Szelfi: csináljuk, de nem szeretjük

2015. augusztus 16.
Miközben a szelfi az egyik legidegesítőbb fotótéma, a többség mégis szívesen készít önarcképet, bárki számára elérhetővé tesszük az Instagram-profilunkat, és inkább nézegetünk, mintsem tartalmat töltünk fel – derült ki a Crane közösségi megkérdezéséből, amely hazánkban elsőként mérte fel a magyarok Instagram-használati szokásait. A népszerű fotómegosztó alkalmazás hazai celebtrónjáért túlnyomó részt hölgyek versengenek, míg a márkáknál a divaté a főszerep.

A magyar instagramozók kilenctizede ismerőseit, barátait, kétharmada a vonzó képeket feltöltő idegeneket és külföldi hírességeket, csaknem ötven százalékuk pedig az általuk kedvelt márkák profilját is követi – derült ki a Crane közösségi megkérdezéséből, a Magyar Instagram Körképből. A magyar sztárok közül inkább a férfiaknak van okuk panaszra, hiszen az élbolyba egyedül Berki Krisztiánnak sikerült bekerülnie. Őt olyan nevek előzik meg, mint Palvin Barbara szupermodell a maga 2,3 millió követőjével vagy Lévai Adrienn (126 ezer) és Dukai Regina (121 ezer). A nemzetközi márkák közül az erősen vizualitásra építő témák – például a divat és a sport – tarolnak a válaszadók Insta-falán: a Nike, az Adidas és a Victoria’s Secret is igen népszerű. A hazai márkák közül a fiatal nők körében kelendő, a hazai celeblányok által tervezett ruhákat kínáló Sugarbird, a manapság trendi BP Clothing/Shop, és mindenki kedvence, a Pöttyös szerepel a legjobbak között. „Az eredményekből jól látszik, hogy nagyon szeretünk az Instagramon nézelődni: tízből kilencen naponta többször is ránéznek az appra. Annak érdekében, hogy az Insta-fal kellő rendszerességgel frissüljön, sokan ismeretleneket is követnek, pusztán azért, mert vonzóak a képeik, videóik. Ezzel szemben a válaszadók fele csak hetente, minden ötödik ember pedig mindössze havi rendszerességgel oszt meg tartalmat követőivel” – mondta el Boroznaki Gergő, a kutatás vezetője.


Palvin Barbara (Fotó: Instagram @realbarbarapalvin)

Eltérő ízlések generációk és nemek szerint

A felhasználók által készített népszerű tartalmak között korosztályos eltérések figyelhetők meg: míg a tinédzserek leggyakrabban szelfiket és a barátaikkal közös képeket töltenek fel, addig a 20 évesnél idősebbeket a város- és természetfotózás köti le, a 36 éven felülieket pedig a videós tartalmak foglalkoztatják. Az ételfotózás a nőknél népszerűbb az átlagnál, amit jól mutat, hogy a #mutimiteszel az általuk második leggyakrabban használt hashtag. Ezzel szemben kevésbé izgalmas témák számukra a mémek és vicces képek. Ennél is bosszantóbbak véleményük szerint a szelfik – persze csak a másokéi, miután a válaszadók közel 70 százaléka szokott legalább alkalmanként önarcképet készíteni – nemtől függetlenül. „A szelfi mára már külön műfajjá nőtte ki magát, így hashtag formájában már kevésszer találkozunk vele. Ezekhez a képekhez inkább olyan hangulatfestő szavakat társítunk, mint a #love, #friend, #happy” – tette hozzá Boroznaki Gergő.

Nem rejtegetjük mindennapjainkat

A közösségi oldalakhoz hasonlóan az Instagramon is beállíthatják a felhasználók, hogy profiljuk nyilvános vagy privát legyen. „A válaszadóink háromnegyedének fotóit bárki megnézheti, csak egyötödük válogatja meg, kiket enged követői körébe” – árnyalja a képet Boroznaki Gergő. A női válaszadók több mint fele gondolja úgy, hogy szövődhetnek igaz barátságok az Instagramon, de randizásra csak töredékük tartja alkalmasnak. A nők körében leggyakrabban használt hashtagek a #mik, a #mutimiteszel és a #love.

A felmérés hátteréről:

A Crane a magyarok Instagram-használati szokásairól végzett felmérést, melyben a Magyar Instagram Közösség (MIK) is együttműködő partnere volt. A kutatás online megkérdezéssel zajlott, az adatok felvételére 2015. április 24. és május 11. között került sor. A nem reprezentatív felmérésben 1350-en vettek részt.

Fotó: Profimédia – Red Dot