(Sok) mindent Lengyelországról

2016. november 21.
Krakkó, Gdańsk, Varsó adventi ízeit, illatait térképeztük fel a decemberi Marie Claire-ben, de megnéztük az olsztyni WAMA filmfesztivált, és felkerestük a poznani jégszobor versenyt is.

www.lengyelorszag.travel/hu

A mézszínű gdański borostyán ékszerekről, a szédítő varsói étteremkínálatról és a több száz éves krakkói karácsonyi vásárról is írunk a decemberi Marie Claire oldalain. A fahéjillatú piacok épp ezekben a napokban nyílnak a feldíszített tereken, főtereken. A krakkói Rynek Główny most hétvégétől ad otthont vásározóknak, kórusoknak, mutatványosoknak, és fából-papírból kicsiben felépítik a város nevezetességeit. Ha megéhezünk, gazdag leveseket, békebeli lengyel kolbászt kóstolhatunk.

Paweł Florczyk - fotoportal.poznan.pl

Varsóban a hangulatos főtéren, a Rynek Starego Miastán, illetve a környező óvárosi utcákon ihatunk forralt bort, és válogathatunk az ajándékok között. Bár Gdańsk főterén is áll karácsonyfa és betlehem, kézművesdíszekért, borostyán karkötőért a mesés balti-tengeri kikötőben a Targ Węglowyre induljunk. A patinás Poznań külön érdekességet tartogat: december 9–11-ig jégszoborversenyt tartanak a régi piacterén. A Stary Ryneken versenyző csapatok egyike idén magyar lesz.

Fotomuza - Wojtek 'Rojo' Rojek, www.wamafestival.pl

De máshol is összefuthatunk magyar versenyzőkkel. Ahhoz, hogy a lengyelországi beszámoló megjelenhessen a decemberi magazinban, nekünk már kicsivel előbb fel kellett térképeznünk a régiók kínálatát. A Mazuri-tóvidék központjában, Olsztynban október közepén jártunk, és miután megnéztük a felújított belvárost, a csónakázható folyót és az ősrégi templomokat, beugrottunk a WAMA Film Festivalra. A nyitófilm a cannes-i Arany Pálmás, nálunk is napokon belül látható Én, Daniel Blake volt.

A WAMA-n szereplő versenyfilmek arról igyekeznek meggyőzni bennünket, hogy a szociális, etnikai vagy vallási különbözőségek ellenére is lehetséges a kreatív együttműködés a társadalmakban.

Olsztynban volt a Pázmány Péter Katolikus Egyetem és az ELTE Eötvös József Collegium 16 magyar hallgatója, ők ukrán, francia, olasz és lengyel diákok társaságában workshopokon vettek részt, majd leforgatták saját dokumentumfilmjüket. Mi most szólunk, interaktív WAMA jövőre is lesz, és vár.