Eltűnhet az üvegplafon? — Változások a munkahelyi környezetekben

2022. május 03.
Az előítéletek lebontása és befogadó munkahelyek kialakítása a célja a Sokszínűségi Hónap rendezvénysorozatnak, amelyhez idén számos nagy hazai vállalat is csatlakozott, többek között az Ald Automotive, Avis, Bridgestone, BP, Coaching Team, Concorde, IBM, IFUA, JobsGarden, KPMG, Legrand, MVÜK, Praktiker, Queritius, Shell. Az esemény célja, hogy elkerüljük a nemi, faji, vallási, nemzetiségi vagy bármely más alapú munkahelyi diszkriminációt és minél inkább egyenlő esélyeken alapuló társadalmat és gazdaságot hozzunk létre.

Hátránnyal indulni egy interjúbeszélgetésen vagy előléptetéskor sokak számára ismerős lehet. Leginkább a nők és a megváltozott munkaképességűek negatív megkülönböztetett munkaerőpiaci helyzetéről halhattunk az elmúlt években. Valójában azonban bárki megtapasztalhat ilyen jellegű hátrányt a munkahelyén azért, mert gyermekes, beteg szülőt ápol, más a vallása vagy a politikai nézete, de kulturális vagy kisebbségi hovatartozása, szexuális orientáltsága vagy akár egy tetoválás miatt is. Bárki. Mindenki. Ezért fontos, hogy befogadó és inkluzív munkahelyeket hozzunk létre. A Sokszínűségi Hónap ingyenes rendezvényei ezt szorgalmazzák.

Befogadás és inkluzivitás a sokszínűség jegyében

„Az EU Sokszínűségi Hónap keretében számos olyan ingyenes szakmai rendezvény, képzés, beszélgetés látogatható akár online is, amely a befogadó munkahely, a sokszínűség és inkluzivitás aspektusait dolgozza fel” – tudhatjuk meg Solti Andreától, a HBLF elnökétől, egyben a Shell Magyarország vezetőjétől. Számos kutatás bizonyítja, hogy a sokszínű csapatok eredményesebbek a komplex problémák megoldásában, ahogyan az inkluzív munkahelyek munkatársmegtartó és tehetségvonzó ereje is nagyobb. A sokszínűség tehát minden fronton megéri!

Ahhoz, hogy elkerüljük a nemi, faji, vallási, nemzetiségi vagy bármely más alapú diszkriminációt és minél inkább egyenlő esélyeken alapuló társadalmat és gazdaságot hozzunk létre, az elméletet a gyakorlatba is át kell ültetni. Ennek kritikus tényezőit dolgozza fel és osztja meg az érdeklődőkkel a Sokszínűségi Hónap rendezvényein résztvevő számos szervezet, saját gyakorlatain keresztül.

Részlet a programsorozatból

Elengedhetetlen az érintettek önbizalmának erősítése és az előítéletek lebontása. Ezekkel a témákkal a #IamRemarkable workshop, illetve az Eaton érzékenyítő vállalati tréning és az autista fiatal képzőművészek műveiből kiállítás kapcsán találkozhatunk. Az átfogó vállalati diverzitás menedzsment elemeit az IBM illetve Praktiker példái mutatják majd. A potenciállal rendelkező nőknek biztosít mentorokot az X-Mentor program, a Salva Vita partnerei pedig a megváltozott munkaképességűek inkluzív foglalkoztatásában rendelkeznek jó gyakorlattal. Ilyen és ehhez hasonló dolgokkal lehet formálni a vállalati kultúrát, a munkatársakat és az érintetteket is.

Befogadó munkahely azonban nem jön létre stratégia és elkötelezett vezetőség nélkül. Rendkívül fontos kérdés, hogy egy munkáltató felelősséget érez-e a munkavállalói mentális egészségéért. Erről beszélgettek a Jobsgarden, BP, EON, Agco és Radnóti Miklós Színház vezetői, a döntési testületek sokszínűségéről pedig a Shell, Queritius, Scale Impact és EgonZhender mutat jó példákat, legyen szó vállalati igazgatóságokról, civil szervezetek testületeiről vagy választott bíróságról.

Kiemelt helyet kap az oktatás kérdése

A munkáltató szerepe mellett a rendezvénysorozaton kiemelt helyet kap az oktatás és a lányok pályaválasztása is. A Sokszínűségi Hónap első szakmai rendezvényét ezzel kapcsolatban a Szabó Szabolcs Alapítvány gondozza, de az Óbudai Egyetem és a Budapesti Corvinus Egyetem oktatói és diákjai is elkötelezett munkát végeznek nemcsak a rendezvény időtartama alatt, hanem egész évben.

A befogadó környezet kialakítása mindannyiunk feladata és érdeke is, hiszen, ha befogadó munkahely által előállított terméket vagy szolgáltatást vásárolunk, minden elköltött forintunkkal a társadalmi sokszínűséghez járulhatunk hozzá. „Ajándék, amivel kétszer ad” címmel beszélget ezért a felelős vásárlás fontosságáról a  Fruit of Care és a Tudatos Vásárlók Egyesülete is.

Az Európai Unió 2010-ben hívta életre a Sokszínűségi Karta platformot, amelynek mára 26 ország a tagja, köztünk hazánk is. Magyarországon a Hungarian Business Leaders Forum gondozza az eseményt.

További részletek: Következő Események – Sokszínűségi Karta

Promóció