez viszont megtanított arra, hogy soha ne adjam fel, nem számít, milyen nehéznek is tűnik. Mindig higgy magadban és folytasd! A stylist pályafutásom pedig egy teljesen másfajta készséget adott hozzám: a hallgatást. Ha valamire megoldást szeretnél nyújtani, igazán oda kell figyelned egyrészt a piacra, másrészt az ügyfelekre, ami pláne nem könnyű, ha az egyik oldalon a kereskedő van, a másikon pedig a vásárló.. és nem mindig ugyanaz fontos nekik!

Mi az, amit ha lehetne, megváltoztatnál a hatalommal, erővel és az öltözködéssel kapcsolatban?

A bennem rejlő feminista azt mondja, hogy egy ideális világban nincs szükségünk arra, hogy hatalmat sugárzóan öltözzünk, hiszen egyenlőek vagyunk, és csak az eredménynek kellene számítania. Bár a bennem élő nő a „titkos fegyvert” is élvezi, ami a bizonyos alkalmakra való felöltözés, amivel akármit kifejezhetsz.  Ha valamit megváltoztathatnék, az lenne, hogy a nők ne ilyen nehezen használják a divatot egy titkos fegyverként és remélem, hogy a BECOCO-val kihozhatják magukból a legtöbbet, bármit is akarjanak elérni.

Egyike vagy a nagyon kevés női startup vezetőnek az Egyesült Királyságban – milyen érzés?

Meglepő, de nagyon magányos érzés. Nem vagyunk túl sokan, aki pedig elér egy bizonyos szintet, annak nincs igazán ideje szociális életet élni. De a legtöbbször hihetetlenül izgalmas. Nincs az a bónusz, ami visszaadná azt az érzést, amikor te építesz fel valamit egyedül, a semmiből.

És mit tanácsolnál az öltözködéssel kapcsolatban a női vezetőknek?

Azt, hogy fektessenek időt abba, hogy megtalálják azt, amiben magabiztosak és ami igazán jól áll nekik. Inspirálódjanak, de ne ragaszkodjanak túlságosan a trendekhez és azokhoz a darabokhoz, ami nem olyan előnyös a testalkatukra. Fogadd el, aki vagy és mutasd meg a legjobb oldalad!

fotó: Profimédia – Red Dot, portré: Becoco