Hogyan élted meg a karanténidőszakot? Mit jelképez számodra ez a pár hónap „elvonulás”?
Szerettem otthon lenni, szerettem a lelassult tempót. Az életem folyamatos rohanásból áll, jó érzés volt ez a pár hónap kényszerpihenő. Persze a folyamatos aggódás, hogy mi lesz a vállalkozásommal, az alkalmazottaimmal, hullámokban folyamatosan rám tört, de próbáltam ezt az időszakot egy hosszabb távú stratégia átgondolásával tölteni, és optimistán állni a jövőhöz.
Hogyan hatott a márkádra a karantén? Van olyan, amit ezentúl máshogy csinálsz, amin esetleg változtatsz?
Igen, van. Mint sok tervezőt, engem is arra sarkallt, hogy többet foglalkozzak a márka fenntarthatóvá alakításával. Eddig is igyekeztem figyelembe venni ezeket a szempontokat, így mindig is a természetes anyagokat, a megfizetett munkaerőt és a minél kisebb hulladékot termelő fazonokat részesítettem előnyben, de a kényszerpihenő felnyitotta a szemem, hogy még rengeteg más olyan, „nem fenntartható” részlet van a vállalkozásomban, amit érdemes átgondolnom. Szeretném tejesen elhagyni a szezonokat, hiszen a ruháim esszenciája nem szezonfüggő, sokkal inkább a saját tervezésű printeken van a hangsúly, mint a funkcionális szezonális termékeken. Az őszi–téli kollekció már a karantén kezdete előtt elkészült, így ezt a változást csak 2021 nyarától tudom igazán beépíteni a márka életébe.
Tomcsányi 2020-as tavaszi–nyári kollekció
A Palma gumimatrac gyár termékei egyeduralkodóak voltak a ’70-es évek magyar piacán. Nemcsak bizarr mintáik és váratlan színkombinációik miatt tűntek ki, hanem a létrehozásukhoz használt modern technológia is egyedülálló volt. A 2020-as tavaszi–nyári kollekció egy nyári időutazás: kényelmes lebegés egy ronda mintás matracon, ami a magyar gumigyártás csúcsa volt egyben.Hogy látod a divatipar jövőjét–- itthon és nemzetközi szinten is akár?
Számomra nagyon szimpatikus volt ahogyan a „nagy öregek” kiálltak a divatszektor káros és pazarló ritmusa ellen. Giorgio Armani fogalmazta meg a legjobban, hogy mennyire nonszensz, hogy még el sem kezdődött a nyár, de már le kell értékelni a nyári ruhákat, hogy helyet adjanak július végén a télikabátoknak. Az egész körforgás eszetlen tempója rossz hatással van mindenkire, és elképzelhetetlen, hogy ne változás kövesse ezt az időszakot. A fast fashion márkák elkezdték bezárni az üzleteiket, és egyre nagyobb figyelmet kapnak a független, fenntartható márkák.
A márkádon keresztül hogyan tudsz reflektálni a megváltozott körülményekre?
A vírus kezdetekor azonnal belekezdtünk a szabásnál keletkezett hulladékanyagainkból a maszkok varrásába. Ez segített abban, hogy ne kelljen két hét után lehúznunk a rolót, hiszen egy kis hazai márkának nincs arra tartaléka, hogy bevétel nélkül sokáig életben maradjon. Pár héttel később pedig elkészült az első leisure wear kollekció – a korábbi szezonok megmaradt anyagainak felhasználásával készítettünk pizsamákat, köntösöket, hálóingeket.
Mi az, amit megtartanál ebből a csendesebb időszakból – a saját életedben vagy akár a világban?
A távoktatást nem fogom visszasírni, meg persze a barátaim is borzasztóan hiányoztak. A kislányom most volt első osztályos, és nem volt könnyű őt itthonról tanítani, továbbá az egyetemen a diplomázóim is online órák keretében tudtak konzultálni, így volt, hogy napokon keresztül ki sem néztem a laptopom mögül. Viszont hiányozni fog, hogy volt időm minden nap főzni, olvasni, hímezni, rajzolni, és minden olyan tevékenységre, amihez amúgy is lenne kedvem, de amikor halál fáradtan este hazaérek, már nincsen rá kapacitásom. Hiányozni fognak ezek a nyugodt, jó hangulatú, elmélyült pillanatok.