Miközben Donatella Versace az Oscar-gálán mulatott Los Angelesben, Milánóban már készültek rá, hogy megfosszák őt a Versace-ház kreatív irányításától. A háttérben egyre nagyobb feszültség alakult ki közte és a Capri Holdings vezérigazgatója, John D. Idol között.
A hírek szerint a Donatella és Idol közötti konfliktus azután mélyült el, hogy a vállalat eladásai meredeken csökkenni kezdtek. Egy New York-i divatszakértő szerint „Donatella az egyetlen dolog, ami még vonzza az embereket a Versacéhoz. Őt hibáztatni minden probléma miatt igazságtalan.”
A folyamat vége az lett, hogy Donatella Versace lemondott vezető tervezői pozíciójáról, és csupán márkanagykövetként marad a cégnél. A helyére április 1-jétől a Miu Miu egykori tervezője, Dario Vitale érkezik.
A Versace név kisajátítása
A Page Six forrásai szerint Donatella Versace arról is lemondott, hogy valaha újra használhassa a Versace nevet más projektekben. A 2018-as felvásárlási szerződés értelmében más divatmárkánál sem dolgozhat tervezőként. Ez a szokatlan és kegyetlen kikötés sokak szerint arra utal, hogy a Capri Holdings már évekkel ezelőtt igyekezett kiszorítani Donatellát az örökségéből.
A helyzet akkor vált igazán kényessé, amikor a Versace élére Emmanuel Gintzburgert nevezték ki vezérigazgatónak. A belső informátorok szerint Donatella úgy érezte, hogy a cégvezetés szándékosan háttérbe szorítja. Nem engedték, hogy a saját kreatív elképzelései érvényesüljenek.
„A Capri kezdettől fogva igyekezett szárnyait szegni” – állítja egy divatbennfentes. Bár Donatella Versace maga is segített az utódlási terv kidolgozásában, egyre inkább azt érezte, hogy a cégvezetés nem tiszteli őt. Sem emberként, sem mint a Versace-dinasztia örökösét. Egyre több döntés született a feje felett, és a márka arculata folyamatosan távolodott az eredeti, Gianni Versace által megálmodott irányvonaltól.

Gianni és Donatella Versace
Nem Donatella Versace az első
Nem Donatella Versace az első dizájner, aki elveszítette a saját nevét. Donna Karan és Calvin Klein is hasonló helyzetbe került, sőt, Jo Malone illatszakértő az Estée Lauderrel kötött üzlete után öt évig nem dolgozhatott a parfümiparban. „Ez volt életem legrosszabb döntése” – írta később emlékirataiban. Az ilyen szerződések gyakran teljes mértékben megfosztják az alapítókat attól, hogy később visszatérjenek a saját márkájukhoz, vagy akár új vállalkozásba kezdjenek.
Gianni Versace 1978-ban alapította meg a Versace márkát Milánóban, és gyorsan a ’90-es évek szupermodellkorszakának központi figurájává vált. Naomi Campbell, Linda Evangelista és Christy Turlington egyaránt az ő támogatásával váltak ikonikus divatfigurává. Gianni halála után Donatella vette át az irányítást, és bár nem volt hivatalos divattervezői képzettsége, sikerült a Versacét modern legendává emelnie.
A Versace hatása a popkultúrára
Donatella Versace olyan sztárok ruhatáráért felelt, mint Britney Spears, Kim Kardashian és Gwyneth Paltrow. Az ő nevéhez fűződik Jennifer Lopez legendás zöld dzsungelruhája a 2000-es Grammy-díjátadóról, amely gyakorlatilag megteremtette a Google Képek funkciót, hiszen annyian kerestek rá a fotóra.
Az Oscar-gálák és más vörös szőnyeges események egyik állandó szereplője volt a Versace divatház, és Donatella határozott stílusérzéke mindig új irányba vitte a trendeket. Ő volt az, aki a merész színeket és extravagáns mintákat úgy tudta összehozni, hogy az mégis elegáns maradt.
A Versace pénzügyi zuhanása és eladási kísérletek
A Capri Holdings 2018-ban 2 milliárd dollárért vásárolta meg a Versacét, és akkor úgy tűnt, hogy a márka fényes jövő elé néz. Azonban az amerikai vezér, John D. Idol más irányt akart szabni a márkának, és egy Versace-monogram létrehozására ösztönözte Donatellát – olyasmit akart, mint a Louis Vuitton „LV” vagy a Chanel egymásba fonódó „C” betűi. Ezzel együtt az árakat is megemelték, ami a gazdasági lassulás idején végzetesnek bizonyult.
A Capri Holdings bevétele 2023-ban még 1,1 milliárd dollár volt, de 2024 második negyedévében 15,4%-os csökkenést könyvelhetett el, 17 millió dolláros működési veszteséggel. Az előrejelzések szerint az éves bevétel 810 millióról 800 millióra esik vissza, és a vállalatot nemrégiben a Bloomberg „bóvlikategóriába” sorolta.
A Versacét 2023-ban megpróbálták eladni a Coach tulajdonosának, a Tapestrynek, de az üzlet az antitröszt szabályozások miatt meghiúsult. A legújabb hírek szerint az olasz Prada lehet a következő potenciális vevő, amely visszahozhatná a márkát olasz kézbe. Miuccia Prada azonban egy milánói divathéten úgy nyilatkozott, hogy „az üzlet mindenki asztalán ott van”, ami azt sugallja, hogy még több szereplő is érdeklődhet a vásárlás iránt.
Donatella Versace, aki még mindig a Versace márkát testesítette meg, így nyilatkozott: „A Versace mindig is a szívemben marad.” Egy szakértő szerint: „A márka erőssége a merészsége és az egyedi identitása. Ha ezt megőrzik, a Versace tovább élhet.”
Forrás: Page Six Fotó: Getty Images