Utazzunk Lengyelországba – ne csak a legendás vendégszeretet miatt

2024. október 20.
Autóval egészen közel van, a lengyelek kedvessége legendás, és olyan varázslatos tájakon kelhetünk át, amit elképzelni sem tudunk. Akár városlátogatásra vágyunk, akár a hegyek közt pihennénk, Lengyelországban nyert ügyünk van.
Lengyelország

Nyár végén látogattunk el Lengyelországba, de nem értük be egy krakkói városlátogatással, a hegyekben is pihenni akartunk. Autóval mindössze 4 és fél óra alatt értünk el utunk első állomására, Krynica-Zdrój városába. Be kell, hogy valljam, azonnal szerelembe estem. A Dél-Lengyelországban, a határhoz közel található, a Beszkidek hegységben megbújó városkát nem véletlenül nevezik a lengyel fürdők gyöngyszemének. Annak ellenére, hogy népszerű úti cél egyáltalán nem volt zsúfolt. Tökéletes, ha pihenésre vágyunk, hiszen a körülötte fekvő erdők miatt még nyáron sincs kánikula.

Krynica-Zdroj, Lengyelország

Krynica-Zdroj főtere Lengyelországban

A télen síparadicsom Krynica-Zdrój egy igazi ékszerdoboz minden évszakban, a jellegzetesen lengyel, színes épületek egészen varázslatos hangulatba hoznak minket, ahogyan a város szívében sétálgatunk, hogy aztán beüljünk egy kellemes vacsorára a főtéren található éttermek egyikébe. Bár leginkább el sem hagytuk volna a szállásunkat.

A négycsillagos Hotel Mercure Krynica Zdroj Resort&Spa szuper wellnessrészleggel rendelkezik, medence, szauna és egy igazán egyedülló spa gondoskodik arról, hogy jól érezzük magunkat. A hotel udvarán található jakuzziból akár azt is megnézhetjük, ahogyan a nap lebukik a hegyek mögé. A hotel a Gora Parkowa és a Park Zdrojowy-jal szemben található, ha pedig az erkélyünk éppen erre néz, reggel madárcsicsergésre és az erdő látványára ébredhetünk.

Gora Parkowa Lengyelországban

Felvonóval nemcsak télen

Azért mégis érdemes kimozdulni a szállásunk adta kényelemből. Rövid sétával elérhető a város szívében található kötélpályán mozgó villamos, amely picit visszarepít minket az időben, és felmehetünk a csúcsra, a Gora Parkowába. Családosoknak kötelező, a parkban számos szórakozási lehetőség van gyerekeknek a csúszdától a mászópályán át. Ha kicsit messzebbre is merészkedünk, autóval körülbelül 10 perc alatt érünk el Jaworzyna Krynickába, ahol egy felvonó 1114 méterre visz fel minket, hogy a magasból megcsodálhassuk a környező hegyvonulatokat, a Kárpátok és a Tátra szépségét. Közben a csúcson tehetünk egy sétát, és a csúcson található éttermek egyikében helyi specialitásokat kóstolhatunk.

Plusz tipp

A környék legújabb látványossága a Slotwiny Aréna síközpont, amelynek csúcsán egy különleges kilátótorony található. Végig sétálva a különleges fából, fehér akácból készült építményen, elérünk egészen a fák koronájáig. A mérnökök egy szilárd, a biztonsági követelményeknek megfelelő, de szenzációs esztétikai élményt nyújtó konstrukciót készítettek.

Irány Krakkó!

Pár nap alatt ki is pihentük magunkat a hegyek között, így irány Krakkó. Autóval eljutni a lengyel városig maga a csoda. Olyan szépség tárult elénk, hegyek-völgyek közt autózva, hogy csak ámultunk: egy-egy kanyar után a völgyben csodaszép tavak bukkantak elő, és ilyen rendezett kisvárosokat, falvakat régóta nem láttunk.

Az Európa Kulturális Fővárosa címmel kitüntetett, közel egymillió lakosú Krakkó, a Kis-lengyelországi vajdaság központja. A tudományok városának is nevezik, hiszen itt található az egyik legrégebbi európai felsőoktatási intézmény, az 1364-ben alapított Jagelló Tudományegyetem. A város 24 felsőoktatási intézményében közel 170 ezer diák tanul. Ha éppen nem nyáron látogatunk el Krakkóba, megtapasztalhatjuk ezt a sajátos hangulatot, ahogyan kultúra és bohémság keveredik egymással.

Krakkó Lengyelország

Szállásunk ezúttal a Mercure Krakow Fabryczna City hotel volt, amelyről azt tartják, hogy város a városban. A hotel a helyi és autentikus élményeket kereső utazóknak ideális, ugyanis az egykori Polmos állami vodkagyár után felújított történelmi épületekben található. Ez a közel 100 éves múlttal rendelkező hely valójában egy lenyűgöző komplexum. A Fabryczna City Krakkó két fő közlekedési ütőere között helyezkedik el, találunk itt fitness centert, uszodát, spát, a Vodka Factory múzeumot, ahová érdemes betérnünk, hogy megismerjük az egykori vodkagyár történetét, és különleges ízpárosításokat kóstoljunk. A szállodakomplexumban hat étterem található, kedvenünk az Dozo ázsiai étterem volt, de a Destilo éttermet is ki kell próbálnunk, amely amellett, hogy Michelin Guide ajánlással rendelkezik, elnyerte nemrég a Food Business Awards 2024 első helyezését is.

Séta a város szívében

A hotelből villamossal egy szempillantás alatt a város szívébe érhetünk. A krakkói Főtér a középkori Európa legnagyobb tere, ezt a történelmi városközpontot 1978-ban felvették az UNESCO Kulturális Világörökségi Listájára. A tér közepén helyezkedik el az egykori kereskedő csarnok, amelynek története a 12. és a 13. századra nyúlik vissza, a Sukiennice, vagyis a Posztócsarnok épülete. De itt magasodik a Városháza tornya is és itt található a gótikus Szűz Mária Mennybemenetele templom, amely az ország legismertebb szentélye, benne a középkor híres nürnbergi fafaragó művészének, Wit Stwosznak műremek szárnyas oltárával. A templom egyik tornyából minden órában felhangzik a 13. századi Krakkó elleni tatárdúlás emlékét őrző harsonaszóló, a hejnał.

Krakkó Lengyelország

Krakkónak is megvan a maga Királyi útja, amin érdemes végigsétálnunk. A főtérről tehetünk egy sétát egészen a Wawel-dombig, amely a lengyel királyok egykori székhelye volt. A királyi palota a Visztula folyó partján áll, itt található a Waweli Székesegyház is, az egykori királyok szentélye, valamint nyughelye. A székesegyház és a királyi palota gótikus és reneszánsz szépségei mellett megismerkedtünk egy mesés legendával is. A legenda szerint egykor egy kegyetlen sárkány lakott a barlangban, aki a környéken élő emberek háziállataival csillapította éhségét. Hiába próbálták legyőzni, végül egy fiatal szabólegény, akit Skubának hívtak leleményességgel győzte le a sárkányt. Báránybőröket tömött ki kénnel és szurokkal, majd bevarrta azokat és odatette a sárkány barlangjának bejárata elé. A falánk sárkány, amint meglátta az állatokat, azonnal lenyelte azokat. Ekkor a gyomrában forró lángok lobbantak fel és égni kezdett a bendője. A sárkány elrohant a közeli Visztula folyóhoz, és elkezdett vizet inni, hogy eloltsa a tüzet. Csak ivott és ivott, a hasa pedig egyre nőtt, egészen addig, amíg ki nem pukkadt.

Plusz tipp

Ha elég időnk van, látogassunk el a Krakkóhoz közeli Wieliczka sóbányába is. Kanyargós folyosókon és a sóbarlangokon át vezet az út, 800 lépcsőn 135 méter mélyre, hogy eljussunk végül egy földalatti sóvárosba.

Ízek és hangulatok

Lengyelországban érdemes a helyi specialitásokat is megkóstolnunk. A kacsasültet gombával például hajdinakásával kínálják, de a két különleges sajtfélét, a juhtejből készült oscypeket és bundzot is próbáljuk ki.

A lengyel pirogot érdemes megkóstolni

A pierogi vagy pirog a lengyelek egyik legrégebbi és leghagyományosabb töltött tésztája, amely a sok zsiradéktól eszméletlenül fényes, ugyanakkor ínycsiklandóan finom és laktató. Egyszer mindenkinek muszáj megkóstolnia. Ha pedig nagyon autentikusak szeretnénk lenni, séta közben vásároljunk egy krakkói peredcet, amelyet általában sóval, mákkal vagy szezámmaggal hintenek meg. Így a látvány mellett az ízek is elkápráztatnak minket lengyel túránk során.