„Ma már egyre nagyobb divat azt mondani, hogy nagyon fontos a fenntarthatóság, lassan ciki lesz nem így gondolkodni. A saját videós tartalmaimon is látom, hogy hiába használok vásárláskor újrahasznosítható műanyag szatyrot, egyből érkeznek a felháborodott commentek, hogy én tényleg szatyorba vásárolok és nem figyelek a környezetemre? Lassan eljutunk végre oda, hogy kellemetlen lesz kikerülni a környezettudatosságot, olyan lesz ez, mint manapság a dohányzás: ciki” – mondja Kajdi Csaba.
„Van két gyermekem, miattuk is nagyon fontosnak tartom a példamutatást. Mostanában kezdtem el apró lépésekkel, kis odafigyeléssel átalakítani a gondolkodásom, két éve már volt egy bemutatóm, ami a fenntarthatóságról szólt. Azóta ott van az életemben a szelektív hulladékgyűjtés, vásárláskor, amikor csak tehetem, saját tasakokat használok, spórolok az árammal, ami régen nagyon nehezemre esett, és próbálok mindig újratölthető kulacsból inni. Ez egy folyamat, meg kell szokni, át kell állítani az agyat, és talán a gyermekeinknek ez a szemlélet már természetes lesz” – teszi hozzá Lukács Gabi.
Kajdi Csaba szerint a fast fashion megkerülhető, a divat és a fenntarthatóság hosszútávon jó barátságot köthetnek, de a nagyvállalatokat manapság még a profit hajtja.
„Az utóbbi időben szinte teljesen leszoktam a szezonban való vásárlásról, maximum 1-1 új darabot veszek, azt is a legjobb minőségből. Inkább spórolok egy kicsit és összegyűjtök egy valódi kasmír pulóverre, ami lehet, tízszer annyiba kerül, de nincs szükségem tizenöt olcsó, szezononként kidobálni való ruhára, amit a következő évben tonnaszám égetnek el. Ez a pulóverem is körülbelül 12 éves, ami most rajtam van és még mindig pulóver.” – fejti ki véleményét az ország „Cylája”.
„Nagyon örülök, hogy idén a NUBU egyik csodás ruhájában én is végig vonulhatok a Marie Claire Fashion Days kifutóján, ugyanis régi barátság fűz a márka alapítóihoz, és ez a kollekciójuk is fantasztikusra sikerült. Annyi remek kombinációjuk van, hogy a választás is rendkívül nehéz volt, még most is dilemmázok, mert legszívesebben az összes darabot megmutatnám magamon” – mosolyog Gabi.
„Úgy érzem, most bedobtam magam a mély vízbe, eddig én fedeztem fel a modelleket, most pedig én vonulok a kifutón. Ó, vajon engem is felfedez valaki? Szeretem a NUBU fekete színeit, a ballonkabátjait, de hogy pontosan miben vonulok majd végig a kifutón, az egyelőre titok” – teszi hozzá a Visage Modellügynökség tulajdonosa.
A NUBU tervezői, Garami Judit és Kovács Adél számára régóta kimeríthetetlen inspirációs forrást jelent a japán esztétika és a zen. Hogy mi ihlette a márka 2020-as tavaszi– nyári kollekcióját, azt legjobban a japán shibui fogalommal írhatjuk le: visszafogott, szerény, hivalkodástól mentes szépség, amelynek nem szükséges tolakodni, mert a minősége önmagáért beszél. A ruhákat a Budapesten élő japán művész, Fukui Yusuke munkái inspirálták, akinek a művészete maga a shibui. A kollekció fő színe a narancssárga, amelyet a fekete, a fehér és az áttetsző rétegek hangolnak koordinált rendszerré. A letisztult, mindennapi viseletre alkalmas szettek mellett nagy hangsúlyt kaptak a szabadidős darabok is, a formavilágában pedig visszaköszönnek az olimpiai kollekció elemei is.
„A legfőbb mottónk most is az, hogy: Érezd jól magad a ruhádban! Amit viselsz az legyen különleges, ugyanakkor kényelmes. A jövő évi tavaszi-nyári kollekcióink ikonikus darabja a ballonkabát, míg anyagokban a len, selyem, organza és a vászon dominál. Idén a shibui fogalommal bővítettük ki a NUBU életérzést, ami azt jelenti, hogy dekorálás nélkül is lehet valami egyszerűen szép. A japánok ezt a szót főként kerámiákra használják, amikor az agyag kap egy színes mázat, majd arra egy fekete fedőréteget, amivel letompítják a harsány színvilágot. Mi egy erős narancs színt használtunk most a kollekciónkban, amit feketével, fehérrel, áttetsző organza anyagokkal tompítottunk” – mesél a kollekcióról Kovács Adél.
„Az idei Marie Claire Fashion Days szemléletében mi is igyekszünk egyre inkább a fenntarthatóság felé fordulni. Olyan anyagcégekkel kezdtünk el együtt dolgozni, akiknek hitvallásuk a környezettudatos anyaghasználat. A NUBU természetesen már alapjában véve is sokkal fenntarthatóbb mint bármelyik fast fashion márka, ugyanis kevés darabszámban készülnek a ruhák, identitásukat tekintve ezek időtálló darabok, minden évben továbbépíthető a kollekció, a darabok kombinálhatók egymással. Ezáltal a NUBU ruhái nem a szemétben, a selejtben vagy egy second-hand boltban végzik, hanem bízunk benne, hogy sokáig gazdagítják ruhatárunkat” – teszi hozzá Garami Judit.
Fotó: Dombóvári Judit
Forrás: Just Creative