Manapság már szinte tényként kezeljük, hogy a fast fashion és a környezettudatos, fenntartható divat fogalma teljes mértékben ellentétben áll egymással. A H&M csoport számos kampánya és fejlesztése viszont azt bizonyítja, hogy a változtatás igenis lehetséges. Mutatjuk a márka legizgalmasabb tudatossági projektjeit:
Non-profit alapítvány
Oktatás, víz, egyenlőség és a Bolygó: ezen kulcsszavakkal írható le leginkább a H&M márka non-profit alapítványának célja. A társadalmi és öko kérdéseket a fókuszba állító szervezet a svéd Persson család (a H&M-et alapító és azóta is vezető) nevével szorosan összefűződik: a márkacsoport résztulajdonosa, Stefan Persson ugyanis 2013 óta mintegy 144 millió euróval támogatta az alapítványt egy élhető, tudatos jövő reményében. Az alapítvány kiemelten foglalkozik a nők egyenjogúságával: 2016-ban létrehozták a Foundation 500 listát, amely a fejlődő országok 500 legkiemelkedőbb vezetőjét listázza.
A H&M Alapítványt többek között egy szuper Instagram-profilon is követhetjük, így biztosan nem fogunk lemaradni a márka legfontosabb szociális- és ökodobásairól.
1 millió euró az innovatív kutatóknak
A jövő kutatói szemléletének alapját kell, hogy képezze a fenntarthatóság. Ezt figyelembe véve az évek óta megrendezésre kerülő H&M A Global Change Award 5 innovatív fejlesztőcsapata között osztott ki 1 millió euró támogatást azért, hogy a jövő divatvilágának mozgatórugójává az ökotudatos szemlélet válhasson.
A győztes pályázatok láttán pedig megnyugodhatnak azok, akik a Bolygó sorsát különösen érzékenyen viselik: a formabontó projektek között olyan meghökkentő, de csodálatos fejlesztések szerepelnek, mint az algából előállítható bio rost- és festékanyag, a komposztálható gombaszárból készített ruha, vagy a szőlő héjából készült bőr. Úgy tűnik, igazi zöld forradalom készülődik!
Korszakalkotó újítás
A divatipar egyik legnagyobb, megoldásra váró problémája az újra-nem-hasznosíthatóság. A H&M Foundation és a The Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel (HKRITA) közös fejlesztése pedig éppen erre az égető problémára keresett hatékony megoldást. Olyan forradalmi technikát fejlesztettek ki, mely a hulladéktextilt hidrotermikus folyamat során minőségvesztés nélkül új, felhasználható anyaggá alakítja át.
A módszer olyannyira okos, hogy a manapság népszerű kevert szálakat is szét tudja válogatni összetevőire (főként pamutra és poliészterre), majd az anyagnak megfelelően bánik vele. Imádjuk!
Fenntartható kollekció
A H&M szinte minden üzletében találkozhatsz a zöld címkével ellátott, úgynevezett Conscious (tudatos) termékekkel. Ezek azért jók, mert organikus vagy újrahasznosított anyagokat tartalmaznak, vagyis azáltal, hogy ezeket választjuk, nemcsak a környezetünkkel, de magunkkal is jót teszünk.
A fenntartható és tudatos üzenetre a divatcég minden évben ráerősít egy speciális kapszulakollekcióval, a Conscious Exclusive-val, amely olyan különleges, alkalmi ruhákat tartalmaz, melyek a környezettudatosság és innováció jegyében készültek. A cél, hogy a H&M mindenkinek megmutassa, hogy a fenntartható divat is lehet lenyűgözően szép.
Az idei Conscious Exclusive kollekció április 19-től kapható a Váci1-es H&M üzletben és online, a h&m.com-on.