Az év elején még magányosabb lehet az, aki az ünnepeket is egyedül töltötte

2022. január 09. |

Január harmadik hétfője a Blue Monday, a szomorú hétfő. Az újévi fogadalmak és a jövő évbe vetett hit ellenére a január a legtöbb ember életében mégsem a felhőtlenségről és a tiszta lapról szól, hanem sokkal inkább az elcsigázottságról, a magány érzéséről. Különösen azoknak lehet nehéz ez az időszak, akik már az ünnepeket is egyedül töltötték. 

A január az év egyik legnehezebb időszaka

A január blues-zal egyre több szakember foglalkozik, és szerencsére a köztudatba is kezd bekerülni, hogy nem kell megváltani a világot január 1-jétől. Ha valakinek megadatott egy hosszabb pihenőidőszak az ünnepek alatt, akkor teljesen normális, hogy a mindennapok rutinjához történő visszatérés bizony időt és erőbefektetést igényel. Az ünnepi összejövetelek után meglehet, hogy nem találjuk a helyünket, esetleg magányosnak érezzük magunkat. Ha ez az időszak kiugróan nehéz, hetek elteltével sem találjuk a motivációnkat, nagy keservek árán, szomorúan, kedvetlenül, feszülten vagy éppen dühösen megyünk vissza dolgozni, érdemes a kiégés lehetőségét is számba venni és szakembert felkeresni.

A motivációkeresést és a másokhoz való kapcsolódást a pandémiás helyzet is megnehezíti, hiába oldották fel a kijárási korlátozást, az ötödik hullám küszöbén még mindig a normalitástól eltérő, készenléti állapotban vagyunk, ami pszichésen is kimerítő, fáradtságot és stresszt hoz a mindennapjainkba, így nehezebb erőt meríteni a másokhoz való kapcsolatfelvételhez is. Az új naptári évtől hajlamosak vagyunk változást várni, majd csalódottsággal tölt el minket, hogy a dátumon kívül semmi sem változott egyik napról a másikra.

A krónikus magány terhe

A legnehezebb helyzetben azok vannak, akiknek már az ünnepek sem a boldogságról és az igaz társas együttlétről szóltak. A krónikus magányosság a 21. században nem kizárólag az időseket érinti, a fiatalok és a gyerekek között is sokan érzik tartósan magányosnak magukat, ennek pedig mind pszichés, mind fizikai következményei vannak. A magány növeli a vérnyomást és a koleszterinszintet, konstans stressz alatt tartja a szervezetet, ami gyengíti az immunrendszert, így kitettebbek a magányos emberek a betegségeknek is.

Ne feledjük, a magányosság nem egyenlő az egyedülléttel, társaságban, párkapcsolatban is érezheti magányosnak magát az ember, és az egyedüllét sem jár feltétlenül magányossággal. A pszichológusok szerint a társas magányt megtapasztaló emberek esetében az önmegosztás élménye hiányzik leginkább, azaz hogy hiába vannak körülöttük emberek, mégsem tudnak önmagukról őszintén beszélni másoknak.

magany-ujev

Tervezés, napfény, séta

Szakemberek szerint hasznos lehet a globális történésektől független dolgokba kapaszkodni ilyenkor: olyanokba, amik pozitív várakozással töltenek el minket. Ugyanis januárban még túl távolinak tűnik minden ünnep és szabadnap, és a sötét, ködös, hideg télből is két hónap van még hátra, így mindenképpen érdemes valamilyen közeli alkalmat találni a várakozásra, legyen ez egy pénteki mozizás, hétvégi erdőjárás vagy egy hosszú hétvége, esetleg egy vacsoraparti nálunk. Érdemes azt is tudatosítani magunkban ilyenkor, hogy tél a természetben is a visszavonulás, a várakozás ideje és ennek analógiájára nekünk, embereknek is inkább a tervezésre, vágyaink megfogalmazására kell ilyenkor fókuszálni, majd tavasszal jöhet a „virágzás”.

Télen nagyon kevés időt töltünk a szabad levegőn, pedig a testmozgás, a természet megfigyelése és az a kevés napfény is, ami ilyenkor van, nagyon sokat számít. Már egy városi séta vagy egy gyalog megtett út a pékségig is garantálja, hogy megtörjük a napunk monotonitását. Ráadásul, még ha formalitások erejéig is, mégis kapcsolódunk ilyenkor másokhoz. Mivel nagyon kevés napfénnyel kell beérnünk az év elején, ha tehetjük, ne naplemente után sétáljunk, inkább az ebédszünetünkből csípjünk le egy kis időt szabadtéri aktivitáshoz, illetve ne felejtsük el rendszeresen szedni D-vitamint sem!

Kapcsolódjunk!

A magány legjobb ellenszere a személyes kapcsolódás, ha úgy érezzük, nincsenek körülöttünk olyan emberek, akikkel találkozni tudnánk, csatlakozzunk valamilyen közösséghez, akár vallási, akár önkéntes vagy oktatási célból! A különböző klubok nemcsak a nyugdíjasok körében népszerűek, reneszánszukat élik a tematikus könyvklubok, de például természetjáró, varró, növénygondozó klubokhoz is csatlakozhatunk. Az online kapcsolódás sem ördögtől való, de ezekből úgy lesz mélyebb kapcsolat, ha egy idő után vagy bizonyos időközönként a való világban is találkozunk chatpartnereinkkel. Az sem mindegy, hogyan használjuk az internetet, a passzív, magányos böngészés helyett érdemes a kifejezetten kapcsolódásra kitalált appokat használni, a párkereső alkalmazások mellett vannak például barátkereső appok is.

Fotó: Getty Images

Olvass tovább!

Szólj hozzá te is!

Még több Életmód