Október végén egy meglepő marketingfogástól volt hangos a média, amikor Kim Kardashian piacra dobta saját brandje, a Skims innovációját, az Ultimate Nipple Bra-t, és vele egy kecsegtető ajánlatot. A melltartóra – amelyről megjelenésekor mi is írtunk – kemény műmellbimbókat applikáltak, hogy úgy tűnjön, mintha semmit nem viselnénk a felsőnk alatt, miközben mégis természetesnek tűnő, kerek és feltuningolt dekoltázst érünk el. Az ajánlat pedig: a kampány részeként a Skims az eladások 10%-át az 1% for the Planet környezetvédelmi szervezetnek adományozza, amely arra ösztönzi a vállalkozásokat, hogy ne csak felhasználják a bolygó erőforrásait, hanem forgassanak is vissza belőle.
Az új kollekciót egy reklámvideó is kísérte, amelyben maga a szexi kutatót alakító Kim mutatja be új találmányát. „A Föld hőmérséklete egyre melegebb. A tengerszint emelkedik. A jégtakarók zsugorodnak. Én nem vagyok tudós, de hiszek abban, hogy mindenki használhatja a tudását arra, hogy megtegye, ami tőle telik. Ezért mutatok be egy vadonatúj melltartót beépített mellbimbóval, így bármilyen meleg is van, mindig úgy tűnik majd, hogy fázol” – hangzik el a celebritás szájából.
Szemérmetlen greenwashing
Ha nem vesszük számításba, hogy a kapitalizmusnak állítanak oltárt azok, akik megvásárolják az Ultimate Nipple Bra-t, még jót is derülhetünk az egyébként meglehetősen ötletes reklámon. Egyébként a dizájn ötlete nem Kim fejéből pattant ki: az 1970-es években már ígértek olyan terméket, amely érzéki „melltartó nélküli megjelenést” kölcsönöz a viselőjének. Egy kicsit a színfalak mögé nézve viszont már sántítani kezd a dolog: a Skims nem működik valami átláthatóan, ráadásul a melltartó csupa-csupa szintetikus fosszilis anyagból, egészen pontosan nejlonból és spandexből készült, ami a globális felmelegedés kulcsfontosságú tényezője.
„Azt gondoltam, ez csak vicc lehet. Tudod, mi a szexi? Elgondolkodni a Föld közelgő pusztulásán” – írta egy Reddit-felhasználó. Nem meglepő hát, hogy a videó hatalmas felháborodást keltett a klímaaktivisták és a kommentálók között, akik szerint a Skims reklámja elbagatellizálja a klímaválság súlyosságát, ami nemcsak, hogy nem humoros, de nagyon káros is, hiszen, ahogy Hakan Karaosman, a Cardiffi Egyetem professzora írta LinkedInen, míg Kim Kardashian újabb milliárdokat kaszál a frissen piacra dobott melltartóival, elég erősen ferdíti el azt az állítást, hogy a termékeivel a klímaváltozás elleni küzdelmet támogatja. A The Kardashians sztárja ezzel a húzással nem csak magából a nagyon is valóságos és veszélyes globális felmelegedésből, hanem azokból is gúnyt űz, akiket a leginkább sújtanak a klímaváltozással járó katasztrófák.
Elég sok a megválaszolatlan kérdés
A Skims azt állítja, hogy a melltartók eladásából származó bevétel 10%-át az 1% for the Planet nonprofit környezetvédelmi szervezetnek ajánlja fel, amelynek tagjai kötelezettséget vállalnak arra, hogy az éves bevételük legalább 1 százalékát környezetvédelmi szervezeteknek adományozzák. A fogadalom ígéretes, csakhogy egyáltalán nem világos, milyen módon készülnek a cég termékei. Ráadásul a kritikusok azért is aggódnak, hogy a bevétel egy részének jótékony célra fordítása még akár ürügyként is szolgálhat arra, hogy a cég ne változtasson a működésén, pláne, hogy Kim nem igazán hajlandó nyilvánosságra hozni a Skims kibocsátását.
Persze, azért a legtöbb márka apró lépésekben halad a klímasemlegesség felé – úgyhogy még bízhatunk abban, hogy Kim lesz a következő Greta Thunberg – de már az is nagy lépés lenne, ha úgy döntene, hajlandó a hétköznapi emberekkel egy repülőn utazni. A klímaválsággal foglalkozó Heated magazin munkatársai, Emily Atkin és Arielle Samuelson ugyanis kiszámították, hogy a celebritás magánrepülőgépe évente 610-szer több káros anyagot bocsát ki, mint egy átlagember.
A magazin újságírói felvették a kapcsolatot Wren Montgomeryvel, aki fenntarthatósági órákat tart a kanadai Western University-n, aki elmagyarázta, hogy Kim Kardashian hirdetésében több greenwashing-taktikát is alkalmaztak. Elsőként említette azt, hogy egyáltalán nem tiszta, hogy az 1% for the Planet számára adományozott 10% vajon egyszeri támogatás-e, esetleg minden eladott melltartó után jár, amíg kapható a termék.
Kim emellett azt is kiemeli, hogy az adomány mellett a szén-dioxid légkörből való kivonásának előmozdításán dolgoznak, azt viszont nem tisztázza, hogy pontosan hogyan és mekkora összeget fektet bele az ezt elősegítő technológiákba. Ráadásul, miközben arról beszélnek, hogy milyen módon veszik ki a részüket a klímaváltozás elleni küzdelemben, elfedik az arról szóló információkat, hogy ők maguk milyen mértékben járulnak hozzá a károsanyag-kibocsátáshoz. Kimet egyébként korábban is vádolták már zöldre festéssel, amikor azt állította a valójában műanyagból készült csomagolásról, hogy komposztálható, bőrápoló termékcsaládját pedig újratölthetőként forgalmazták, holott a valóságban csak az a tartó volt újrafelhasználható, amelybe bele kellett tenni a terméket.
Azért van jó oldala is
Kim K legújabb dobása a klímaaktivistákon túl, a női test szexualizálása ellen küzdő kritikusokat is felhergelte. A beépített bimbókat tartalmazó melltartót ugyanis sokan nem a mellbimbók normalizálását segítő lehetőségnek látják, csak egy újabb eszköznek, ami a férfiak igényeit szolgálja ki.
Az igazat megvallva, ha objektíven szeretnénk nézni, maga az Ultimate Nipple Bra egyáltalán nem az ördögtől való – maximum a körítésre fért volna rá egy kis finomhangolás. Kim K videója alatt ugyanis a kritikus hangok mellett feltűntek olyanok is, akik számára valóságos megváltást jelenthet a termék, a mellrák túlélőin végzett rekonstrukciós műtétekhez ugyanis nem mindig tartozik hozzá a mellbimbó újraépítése. „Mellráktúlélőként nagyon köszönöm!!!! Tényleg sírok most” – olvasható az egyik hozzászólásban.
Egy másik kommentáló pedig arra világított rá, hogy a melltartó a transz közösség számára is hasznos és fontos eszköz lehet. „Őszintén szólva, ez tökéletes azoknak a transz nőknek, akik éppen tranzíció alatt vannak, vagy olyan nők számára, akiken mellrák miatt maszektómiát/kettős maszektómiát hajtottak végre” – írta. És persze ne feledkezzünk meg azokról a nőkről sem, akik gyermekvállalás vagy más okokból kifolyólag elégedetlenek a testükkel, hiszen számukra az Ultimate Nipple Bra a rég elfeledett önbizalom visszaszerzését is jelentheti. A probléma tehát nem maga a melltartó, hanem az, hogy a Skims a klímaválsággal humorizál, miközben milliókra tesz szert a bolygó számára igencsak káros termékeivel.
Fotó: Instagram