A 2011 óta kétévenként meghirdetett Leopold Bloom-díj célja, hogy a hazai képzőművészek nemzetközi karrierépítését támogassa, és elősegítse a szorosabb képzőművészeti kapcsolatok kiépítését Magyarország és a nyugat-európai országok között. A tízezer euró díjazású elismerés nyertesét szeptember 18-án hirdették ki a Q Contemporary magánmúzeumban. Mary McLoughlin és John Ward ír műgyűjtők, a Maurice Ward szállító és műtárgyszállító cég tulajdonosai által alapított díjra idén beérkezett 66 pályázatból egy nemzetközi művészeti szakemberekből álló, háromtagú zsűri választotta ki az öt finalistát, majd közülük a nyertest, Szabó Esztert.
A Leopold Bloom képzőművészeti díj zsűrije minden alkalommal változik: olyan nemzetközi szakemberekből áll, akik jellemzően nemcsak saját országuk művészeti közegére, hanem a globális színtérre is rálátással bírnak, a magyar művészeti szcénához azonban nem kötődnek. Idén a zsűri elnöke az ír művészeti és kulturális menedzser, Mary McCarthy, a corki Crawford Art Gallery igazgatója, zsűritársai pedig a Chilében élő lengyel képzőművész, Dagmara Wyskiel, az antofagastai ISLA Művészeti Rezidencia Központ koordinátora, valamint a szlovák történész, kurátor és művészetkritikus Richard Gregor, a liptovi Peter Michal Bohúň Galéria igazgatója volt. A díjátadót megelőzően a zsűri tagjai műteremlátogatásokon vettek részt, hogy minél teljesebb képet kapjanak a díjra jelölt művészek munkásságáról. A zsűri elnöke beszédében kiemelte, Szabó Eszter munkáit frissnek, érettnek és magával ragadónak találták. Az új médiát és az animációt ötvözve új struktúrákat hoz létre, amelyek nemcsak fizikai, hanem személyes szinten is megragadják a befogadót. Műve kapcsolatot és új narratívát hoz létre a klasszikus festészet és a kortárs művészi jelenlét között, ami azért is izgalmas, mert mindannyiunkat emlékeztet arra, hogy az emberi állapot évszázadok óta szinte változatlan. Ezenkívül a mű finom és sötét humorával felforgatja a hagyományos gondolkodásmódot, lehetővé téve, hogy az alkotó megszabaduljon a hagyományos osztályozásoktól és meghatározásoktól.
Szabó Eszter (1979) – a Leopold Bloom-díj történetének legtöbbször nominált alkotója – 2006-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szakán, posztgraduális tanulmányait 2016-ban fejezte be a Le Fresnoy École Internationale des Arts Contemporains-ban. Egyéni és csoportos kiállítások keretében többek között már Párizsban, New Yorkban, Brüsszelben és több francia és német nagyvárosban is bemutatkozott. A hétköznapi élet társadalmi viszonyaiból nyer inspirációt: festményekből animált műveinek olyan megfáradt nőalakok a főszereplői, akik a mindennapi realitás fiktív elszenvedői. Megfigyeli, gyűjti, sűríti és feldolgozza az „itt és most” jelenségeit. A narratívát nélkülöző, számítógép segítségével életre keltett munkáiban fiktív karaktereket hoz létre. Princess Beauty című animációjának alapja saját festménye, amely Lucas Cranach festőművész 16. századi, Anna Cuspinianról készült portréjának kortárs újraértelmezése. A 10 ezer euró összegű elismerést Szabó Eszter egy külföldön megvalósuló kiállítás és az ahhoz kapcsolódó költségek biztosítására használja fel.
A Leopold Bloom képzőművészeti díj öt döntősének – Balázs Nikolett, Farkas Roland, Kocsi Olga, Koós Gábor, Szabó Eszter – munkái a Q Contemporary Andrássy úti épületében láthatók 2021. szeptember 21. és november 14. között.