“Hiszünk a közösségben” – Interjú a ZeroFashion alapítóival, Hári Hajnával és Lang Dániellel

2020. augusztus 08. |

Hári Hajna és Lang Dániel 2019 nyarán alapította a ZeroFashiont, és azóta is közösen igazgatják a vállalkozást. A szerelemprojekt azóta kinőtte magát, és mára már sokkal többet jelent számukra. Hajna és Dani nemcsak külön-külön, de együtt is pionírok; egy olyan értékrendet képviselnek és szeretnének átadni, amelynek legfontosabb eleme egy élhető világ létrehozása.

Hári Hajna grafikai pályafutása a balatoni nyaralójuk falával kezdődött, amit négy évesen színes ceruzákkal firkált össze, később pedig az ajtófélfákat írta tele történetekkel, amit mai fejjel inkább csak kusza vonalaknak lát. „Vajon mi lehetett odaírva? Azóta sem emlékszem a történetek tartalmára. Így lett belőlem író helyett inkább grafikus. Felcseperedtem, és 13 évnyi Waldorf után kikötöttem a Képző tervezőgrafika szakán. Nagyrészt brandinggel kezdtem el foglalkozni, azóta is ebben dolgozom. Az egyetem vége felé éreztem, hogy ez nem lesz nekem elég és saját projektbe szeretnék kezdeni” – mondja Hajna. Ennek a gondolatmagnak a nyomán született egy zöld stúdió koncepciója, a ZeroFashion és más apró projektek. Jelenleg arculatokat tervez, építi az ökostúdiót és a ZeroFashiont.

Lang Dánielnek a művészet már gyerekkorától kezdve az élete része volt; apukája zenész, anyukája képzőművész. Waldorf-tanulmányai alatt sokszor találkozott az iskolában is a művészettel, ahol az oktatás része a tudatos „világkritikára” való nevelés is. Emellett színészkedett, zenél, és ezeket igyekszik a gazdasági tudással vegyíteni. „Hiszem, hogy a magyar divatot és művészetet új alapokra lehet helyezni, ennek eléréséhez Nemzetközi Gazdaságtant tanulok Angliában. A ZeroFashion ötlete többek között egy olyan EU-s statisztika miatt született meg, amely azt mérte fel, hogy az emberek csupán a 30%-át használják ruhatáruknak. Jövőre fogok végezni az egyetemen, és terveim szerint hazaköltözni. Célom segíteni egyrészről a művészetet, másrészről meglovagolni ezt a zöldhullámot, és ebből valami tényleg sok embert érintő történetet létrehozni.” – mondja Dani. A ZeroFashion célja, hogy átalakítsa az emberek hozzáállását a divathoz, hogy átgondoltan és zölden vásároljanak ruhákat a jövőben.

„Az egész úgy indult, hogy az Instagram tele volt béna szöveges pólókkal. Nevettünk azon, hogy mennyi trash van a neten, majd úgy döntöttünk, kellene ennek egy antihullámot csinálni, valami olyasmit, ami erre reflektál. E mellé jött az, hogy legyen ez egy fenntartható dolog; azt szerettük volna, hogy amit alkotunk, az ne hagyjon újabb lábnyomot a világban” – mondják. Ez alapján született meg az ötlet, hogy használt ruhákból készítsenek szöveges pólókat Hajnáék. És habár a ZeroFashion kezdetben egy antihullámnak indult, azóta kibontakozott, és a használt pólókból készült egyedi termékeken túlmutató megmozdulássá vált.

„Az egész egyfajta kommunikáció az emberekkel. A ZeroFashion gondolatisága, hogy értéket vigyél a gardróbodba: amit nem használsz, azt ne kidobd, hanem gondold át a dolgaid, adj valami pluszt a hétköznapokba, legyél ennek a részese. Ez az egész kicsit a tudatosságra próbál nevelni.” Az alapítók a gyártási folyamat fontos részének tartják, hogy ne fast fashion márkák termékeiből vásároljanak be, ezért emberektől gyűjtenek be használt, jó állapotban lévő darabokat. 3 kávézóban lehet számukra pólókat leadni: a Barako Kávézóban, a Vinikli Borozóban, valamint a Kacsakő Bisztróban. Hogyha mégis személyes átvételre kerül sor, akkor is csak biciklivel szállítják a ruhadarabokat.

Hajnáék a használt ruhák felhasználásán túl ügyelnek arra, hogy miután hozzájuk kerülnek a pólók, egyetlen lépésük se legyen környezetszennyező. A tavalyi kollekciónál szitázó technikát alkalmaztak, idén a kollekció nagy része hímzett, de megtalálhatóak köztük batikolt és kézzel festett darabok is.

Az adományalapúságot elkerülve, minden kapott póló után egy vouchert ad a ZeroFashion csapata, ami kedvezményt ad a náluk vásárolt termékre. „Alapvetően az egész arról szól, hogy össztökéljen téged, hogy része legyél ennek a cirkuláló folyamatnak.”

A tavaly nyáron megjelent első kollekció szöveges pólókból állt, mely egyfajta próba is volt, hogy az embereket érdekli-e a dolog és átmegy-e az üzenet. De működött, és az első kollekciót továbbgondolva született meg a második kollekció, ahol a fókusz a szövegekről a formákra irányult. Az idei kollekció olyan szempontból is még különlegesebb, mint a tavalyi, hogy ezúttal 10 külsős alkotóval dolgoztak közösen Hajnáék. Szerettek volna más hazai kreatívokat is támogatni, melyhez a kollaboráció egy jó felület volt.

„Felkerestem azokat az embereket, akiktől tudtam, hogy jól rajzolnak, és megkérdeztem tőlük, van-e kedvük részt venni egy ilyen pólós projektben. Az elején még adtam guideline-okat, hogy mi alapján alakítsák ki a pólókat, de aztán rájöttem: sokkal izgalmasabbak és különbözőbbek lesznek a pólók, ha rájuk hagyom az egészet. Nagyon kíváncsi voltam a gondolkodásukra, mi alapján hozzák meg a döntést, hogy mi kerüljön a pólóra. Egyetlen irányvonalat adtam nekik: az kerüljön a pólóra, ami szerintük szép, és amit ők is hordanának; de ennyi volt a koncepció. Mindenki saját magától egy olyan utat választott, aminek köze van a természethez vagy a fenntarthatósághoz. Végül mindenki ezt a témát fogta meg, teljesen más úton, úgyhogy nagyon izgalmas, mert minden póló teljesen máshogy néz ki, de teljesen összetartoznak és ilyen achrot módon lett egy egység benne”– mondja Hajna.

Az idei kollekció alkotói: Rapkay Teréz, Pásztohy Réka, Balogh Boglárka, Kecseti Lídia, Nizák Júlia, Csernovszky Júlia, Kóthay Kata, Dicső Tünde, Jancsó Panka, Rapkay Réka, Hári Hajna.

A második kollekcióban résztvevő alkotókat Hajna már mind ismerte. Tervei között szerepelt, hogy számára ismeretlen alkotókat is meghív a közös munkára, de a kollekció szervezése kezdetén még Londonban lakott, amely ellehetetlenítette a személyes találkozókat. Az elkövetkezendő kollekcióknál azonban ezt a tervet mindenképpen szeretné véghez vinni. „Sokszor azt látom, hogy csomó tehetséges ember van, de nem tudnak elindulni. Sok kreatív ember van akikkel együtt lehetne dolgozni, és szeretném őket megmutatni, hogy ők is léteznek.”

Hajna hosszú távú célja, hogy fenntartható kisvállalkozásokat és projekteket akar támogatni és bevinni a köztudatba. Segítséget szeretne nekik nyújtani, mindennel, ami segít nekik abban, hogy a piacon jobban elérhetőbbek legyenek. „… meg így összekötni, összegyűjteni őket, hogy ne csak az legyen, hogy elvesszen vidéken egy tök jó gondolat vagy az a jó kis családi vállalkozás, hanem hogy elérhetőek legyenek és tudjanak egymásról, tudják, hogy nincsenek egyedül, sok más hasonló projekt van.”

Ebben a szellemiségben szervezte meg Dani és Hajna közösen a ZeroBörzét. Itt debütált a ZeroFashion második kollekciója, és habár Daniék szeretik élőben árusítani termékeiket, a közösségépítés jelentős szerepet játszott a börze megszervezésében. Az esemény célja a hazai zöldközösség erősítése és a zero waste szemléletű tervezők együttműködése volt. A kollaboráció alapeszméje járja át a börzét is, ugyanúgy, mint az új kollekciót. „Ez a börze is  igazából egy kollaboráció, mert összejönnek olyan emberek, akiknek hasonló indíttatásuk, gondolataik vannak. Ez egy nagyon jó lehetőség arra, hogy találkozzanak és együtt dolgozzanak olyan arcok, akik egy szebb és zöldebb világot akarnak elérni.”

Az eseményen környezetvédelmi fókuszú projektek mutatkoztak be: Smörgås Clothes, Mosolygó Studio, Up To You közösség, Serdián, Hermann Zsombor, Cocoon Manufaktúra, 100 macska kézműves boltja. Emellett 3 workshop is megrendezésre került: volt totebag készítés, ingátalakító workshop, és pólófestés; nem batikolás, hanem kézzel festés használt pólókra, amit Bán Viktória tartott, a Smörgås kreátora. A börzének június végén az Auróra adott helyszínt, a HESSZ pedig a zenét szolgáltatta az eseményhez.

Daniék tervei között szerepel, hogy habár ez volt az első ZeroBörze, de nem az utolsó. Jövőre új kollekcióval készülnek, ami még érdekesebb kollaborációkat rejt magában, és továbbra is szeretnének aktívan részt venni a hazai zöldközösségben és annak mindennemű támogatásában. „A ZeroFashion mentalitásában is, de mindenkiben aki upcycling divattal vagy termékkészítéssel foglalkozik, van egy nagyon erős tanítás: hogy az emberek tudatosabban gondolkodjanak, figyeljünk arra mit veszünk fel, figyeljünk arra, hogy milyen termékeket vásárolunk. Nagyon fontos része ez a tanítás dolog. A fejükben kell valahogy megváltoztatni, nem csak a gazdaságban. És hogy a gazdaság, meg ez a hozzáállás megváltozzon, és ne csak a folytonos túlvásárlás legyen az egyetlen, ami megvalósul: ez a cél.”

Szerző: Kapócs Panka, az ELTE BTK Média Tanszékének hallgatója
Modell: Szőke Abigél
A 2019-es kollekciót fotóza: Lang Dániel és Hári Hajna
A 2020-as kollekciót fotózta: Nagy Kristóf Soma
A ZeroBörzét fotózta: Mesics Saci Réka

További információ: Instagram/Facebook

Szólj hozzá te is!

Még több Divat