Szaglás
A szaglás erősen kötődik a memóriához, így hatékony marketingeszközzé válik. A szupermarketekben az illatok kellemes emlékeket ébresztenek, amelyek impulzusvásárlásra ösztönöznek. A frissen sült kenyér illata egy boltban felidézheti a nagymama süteményeinek emlékét – és a következő dolog, amit észreveszel, hogy vásároltál hat croissant-t.
Látás
A szupermarketek a tekintet igézői, a polcok tele színes ételekkel és promóciókkal, ameddig a szem ellát. A prémium termékeket általában szemmagasságban helyezik el. A gyermekeknek szánt gabonapelyheket alacsony polcokra teszik, a szemük magasságába, ami ahhoz vezet, hogy nyaggatni kezdik szüleiket, hogy többet költsenek.
Tanulmányok kimutatták, hogy ha felveszed a szemkontaktust egy müzlisdobozon látható szereplővel, akkor nagyobb valószínűséggel fogsz kötödni az adott márkához, mint bármelyik másikhoz.
Hang
A szupermarketben lejátszott zene befolyásolhatja a vásárlási szokásaid. A lassú zene arra ösztönzi az embert, hogy hosszabb ideig tartózkodjon a szupermarketekben, ami azt jelenti, hogy többet is vásárol.
Egyes boltok kisebb padlólapokat használnak olyan területeken, ahol drága áruk vannak, hogy a gyors mozgás illúzióját keltsék. Ahogy észreveszed, hogy a kocsi kerekei felgyorsulnak, ösztönösen lassítasz.
A zene másképp is befolyásolhatja a vásárlást. Tanulmányok kimutatták, hogy amikor egy borüzletben klasszikus zene szól, az emberek drágább bort vásárolnak. Azt is megfigyelték, hogy francia zene hatására a francia bor jobban fogy, mint a német bor, és fordítva.
Íz
Mindenki szereti az ingyenes ételeket; kutatások kimutatták, hogy az emberek 75%-a elveszi az ingyenes mintát, ha felajánlják neki. A cégek is szeretik az ingyenes mintákat; ez azért van, mert ezáltal jelentősen növelhetik az eladásokat.
Miért olyan hatékonyak az ingyenes minták? Talán mert tudat alatt hatással vannak a kölcsönösség iránti ösztönünkre. Más szóval, úgy érezzük, hogy valamit vissza kell adnunk ennek a mosolygós embernek, aki épp most adott nekünk ingyen ételt. Az ingyenes minták is felcsigázhatják az étvágyunkat, például egy falat csokoládé emlékeztet arra, hogy milyen jó íze van, és vásárlásra ösztönöz.
Készülj fel a következő vásárlásodra!
Tippjeink és trükkjeink segítségével készülj fel a következő szupermarketbe való utadra, hogy biztosan csak azt vásárold meg, amire szükséged van.
Ha csak néhány alapvető dologért mész a boltba, akkor nincs szükséged kocsira. Tanulmányok azt mutatják, hogy minél nagyobb kocsit használsz, annál többet vásárolsz. Használj kézikosarat, ha csak néhány dologra van szükséged, mert kevésbé valószínű, hogy megveszed azt az 5 kg-os zacskó rizst, ami a kínálatban van, ha cipelned kell.
Egészség a bevásárló kocsiban
A Cornell Egyetem tanulmánya szerint úgy tehetjük egészségesebbé bevásárló kosarunk tartalmát, ha a kocsit felosztjuk két részre egy sállal vagy kabáttal. Az egyik felébe tegyük a zöldségeket és a gyümölcsöket, a másik felébe pedig a tejtermékeket, a húsokat és egyebeket. Ez a trükk arra készteti az embereket, hogy kétszer annyit fordítsanak a költségvetésükből gyümölcsökre és zöldségekre.
Öt tipp, hogy kevesebbet költs a szupermarketben:
- Készíts egy listát és tartsd be!
- Tartsd szem előtt a költségvetésed!
- Vásárolj csak készpénzzel!
- Ne vásárolj, ha éhes vagy!
- Próbáld ki az online vásárlást!
Fotó: Getty Images, Forrás: BBC, Szerző: Balogh Sarolta gyakornok