Ki ez az ismeretlen tervező, aki átvette a Chanel divatház vezetését? Ezt tudjuk róla!

2024. december 16.
Hónapokig tartó találgatások után a világ legrangosabb márkája, a Chanel végre megnevezte új kreatív igazgatóját.
Matthieu Blazy Chanel kreatívigazgató divattervező
  • Nagy változásokra számíthatunk a divatipar gondolkodásában.
  • Matthieu Blazy a Vottega Veneta éléről érkezett a Chanel kreatívigazgatói posztjára.
  • Rengetegen harcoltak a pozícióért, amit végül a viszonylag ismeretlen Blazy kapott – nyomós oka van annak, miért.

Hat hónapos keresés után a márka december 12-énmegerősítette, hogy végre megtalálta az igazit: a 40 éves francia-belga Matthieu Blazy-t, aki egészen a hét végéig a Bottega Veneta vezetője volt Milánóban.

Aki nem követi szorosan a divatszakmát, nagy eséllyel még nem hallott Matthieu Blazy-ről. Ő nem a divat egyik legpopulárisabb karaktere, de ez a hír nyilvánvalóan óriási jelentőséggel bír. A Chanel a divatvilág második legnagyobb luxusmárkája a bevételeket tekintve (15,6 milliárd font 2023-ban, szemben a Louis Vuitton anyavállalatának, az LVMH-nak 71,4 milliárd fontjával), de sokkal nagyobb presztízsű. 

Változások a divatiparban

A Chanel a szemkápráztatóan drága árai ellenére (vagy éppen azért) (8 000 font felfelé egy tweed zakóért) a történelem egyik legjelentősebb dizájn- és stílusinspirációs forrása maradt. Alig van olyan divatmárka a világon, amelyik ne kölcsönzött volna a Chaneltől: kis fekete ruhák, fekete végű cipők, breton csíkok, trikó, twinset, gyöngyök (mindenhez és bármihez).

Fejünket tesszük rá, hogy a divatipar szorosan figyelni fogja, hogyan alakul ez a fordulat. Nemrégiben a Louis Vuitton húzta meg a váratlant azzal, hogy Pharrell Williamst kérte fel a 2023-as férfidivat élére. Ezt sokan a márka elzüllésének, olcsósodásának tartották. Williams ugyanis egy tehetséges zenész jó stílusérzékkel, de bármiféle formális divatszakmai képzettség nélkül.

Ez egy újabb jele volt annak, hogy a divatvilág jövője új irányt vesz. Úgy tűnik, már az eredendően kifinomult és válogatós iparág is inkább nyúl a popkultúrához, mint az exkluzivitáshoz.

Blazy, a tervezők tervezője, aki a termék és a finom innováció megszállottja, ezt felborítja.  Most, hogy ő a helyén van, más házak, amelyek hivatalosan vagy a pletykák szerint új dizájnirányzatokat keresnek, megtehetik a következő lépést. A Bottega Veneta már bejelentette, hogy Blazy helyére Louise Trotter érkezik, aki korábban a Josephnél és a Lacoste-nál dolgozott. Így még mindig hátra van a Dior férfiruházat, a Fendi és esetleg a Gucci, hogy bejelentést tegyen.

Kevesebb egó, több alázat

Bruno Pavlovsky, a Chanel nemsokára nyugdíjba vonuló divatigazgatója és Leena Nair, a cég brit vezérigazgatója reméli, hogy a tervezői integritás szikrázó lesz. A két nagyágyú érthető módon nem siette el a kinevezést. A divatvilág is megtette tétjeit Marc Jacobstól Hedi Simane-ig sok név elhangzott. Köztük több olyan, akik nagy pénzeket költenek, és állítólag nagy csapatokat alkalmaztak, hogy segítsenek nekik a pályázatok elkészítésében. Ez egy olyan lehetőség, amely egy évtizedben egyszer adódik. Vagy ha a Chanel úgy akarja, még ritkábban.

„Olyasvalakit keresünk, aki 10 évig vagy tovább marad” – mondta Pavlovksy. „A legfontosabb, hogy találjunk valakit, aki képes a következő szintre vinni a Chanelt.” Hozzátette (burkolt utalást téve néhány pályázó egójára és igényeire), „olyan vezetőt akartunk, akinek a Chanel és a márka fontosabb, mint önmaga. Matthieu munkásságában valódi mélység rejlik, a bemutatóktól kezdve a termékeken át egészen addig, ahogyan beszél róluk.”

Forrás: Telegraph, fotó: Getty Images