Kislány ugrik a szabadban egy játszótéren

Mi kell hozzá, hogy a fiatalok ne lógjanak állandóan a mobiljukon? A gyerekek megmondták!

2025. december 15.
Amerikában 500 gyereket kérdeztek az okoseszköz-használatukról, és arról, szerintük mi kellene hozzá, hogy kevesebb időt töltsenek az online térben. A válaszuk pedig minket, szülőket is önvizsgálatra késztet.

A Pew Resarch Center 2025-ös felmérése szerint az amerikai fiatalok majdnem teljes tömege, 96 százalék használja az internetet minden egyes nap. Közöttük is az elmúlt tíz évben duplájára nőtt azoknak a kamaszoknak az aránya, akik saját bevallásuk szerint „állandóan” az online térben töltik az időt – míg 2014-15 körül ez az arány 24 százalék volt, mára 46 százalékra nőtt.

A kamaszok 61 százaléka azt is beismerte, hogy a technológia használata miatt gyakran elhanyagolják mindennapi feladataikat (például a tanulást), míg 67 százalék vallotta, hogy az alvásuk rovására megy az éjszakába nyúló internet-használat.

És hogy mit csinálnak a gyerekek a neten? Az olyan ártalmatlan(nak tűnő) dolgok mellett, mint a netflixezés vagy a barátokkal való chatelés, gyakorlatilag folyamatosan ömlenek rájuk a pusztító tartalmak az AI-generálta brain rot videóktól kezdve az evészavarokat promotáló infulenszereken át a teljesen téves tudományos vagy politikai információkat terjesztő vloggerekig. De persze bőven megjelennek a pornográf és/vagy erőszakos tartalmak is. 

Mindezért többnyire a közösségi média inherensen addiktív dizájnját szoktuk hibáztatni, és ilyen módon nem is igazán marad más logikus lépés, mint tehetetlenül átkozni a nagy gonosz techcégeket. Csakhogy miközben a techóriások felelőssége valóban vitathatatlan, ez még nem elég a teljes képlethez. 

Jonatan Heidt szociálpszichológus valami olyat csinált, amit a téma kutatói csak a legritkább esetben szoktak: az érintettekhez fordult válaszért. A Harris Poll kutatóintézettel karöltve 500 8 és 12 év közötti amerikai gyereket kérdeztek meg okoseszköz-használatukról, és arról, szerintük mi kellene hozzá, hogy kevesebb időt töltsenek a digitális térben. A válasz pedig minket, szülőket is önvizsgálatra késztet.

A gyerekek azt keresik a digitális térben, amit a valóságban nem kapnak meg

A felmérés egyértelműen megerősítette, hogy nagy a baj: a válaszadók túlnyomó többsége már rendelkezik okostelefonnal, a 10-12 éves korosztály fele pedig már rendszeresen használja a közösségi méidát is. Heidt kutatása azonban valami olyasmire is rávilágított, amiről eddig szinte egyáltalán nem beszéltünk.

Kiderült, hogy a 9 és 12 év közötti gyerekek 75 százaléka rendszeresen játszik a Roblox nevű online játékkal, ami egy olyan virtuális univerzumot nyit meg, ahol a gyerekek szabadon léphetnek interakcióba barátaikkal vagy éppen idegenekkel. Ezzel szemben a válaszoló gyerekek szinte teljes tömege arról számolt be, hogy a valóságban nem lehetnek felnőtt felügyelet nélkül nyilvános terekben. 

A 8-9 évesek kevesebb mint fele járt már egyedül a közeli szupermarketben, de a felmérésben kérdezettek több mint negyede még a saját hátsó kertjükben sem játszhat felnőtt jelenléte nélkül. Pedig a válaszaikból az is kiderült, hogy valójában semmire sem vágynának jobban.

Amikor arra kérték őket, hogy mondják el, hogyan mit csinálnak a legszívesebben barátaikkal, a gyerekek egyáltalán nem a videójátékokat vagy az okostelefonokat emelték ki elsőként. A felmérés szerint a gyerekek csupán 25 százaléka szavazott az online tevékenységekre, és 30 százalék nevezett meg olyan felnőttek által szervezett, személyes programokat, mint egy focimeccs nagyobb társasággal vagy egy közös játszóterezés.

Egy kislány és egy kisfiú játszik a sárban

A megkérdezett gyerekek sokkal szívesebben töltenék az idejüket szabad játékkal, mint az online térben

A legtöbben (45 százalék) a strukturálatlan, felügyelet nélküli, szabad játékra voksoltak. De mivel ez többnyire egyáltalán nem lehetséges a számukra, a gyerekek oda menekülnek, ahol a szülők féltő-kíváncsi tekintetei nem érhetik utol őket – az online térbe.

Beszűkülő gyerekvilág

Amikor az idősebb generáció tagjai arról beszélnek, hogy „bezzeg az ő idejükben” még mindenki összegyűlt a téren suli után beszélgetni és játszani, alapvetően nem tévednek, de valamiért nem számolnak vele, hogy a „mai gyerekek” is nagyon szívesen megtennék ezt – ha volna rá lehetőségük.

A felmérésekből egyértelműen látszik, hogy az 1980-as évektől kezdődően a szülők egyre jobban féltik a gyereküket a felügyelet nélkül töltött időtől, így a szabad játék helyét az elmúlt években a strukturált szabadidő vette át a gyerekek életében. 

Egy friss amerikai felmérésben azt kérdezték a szülőktől, szerintük mi történne, ha egy tíz éves gyerek felnőttek nélkül játszana egy parkban – 60 százalék vélte úgy, hogy a gyereket valószínűleg valamilyen sérülés érné, és a válaszadók fele gondolta, hogy a gyerek emberrablás áldozatává válna.

Ez a jelenség nemcsak Amerikában jellemző: a legtöbb nagyvárosi környezetben féltik a szülők a gyerekeket egyedül kiengedni az utcára. Bár tény, hogy minden szülőnek egyénileg kell mérlegelnie a lakókörnyezete veszélyességét, annyi biztonsággal kijelenthető, hogy az általános túlféltést nem igazolják a statisztikák.

Mindez a kellemes időtöltés mellett fontos készségektől is megfosztja a gyerekeket: nem tanulják meg felmérni a való világ kockázatait, nem fejlődik elég jól saját komptenciaérzésük, és szocializációs készségeik is alulmaradnak. És persze annál több időt lógnak majd a neten.

A mai szülők jóval több órában felügyelik gyerekeiket, mint az 1960-as évek szülői, holott ma többet dolgozunk és kevesebb gyereket is vállalunk. Mivel a szülők szeretnék biztonságosan és lehetőség szerint számukra is komfortosan eltölteni ezt a rengeteg időt, nagyon gyakran a szervezett programok mellett döntenek – ilyenek a kézműves szakkörök és sport különórák, vagy a játszóterek és játszóházak. Azt a szabadidőt pedig, amit a szülők már nem képesek kitölteni, kiszervezik a digitális eszközöknek.

Ahogy Heidt fogalmazz, manapság a „menj ki játszani” helyett a „menjél netezni” lett a fáradt szülők jelmondata. A szakember gyorsan hozzáteszi, ezt nem lehet az egyénre fogni, hiszen ezt az attitűdöt diktálják a kor társas normái, illetve az intézmények és a média kommunikációja is. Az egyénnek itt viszonylag kevés mozgástere marad – hiába küldjük ki a gyereket a parkba, ha senki más gyereke nincs ott.

Szerencsére most már egyre inkább kezdenek megjelenni azok a mozgalmak és kezdeményezések, amelyek a szabad, felügyelet nélküli játékot promótálják. Idén az építészeti neveléssel foglalkozó kultúrAktív Egyesület elnöke, Szilágyi-Nagy Anna is sokat mesélt nekünk arról, hogy miért fontos a természetben zajló szabad játék. Ő említette Richard Louv „nature-deficit Disorder” (természethiány-zavar) fogalmát: „Louv 10 éven át vizsgálta, hogy milyen hatással van az elvárosiasodott térben élő gyerekekre a természet hiánya. Ő azt figyelte meg, hogy borzasztóan káros hatással van a gyerekekre, hogy a természettől elzárva, képernyők előtt nőnek fel: romlik például a kreativitásuk és problémamegoldó képességük, a stressz kezelésére való képességük, illetve a természetvédelemmel kapcsolatos attitűdjeik is rosszabbak lesznek később” – magyarázta Szilágyi Nagy.

Más országokban már olyan helyek is vannak, ahol a gyerekek szinte „szeméttelepszerű” terekben élvezhetik a hevenyészett akadálypályákat, túrhatják a saras földet és bújócskázhatnak a farakások között – szigorúan felnőttek nélkül. A tapasztalatok pedig egyértelműen bizonyítják, hogy a gyerekek vágyják és élvezik ezeket a lehetőségeket.

De mindez tulajdonképpen jó hírt is jelent. Hiszen míg a techcégek manipulációja ellen többé-kevésbé tehetetlenek vagyunk, a szabad játék biztosítására már sokkal inkább van lehetőségünk. És ha ezt képesek vagyunk megadni a gyerekeknek, akkor simán lehet, hogy ők maguk döntenek majd úgy, hogy inkább hagyják az online játékokat és a TikTok-influenszereket, csak hogy kimehessenek egy kicsit játszani a barátaikkal.

Forrás: The Atlantic Fotó: Getty Images

Ajánlott videó