Aljas húzással szoríthatták ki Donatella Versacét a saját divatházából – belsős információk szivárogtak ki a lemondásáról

2025. március 17.
Információk szerint évek óta tervben lehetett már Donatella Versace kiszorítása a saját divatházából.
Donatella Versace lemondása

Miközben Donatella Versace az Oscar-gálán mulatott Los Angelesben, Milánóban már készültek rá, hogy megfosszák őt a Versace-ház kreatív irányításától. A háttérben egyre nagyobb feszültség alakult ki közte és a Capri Holdings vezérigazgatója, John D. Idol között.

A hírek szerint a Donatella és Idol közötti konfliktus azután mélyült el, hogy a vállalat eladásai meredeken csökkenni kezdtek. Egy New York-i divatszakértő szerint „Donatella az egyetlen dolog, ami még vonzza az embereket a Versacéhoz. Őt hibáztatni minden probléma miatt igazságtalan.”

A folyamat vége az lett, hogy Donatella Versace lemondott vezető tervezői pozíciójáról, és csupán márkanagykövetként marad a cégnél. A helyére április 1-jétől a Miu Miu egykori tervezője, Dario Vitale érkezik.

A Versace név kisajátítása

A Page Six forrásai szerint Donatella Versace arról is lemondott, hogy valaha újra használhassa a Versace nevet más projektekben. A 2018-as felvásárlási szerződés értelmében más divatmárkánál sem dolgozhat tervezőként. Ez a szokatlan és kegyetlen kikötés sokak szerint arra utal, hogy a Capri Holdings már évekkel ezelőtt igyekezett kiszorítani Donatellát az örökségéből.

A helyzet akkor vált igazán kényessé, amikor a Versace élére Emmanuel Gintzburgert nevezték ki vezérigazgatónak. A belső informátorok szerint Donatella úgy érezte, hogy a cégvezetés szándékosan háttérbe szorítja. Nem engedték, hogy a saját kreatív elképzelései érvényesüljenek.

„A Capri kezdettől fogva igyekezett szárnyait szegni” – állítja egy divatbennfentes. Bár Donatella Versace maga is segített az utódlási terv kidolgozásában, egyre inkább azt érezte, hogy a cégvezetés nem tiszteli őt. Sem emberként, sem mint a Versace-dinasztia örökösét. Egyre több döntés született a feje felett, és a márka arculata folyamatosan távolodott az eredeti, Gianni Versace által megálmodott irányvonaltól.

Gianni és Donatella Versace

Gianni és Donatella Versace

Nem Donatella Versace az első

Nem Donatella Versace az első dizájner, aki elveszítette a saját nevét. Donna Karan és Calvin Klein is hasonló helyzetbe került, sőt, Jo Malone illatszakértő az Estée Lauderrel kötött üzlete után öt évig nem dolgozhatott a parfümiparban. „Ez volt életem legrosszabb döntése” – írta később emlékirataiban. Az ilyen szerződések gyakran teljes mértékben megfosztják az alapítókat attól, hogy később visszatérjenek a saját márkájukhoz, vagy akár új vállalkozásba kezdjenek.

Gianni Versace 1978-ban alapította meg a Versace márkát Milánóban, és gyorsan a ’90-es évek szupermodellkorszakának központi figurájává vált. Naomi Campbell, Linda Evangelista és Christy Turlington egyaránt az ő támogatásával váltak ikonikus divatfigurává. Gianni halála után Donatella vette át az irányítást, és bár nem volt hivatalos divattervezői képzettsége, sikerült a Versacét modern legendává emelnie.

A Versace hatása a popkultúrára

Donatella Versace olyan sztárok ruhatáráért felelt, mint Britney Spears, Kim Kardashian és Gwyneth Paltrow. Az ő nevéhez fűződik Jennifer Lopez legendás zöld dzsungelruhája a 2000-es Grammy-díjátadóról, amely gyakorlatilag megteremtette a Google Képek funkciót, hiszen annyian kerestek rá a fotóra.

Az Oscar-gálák és más vörös szőnyeges események egyik állandó szereplője volt a Versace divatház, és Donatella határozott stílusérzéke mindig új irányba vitte a trendeket. Ő volt az, aki a merész színeket és extravagáns mintákat úgy tudta összehozni, hogy az mégis elegáns maradt.

A Versace pénzügyi zuhanása és eladási kísérletek

A Capri Holdings 2018-ban 2 milliárd dollárért vásárolta meg a Versacét, és akkor úgy tűnt, hogy a márka fényes jövő elé néz. Azonban az amerikai vezér, John D. Idol más irányt akart szabni a márkának, és egy Versace-monogram létrehozására ösztönözte Donatellát – olyasmit akart, mint a Louis Vuitton „LV” vagy a Chanel egymásba fonódó „C” betűi. Ezzel együtt az árakat is megemelték, ami a gazdasági lassulás idején végzetesnek bizonyult.

A Capri Holdings bevétele 2023-ban még 1,1 milliárd dollár volt, de 2024 második negyedévében 15,4%-os csökkenést könyvelhetett el, 17 millió dolláros működési veszteséggel. Az előrejelzések szerint az éves bevétel 810 millióról 800 millióra esik vissza, és a vállalatot nemrégiben a Bloomberg „bóvlikategóriába” sorolta.

A Versacét 2023-ban megpróbálták eladni a Coach tulajdonosának, a Tapestrynek, de az üzlet az antitröszt szabályozások miatt meghiúsult. A legújabb hírek szerint az olasz Prada lehet a következő potenciális vevő, amely visszahozhatná a márkát olasz kézbe. Miuccia Prada azonban egy milánói divathéten úgy nyilatkozott, hogy „az üzlet mindenki asztalán ott van”, ami azt sugallja, hogy még több szereplő is érdeklődhet a vásárlás iránt.

Donatella Versace, aki még mindig a Versace márkát testesítette meg, így nyilatkozott: „A Versace mindig is a szívemben marad.” Egy szakértő szerint: „A márka erőssége a merészsége és az egyedi identitása. Ha ezt megőrzik, a Versace tovább élhet.”

Forrás: Page Six Fotó: Getty Images


Divat