Next Generation: Bárczi Brigitta, a Maera ékszertervezője

2021. július 30.
Fiatalok, tehetségesek, és bár még csak most indították márkájukat, mi simán el tudjuk képzelni, hogy néhány év múlva tőlük lesz hangos a dizájnvilág. Legújabb rovatunkban, a Next Generationben feltörekvő kreatívokat mutatunk be nektek, elsőként Bárczi Brigittát, a Maera ékszermárka alapítóját.

Mesélj egy kicsit a márkádról: hogyan kezdtél el ékszertervezéssel foglalkozni, mikor és miért alapítottad meg a Maerát?

Már fiatalkorom óta fontos szerepet játszik az életemben a kreativitás, mindig szívesen töltöttem az időmet alkotással, kézműveskedéssel. Rajzoltam, festettem, szőttem, próbálkoztam a varrással, de végül az ékszerkészítésben találtam meg önmagamat. Az ékszerkészítésen belül is rengeteg technikát  kipróbáltam, sokféle alapanyaggal dolgoztam, majd már felnőttként, 2016-ban elhatároztam, hogy kitanulom a fémműves szakmát, így jelentkeztem, és felvételt is nyertem a Kisképző esti ötvös szakára. A fémmel való munka egy új szerelem kezdete volt, az új technikák elsajátítása rengeteg új lehetőséget nyitott meg számomra, és egy teljesen új irányt mutatott az életemben. A vizsgamunkám egy minimál stílusú ezüst brosskollekció volt, a Víz címet kapta, amit egy személyes érzelem ihletett. Ezután, 2019 év elején, alapítottam meg a Maerát, ahol továbbvittem ezt a vonalat, és ahol a víz mint témakör máig meghatározó szerepet játszik. 

A darabjaid egyszerre nagyon nőiesek, mégis játékosak – milyen alapelvek vezérelnek a tervezés során?

Az alapelvem a kevesebb több – bár előfordulnak kivételek –, illetve a lehető legegyszerűbb végeredményre való törekvés: letisztult formák létrehozásával, mert az egyszerűben benne van minden komplexitás, de felesleges sallangok, a bonyolult részletek lehámozásával, elhagyásával. A letisztult, fémből alkotott formát szívesen kombinálom kagylókkal, csigákkal, édesvízi gyöngyökkel vagy féldrágakövekkel. Az elkészült darabok minőségi, modern, néha eklektikus, kortárs ékszerek, a mai modern nőknek tervezve, mindennapi viseletre.

A legnépszerűbb darabjaid közé tartoznak a női melleket mintázó ékszerek. Az elmúlt években sok alkotó kifejezetten azzal a céllal kezdte ábrázolni a női melleket, hogy felszabadítsák őket a férfitekintet uralma alól, így ezek a darabok a nők saját testük feletti kontrolljának feminista szimbólumaivá váltak. Neked is volt ilyen szándékod ezekkel az ékszerekkel?

A Mammilla kollekció cicis darabjait egyszerű női szimbólumnak szántam, nem is gondoltam hogy ekkora sikert aratnak majd. 2019-ben, miután megosztottam egy közösségi oldalon és az Etsy shopomban, szinte azonnal elkezdtek jönni a rendelések. Valójában a cicis ékszereim mondanivalója a vásárlók történeteivel együtt válik egésszé. Rengeteg történetet hallottam, hogy kinek miért fontos, hogy egy apró tárggyal, egy ékszerrel erősítse nőiességét, vagy hogy mennyi jelentéssel bírhat különböző nők számára, szoptató anyáknak, az emlőrákkal küzdőknek, vagy az emlőrákot már sikerrel legyőző nőknek, feministáknak, vagy akár csak polgárpukkasztóknak. A Mammilla nyaklánc sokat változott az első darabhoz képest, jelenlegi formája, azt hiszem, tökéletesen illeszkedik az általam készített ékszerek letisztult formavilágába, illetve igazodva a vásárlóim igényeihez, az egyszerű sárgaréz- és ezüstverzió mellett ma már színes ásványokkal vagy édesvízi gyönggyel is rendelhetőek. 

Legújabb darabjaidon tengeri csigák, gyöngyök is megjelennek. Miből szoktál ihletet meríteni?

Mindig is imádtam a vizet, lenyűgözött annak egyszerű, mégis összetett szépsége, a vízfelszín, a hullámok, a tengerek világa. Ez legtöbbször inspirációként is szolgál. Sokszor merítek ihletet magából az alapanyagból, ami lehet akár egy csigaház vagy egy kagylóhéj, amit egy utazás alkalmával találtam. Ezenkívül nagy kedvenceim a modern szobrászati alkotások, José de Rivera absztrakt szobrai, Brancusi, vagy Alexander Calder művei, de az ókori fémművességet is szívesen tanulmányozom inspirációgyűjtés céljából.

Manapság mindent átitat a környezettudatosság szemléletmódja: hogyan jelenik meg mindez az ékszertervezésben, és mennyire fontos számodra?

Fontos számomra a környezetvédelem, kerülöm az állati eredetű termékeket, húst és tejet egyáltalán nem fogyasztok. Az ékszerek készítésénél ez nagyon nehéz, mert kezdő márkaként fontos, hogy elérhető áron kínáljam a termékeimet, viszont ha kizárólag fair trade minősítéssel rendelkező vállalkozóktól vásárolnám az alapanyagot, ezt nem tudnám megtenni. Régi visszatérő dilemmám például a tenyésztett gyöngyök használata, mert szívem szerint teljesen elhagynám őket, de sajnos ezek húzzák a márkát, a legkedveltebb darabjaim édesvízi gyöngyökkel készülnek. Mindezek ellenére törekszem, hogy minél környezettudatosabban dolgozzak, sokszor használom az általam az utazások alkalmával gyűjtött kagylókat, csigákat, tengeri üvegeket, csempéket. A fémhulladékot gondosan gyűjtöm, és amikor lehet, azt használom, az ezüst ékszereim mind újrahasznosított ezüstből készülnek. Többek között ezért is imádom a fémet, mert végtelenszer újrahasznosítható anyag.

Miközben a mainstremet még mindig a tömegtermelés határozza meg, a kézművesség is reneszánszát éli. Mit gondolsz, mitől lesz különlegesebb, értékesebb egy kézzel készített darab?

Azt hiszem, mindig látható egy tárgyon, ha a készítője beleadja szívét-lelkét. Szerintem egy ékszer, amin látszik a „készítő keze nyoma”, mindig vonzóbb egy teljesen kifogástalan darabnál, és itt most nem a technológiai hibákra gondolok. Hanem amikor egy tárgy nem teljesen szimmetrikus, de mégis kiegyensúlyozott, vagy egy pár fülbevaló két darabja nem teljesen egyforma, de együtt mégis jól működik. Én az ékszereim elkészítése során mindig a tökéletes minőségi végeredményre törekszem, de ez a tökéletes végeredmény gyakran tökéletlen. Minden egyes darabot kézzel készítek, nem használok előre gyártott alkatrészeket, így soha nem készül két teljesen ugyanolyan darab. Ettől sokkal személyesebb, a megrendelő is sokkal jobban a sajátjának érzi a kézhez kapott darabot, ami aztán egy életen át elkísérheti. A tömeggyártott darabok minősége is gyakran kifogásolható, olcsó, silány minőségű alapanyagokból készülnek, nem hosszú távra vannak tervezve, gyakran pár hét használat után a kukában végzik, így a környezetvédelem szempontjából sem túl szerencsések.

Szerinted a magyar piacon mennyire széles az a réteg, amely dizájnerkiegészítőket vásárol, mennyire érzed elérhetőnek a kreációidat?

Szerencsére egyre szélesebb réteg vásárol Magyarországon dizájnertermékeket, nekem is egyre több a magyar vásárlóm, de ennek ellenére még mindig sokkal több megrendelést kapok külföldről. Sajnos egy kis ország vagyunk, nem túl nagy a felvevőpiac. 

Milyen terveid vannak a jövőre nézve, hol látod magad tíz év múlva?

Jelenleg a webshopomon kívül Budapesten két üzletben (a The Garden Studio and Caféban és a Naning üzletében) elérhetőek az ékszereim, illetve szezonális pop up üzletekben szoktam megjelenni. Ezt mindenképpen szeretném bővíteni, további üzletekkel együttműködni. Illetve ami a marketinget illeti, ebben is fejlődni szeretnék, ami erősen introvertált személyiségként elég nehéz, de sajnos érzem, hogy ami jelenleg van, az kevés a lendületes előrehaladáshoz. A hosszú távú terveimet illetően tíz év múlva már valószínüleg nem leszek Magyarországon, férjemmel konkrét célunk külföldre költözni, és ezzel több lehetőséget és könnyebb életet biztosítani kisfiúnknak. 

Fotó: Maera

Olvass tovább!