A fenntartható dizájné a jövő

2021. december 10. |

A vásárlásaink során egyre fontosabbá válik a környezettudatosság. Egyre nagyobb figyelmet szentelünk annak, honnan származik, hogyan és miből készül a termék, amelyet a kezünkben tartunk. A környezetbarát anyaghasználat terén az elmúlt években szinte már forradalom bontakozott ki. A cél: megtalálni a holnap hosszú távon fenntartható anyagait.

A tudatosság egyre nagyobb teret nyer. Egy friss kutatás szerint az emberek kétharmada hozza meg vásárlási döntéseit az alapján, hogy az adott márka milyen környezetvédelmi irányelveket követ. Ahogy azt is egyre inkább elvárjuk, hogy egy terméken feltüntessék az előállítás során keletkező szénlábnyom nagyságát, és hogy pontosan milyen környezeti hatásokkal bír. A divat területén sincs ez másként. A kereslet az alternatív textilek és anyagok iránt folyamatosan nő, mértéke 2050-re elérheti a 150 százalékot is.

A jövő elkezdődött

A környezettudatosság a dizájn és a luxus terén is hódít. Divattervezők tűzik zászlajukra ezeket az elveket, és e szempontok szerint alkotják meg kollekcióikat is. Fejlődik a textilipar, a tervezők aktívan keresik azokat fenntartható, felelősségteljes forrásból származó, egyúttal kiváló minőségű nyersanyagokat, amelyekből a jövő luxuscikkeit megálmodhatják. Csúcsminőség és fenntarthatóság: a 21. században világossá válik, hogy ezek nem egymást kizáró, hanem a dizájn jövőjét jelentő alapértékek, amelyek kapcsán nem hozhatunk többé kompromisszumokat. Ez a felismerés hívta életre a luxtainability fogalmát, amely nemcsak koncepció, hanem egyre intenzívebben uralkodó trend is.

Szerencsére nincs hiány az olyan innovatív vállalkozásokból, amelyek a gyártás, az elosztás és a fogyasztás terén fenntartható módszereket dolgoztak ki. Ma már olyan megoldásokkal találkozhatunk, mint hogy élelmiszer-hulladékból természetes ruhafestéket állítanak elő, mesterséges intelligenciát vagy 3D-szkennelést alkalmaznak, de a zero waste és a secondhand törekvések is teret nyernek. Sokkoló tény, hogy évente hatvan millió tonna ruhát gyártanak világszerte. Hatalmas probléma a divat túlfogyasztása: a szemétlerakó helyek színültig telnek textilmaradékokkal és toxikus vegyszerekkel. A környezetünk védelme szempontjából már a legkisebb, a divatipar fenntarthatóbbá tételét célzó változtatások is jelentősek lehetnek. A koronavírus óta az emberekben még inkább erősödött a természet iránti szeretet, a slow fashion mozgalom divatba jött – mindez véget vethet az évtizedek óta tartó túltermelésnek és túlvásárlásnak, és rákényszeríti a márkákat is, hogy tudatosabb stratégiát kövessenek.

A holnap anyagai

Ökotudatos és állatbarát – talán nem magától értetődő, pedig ez a két fogalom kéz a kézben jár. A becslések szerint az üvegházhatást súlyosbító gázok emberi tevékenységekre visszavezethető globális kibocsátásának mintegy 14 százalékáért az állattartás tehető felelőssé – ennek jelentős részét a divatipar számára is meghatározó szarvasmarha-tenyésztés adja. Az állatok jogainak figyelembevétele tehát nemcsak etikai kérdés, hanem a környezetünk védelme miatt is fontos.

Egyre több felelős márka ismeri fel, hogy az állati bőr és a szőrme mellőzése szükségszerű. A kiváltásukra olyan alternatív, főként növényi alapanyagok jelentek meg, mint a parafa, a préselt ananászbőr, a kókuszrost vagy a kukoricaalapú műanyag. Az elmúlt években rengeteg izgalmas innovációt láthattunk, azonban mindig különlegesek azok a megoldások, amelyek környezetkímélőek is – például úgy, hogy valamilyen hulladékanyag újrahasznosításával dolgoznak. Egy szlovéniai tervező, Matea Benedetti például almatermesztési hulladékból préselt anyagból készítette el kollekcióját, a vietnámi dizájner, Uyen Tran pedig egy nagy mennyiségben termelődő, ám kevéssé kihasznált hulladéktípust, az ételmaradékokat hasznosította: minden évben nyolcmillió tonna tengeri herkentyű és 18 millió tonna elhasznált kávédarálék kerül kidobásra, ezekből alkotta meg a saját márkáját fémjelző vegán bőrt. Számos hasonló innováció látott az utóbbi időben napvilágot: például a kaktuszból készült „bőr”, amely megszólalásig hasonlít a valódi bőrre, a vegán futócipő, amely ricinusolajból, eukaliptuszfából, algából és természetes gumiból készül, vagy a teljesen komposztálható sportcipő, amely a műanyag helyett ananászrostból, eukaliptuszból, organikus lenből, agavérostból, jutából és kaucsukból készül. A Volvo Cars saját fejlesztésű, Nordico névre keresztelt anyaga is ilyen előremutató megoldást képvisel, hiszen újrahasznosított műanyagokból (például PET-palackokból) előállított szövetszálakból, svédországi és finnországi fenntartható erdőkből származó bioanyagokból, valamint a borászatban használt dugókból visszanyert parafából készül. A Nordico új mércét állít a prémium autóipari belsőépítészet számára, egyúttal új időszámítást is jelöl a Volvo életében: így válik megvalósíthatóvá a márka azon fenntarthatósági és állatvédelmi megfontolásokból megfogalmazott célkitűzése, hogy a C40 Recharge modelltől kezdődően minden új generációs, tisztán elektromos autóját teljesen bőrmentessé tegye.

Dizájnertáska

A tervező, 3. 1. Phillipp Lim és Nordico anyagból készült Volvo táska

A Volvo fenntartható anyaghasználat iránti elkötelezettsége és annak egyik gyümölcse, a Nordico hívta életre a márka és a felelősségteljes divat egyik vezető úttörője, a világszerte ismert 3.1 Phillip Lim divatmárka közötti kollaborációt. Az együttműködés célja egy olyan, a Nordicóból készült hétvégi táska megalkotása volt, amely mindennél erőteljesebben képes kifejezni és elmondani, hogy az állati eredetű anyagok igenis helyettesíthetők úgy, hogy a funkciót és a szépséget is megőrizzük. A 3.1 Phillip Lim tervezte, limitált darabszámban elérhető dizájnertáskát a skandináv formatervezés esszenciája ihlette, letisztultan elegáns formáit diszkrét zseb, kettős fül és egy márkajelzéssel ellátott kistáska teszi praktikussá.

A Volvo nem csak a bőrmentesség révén tesz a fenntartható jövő megteremtéséért. Az iparág egyik legambiciózusabb klímavédelmi programjának keretében az értéklánca egészét érintő változtatásokat eszközöl azért, hogy 2040-re megvalósítsa a vállalati szintű klímasemlegességet és körforgásosságot.

volvocars.hu

Promóció

Olvass tovább!

Új trendek a fenntartható divatban

Új trendek a fenntartható divatban

A világ második legszennyezőbb szektoraként ismert divatipar még hosszú út előtt áll, hogy maradandó és hatékony megoldásokat vezessen be a változás irányába. Innovatív és leleményes újításokat szedtünk össze.

Szólj hozzá te is!

Még több Kirakat

Vajon miért olyan nehéz elfogadni önmagunkat? A világ leggonoszabb embere

Vajon miért olyan nehéz elfogadni önmagunkat?

Így kerülheted el a felfázást (x) felfázás

Így kerülheted el a felfázást (x)