Mikor kezdted, és milyen indíttatásból vágtál bele a környezetbarát termékek gyártásába? Mi volt a kiindulópont?
Évek óta terveztem egy környezetvédelmi vállalkozás alapítását. Több különböző ötletem is volt az elmúlt évek során, amelyekben a környezetvédelem volt a közös nevező, de a CRKL jelenlegi koncepciója 2018 tavaszán körvonalazódott a fejemben. Szerettem volna egy olyan zöld vállalkozást, amely bár forprofit oldalon működik, lehetővé teszi, hogy több környezetvédelmi projekthez járulhassak hozzá egyszerre. Akkoriban Magyarországon még nem annyira voltak ismertek az úgynevezett charity braceletek (jótékonysági karkötők – a szerk.), azonban külföldön több ilyen is létezett. Ezeket tanulmányozva és elemezve úgy gondoltam, hogy mind nagyon hasonlóan működnek – megvásárlásukkal a vásárló támogatja a karkötő által képviselt ügyet. Általában a támogatási rátát a nettó profit vagy nettó ár százalékos formájában határozzák meg, amely jellemzően 8-20% között mozog. Úgy gondoltam, mind az egyszerű sales-donation modellt (értékesítési-adomány modellt – a szerk.), mind pedig a termék szerkezetét újra lehetne gondolni, innovatívabb megközelítést alkalmazni.
Kik vesznek részt a márkában, gyártási folyamatban?
Cégünk menedzsmentje kétszemélyes. Alapítóként és stratégiai vezetőként veszek részt a vállalkozásban, párom és üzlettársam, Szabina pedig a marketingért és az operatív feladatokért felel. Az egyes elemek gyártását elsősorban magyar alvállalkozókkal végeztetjük, az összeszerelés és a csomagolás is itthon történik.
Milyen kihívások elé állít az, hogy környezetbarát anyagokból készíted a termékeket?
Jóval több utánajárást és tárgyalást igényel ezen kritériumokat betartva tervezni egy terméket, mint ha primer anyagokból tennénk. Sajnos ez is jelzi, hogy még mindig nem kap megfelelő hangsúlyt a körkörös gazdaság és a hulladékmentesség mint szemléletmód.
Kevés olyan gyártó, anyagbeszállító van akinél prioritás az újrahasznosított anyagok, környezetkímélő gyártási módszerek alkalmazása. Ezen kívül nagyságrendileg kisebb az újrahasznosított anyagokból beszerezhető alkatrész- és termékválaszték.
Mit gondolsz, mi a márka legfőbb üzenete?
Szeretnénk, ha a karkötőnket valaki kezén megpillantva rögtön az tudatosulna az emberekben, hogy annak viselője fontosnak tartja a környezetvédelmet, és aktívan hozzájárul zöld projektek megvalósulásához, kvázi egy kézen hordható környezetvédelmi portfólió, mivel egy karkötővel több különböző projektet lehet támogatni.
Mindemellett persze még fontosabb, hogy a mindennapokban környezettudatosan éljünk.
Visszajelzések alapján elmondhatom, hogy vásárlóink nagyon örülnek, hogy magyar alapítványok munkáját támogatjuk, nem pedig nemzetköziekét. Stratégiánkban azonban nem szegmentálunk nemzetiség szerint, hamarosan az EU-ban is elérhető lesz a termékünk. A dizájn során figyeltünk az egyediségre, esztétikára és minőségre – ezek a szempontok szerintem minden vásárlónak fontosak.
Milyen alapanyagok a legkörnyezetkímélőbbek és a legtartósabbak véleményed szerint?
Környezetkímélés szempontjából azt mondanám, a megújuló, természetes anyagok, de ez egy elég komplex kérdéskör, mindenféleképpen figyelembe kell venni egy termék upstream és downstream (termelés és feldolgozás – a szerk.) lábnyomát az élettartama alatt. A mi megközelítésünk az, hogy újrahasznosított és upcycled (amely során nemcsak anyagában hasznosul újra a termék, hanem hozzáadott érték is keletkezik – a szerk.) alapanyagokat használunk.
Termékeink árának 50%-a környezetvédelmi támogatás, amelyet transzparensen kezelünk. Viszonyításként, a hasonló charity braceletek a profitjuk 8-20%-át adományozzák csak oda a partner alapítványaiknak.
Egyre több fast fashion márka jelentkezik környezettudatos kollekcióval. Környezettudatos márkaként mit gondolsz, ezeket nyugodt szívvel meg lehet vásárolni?
Általánosságban erre azt tudom mondani, hogy meg kell vizsgálni pontosan, mitől is lesz az a bizonyos termék környezettudatos. Néha csak a csomagolás újrahasznosított, vagy a termék egy alkotóeleme, esetleg kevesebb erőforrás felhasználásával készült, mint az ipari átlag. Személy szerint ebben a kérdésben elég szigorúan járok el saját vásárlásaim során.
Egy kisebb, hazai márka mennyire tartható fenn anyagilag meglátásod szerint?
Minden kezdet nehéz. De úgy gondolom, hogy megfelelő tervezés és átgondolt stratégia segítségével fenntartható márkát alkottunk. A fenntarthatóságnak persze egészen más feltételei vannak minden egyes vállalkozás esetében.
Mennyi adományt tudtatok eddig gyűjteni?
Tavaly augusztusi indulásunk óta, 2019 szeptember 1. és december 31. között több mint fél millió forint gyűlt össze hazai környezetvédelmi projektek támogatására. Jelenleg csak online értékesítünk, a jövőbeli tervek között azonban szerepel egy edukatív jelleggel is látogatható, újrahasznosító látványműhely.
A koronavírus mennyiben alakította át a működést? Csökkent ezáltal a megrendelések száma? Nehezedett a gyártás?
A forgalmunkra nyilvánvalóan kihatással van a jelenlegi helyzet. Ebben a bizonytalan, gazdaságilag recesszív helyzetben a divatcikkek iránti kereslet visszaszorult. Még akkor is, ha azokkal a mi esetünkben a környezetvédelmet lehet támogatni.
A megrendelések száma mérséklődött, viszont esetünkben a márka ismertsége még nem tart olyan magas szinten, hogy messzemenő következtetéseket lehessen levonni. A gyártást illetően nem küzdünk nehézséggel, elegendő a készletünk, a gyártásunk pedig nem folyamatos, hanem a fogyástól függően időszakos.
Kutatások szerint a koronavírus kifejezetten jót tett a klímavédelemnek. A CRKL márka hogyan reflektál erre?
Külön a COVID-járványra reagáló, egészségügyet támogató kollekció piacra dobását nem tervezzük. Természetesen a közösségimédia-felületeinken mi is naprakészen reagálunk a minket körülvevő eseményekre. Próbáljuk hangsúlyozni a pozitív oldalát az egésznek: ez egy remek lehetőség a berögzült szokásaink, fogyasztáshoz és a környezethez való hozzáállásunk újragondolásához.
Szerző: Nagy Fruzsina, az ELTE BTK Média Tanszékének tanulója