Kevés igazán emlékezetes pillanatban lehetett részünk az elmúlt hónapokban zajló fashion weekek során. A textilművészet remekeit felvonultató körforgásban Európától Amerikáig leginkább visszafogott, unásig ismert színeket láthattunk, ezt pedig csupán néha szakította meg valamilyen zavargás (gondoljunk például a Chanel show-jára) – de végül ezek is minden különösebb hírverés nélkül elcsitultak. A divat világában pazar, látványos eseményekhez szoktunk, de ezúttal, mikor a függönyök szétnyíltak, a legtöbbször csupán egy – a legegyszerűbb értelemben vett – divatbemutató előtt találtuk magunkat. Egyesek üdvözölték az “egyszerűség visszatérését”, mások felhortyantak az unalomtól.
A stylist
A milánói függőnyök mögött azonban kellemes meglepetéseket tartogatott az egyik show. Barbara Bologna, az olasz művész és dizájner már jó néhány éve jelen van a párizsi kifutókon, de most először hozta el kreációit Milánóba. A tervező művészi látásmódját a performanszművészet és a színház világa formálta: először itt kezdett el öltöztetni és jelmezeket tervezni, majd ebből a szenvedélyből született meg neve alatt futó saját márkája. A szigorúan Olaszországban készülő darabok azóta már világszerte kaphatóak a high-end luxusüzletek polcain.
A bemutató
Barbara Bologna Milánói divathetes debütálása kapcsán leginkább Baudelaire Kapcsolatokcímű műve lehet a kulcsszó. A művészi keretrendszer látszólag a horizontális kommunikációigényéből születik, melyben a stílus nem utasít, inkább csak felkínál, sőt, megosztásra hív. Megmutatja, hogy a divatban már nincsenek szigorúan megszabott új parancsok, sokkal inkább a kapcsolódások keresése jellemzi. Még a genderfluiditást sem szabad a közönség arcába tolni: ez is inkább spontán módon, mintegy természetes tudatosulásként jelenik meg. A show megfosztja a kifutót klasszikus merevségétől is. A társadalmi profiljuk alapján kiválasztott modellek szabadon mozognak, mindegyikük felviheti a kifutóra saját személyiségét, kifejezve ezzel a performer és stylist elképzelését, miszerint a divat már a kommunikáció eszköze.
A We ARE A VIDEO kollekció
A kollekció stílusa szintén egy folyamatos párbeszédnek tekinthető. A kontrasztok párbeszédének, melyben józan szabásvonalak találkoznak a városi fantáziákkal, a street style ihlette kiegészítők pedig tökéletesen passzolnak a ’90-es évekből táplálkozó dark punk részletekkel – és amelyben mindezt csábító luxusba csomagolják össze. A történelmet előremozdító hősök mindig olyan karakterek, akik nem félnek megzavarni, akik felkavarják az állóvizet, akik megdöbbentő ötleteket, új kreatív szmléletet kínálnak. Barbara Bologna minden kétséget kizáróan olyan tervező, aki képes hullámokat verni maga körül, aki elutasítja a testek némaságát és merészen destabilizálja a status quót. Semmi nem marad ugyanolyan, mégis minden az, ami mindig is volt: divat.
Szerző: Mario Cossu