Hogyan válhat a divat etikusabbá?

2025. április 05.
A divat még mindig a bolygó egyik legszennyezőbb iparága, ugyanakkor sok márka már elkezdett fontos lépéseket tenni a környezetbarátabb működés irányába. De mégis miben áll az etikus divat? Hogyan válhat fenntarthatóbbá a gyártás, a szállítás és a termékek eladása?
etikus fenntartható divat
  • A divat iránt érdeklődők számára nehéz pillanatokat okoz, hogy szeretett iparáguk, bizony, a leginkább környezetszennyezők közé tartozik. 
  • Bár apró lépéseket mi magunk is tehetünk a fenntarthatóság érdekében, a munka oroszlánrésze a márkákra vár. 
  • Hogyan lehetne etikus és fenntartható, vagy legalábbis zöldebb a divat? 

Világszerte követelik a fogyasztók a nagy divatmárkáktól, hogy alkalmazzanak fenntarthatóbb módszereket a gyártás és a termékek eladása során. A Lyst éves jelentése szerint csak 2018-ban 47%-kal nőtt a kereslet a biopamutból és a „vegán bőrből” készült ruhaneműk iránt. És egyes cégek, úgy tűnik, valóban igyekeznek lépéseket tenni a fenntartható és etikus működés irányába. 

etikus fenntartható divat

Egyéni szinten azzal tehetjük a legtöbbet, ha összességében minél kevesebbet és minél környezettudatosabb márkáktól vásárolunk 

Ezeket a törekvéseket fogyasztóként főleg akkor vehetjük észre, ha megfigyeljük, milyen sok termékről mosolyog vissza ránk a sustainable vagy ehhez hasonló plusz felirat. És a tudatos vásárlók valóban meg is hálálják a márkák igyekezetét: a #sustainablefashion címkével ellátott Instagram-posztok száma 2018-ban majdnem meghaladta a 3 milliót. 

Hogyan lehetne etikus a divat? 

Nem kérdés tehát, hogy az egész világ azt követeli a divattól, hogy legyen zöldebb. Úton-útfélen hallunk a textiltúltermelés környezetre gyakorolt pusztító hatásairól, ennek orvoslására pedig egyes cégek mára kizárólag újrahasznosított anyagokkal dolgoznak. De más üdvözlendő kezdeményezések is akadnak. 

  1. A Vêtements például nyíltan azt vallja, „a márkáknak egyszerűen a keresletnek megfelelően kellene termelniük, és nem szabadna eladatlan készleteket felhalmozniuk”. 
  2. Az LVMH és a Kering cégcsoport is környezetvédelmi kutatásokat támogat nagy összegekkel, illetve biotechnológiára szakosodott start-up cégeket vásárol fel, hogy textilipari innovációk feltalálását finanszírozza. 
  3. A Stella McCartney továbbra is élen jár a „vegán bőrből” készült darabok tervezésében. 
  4. Ezek mellett pedig a Gucci, a Versace és a Michael Kors is kijelentette, hogy mostantól kizárólag szintetikus anyagokat használ a ruhái gyártása során. 

Mindez azonban még mindig nem ellensúlyozhatja az ultra fast fashion márkák őrületes túltermelését, vagy a dolgozók általános alulfizetettségét. 

Egyéni szinten természetesen azzal tehetjük a legtöbbet az ügy érdekében, ha összességében minél kevesebb ruhaneműt, és azokat is minél környezettudatosabb márkáktól vásároljuk meg. 

Forrás: Marie Claire France / Alexandra Pizzuto, Fotók: Getty Images, Unsplash


Divat