A háztartások szintjén olyan mindennapi döntésekkel járulhatunk hozzá a Bolygó védelméhez, mint a táplálkozás, a takarítás vagy a személyes higiénia. Ezekben a döntésekben az a nehéz, hogy a hatásuk nem rögtön érződik, mintegy apró befektetések a jövőbe, melyek összeadódva a gyerekeink, unokáink, dédunokáink életét fogják erősen meghatározni. Egyértelmű tehát, hogy igenis megéri már ma, kicsiben cselekedni a zöldebb, fenntarthatóbb életért!
Mi köze a fenntarthatóságnak a kreativitáshoz? Nagyon is sok! Ha fenntarthatóan akarunk élni, az azt is jelenti, hogy a már meglévő erőforrásokkal gazdálkodunk, és igyekszünk nem pazarolni őket. A hétköznapokban így készíthetünk a WC-papír gurigákból csinos kis koronát a gyerekek fejére, vagy a maradék kókusztejből testápolót. Akik számára fontos a környezet védelme, megtalálják ezeket a kreatív lehetőségeket, de az is fontos, hogy eleve fenntartható háztartási vagy higiéniai termékeket keressenek a boltok polcain.
Szerencsére 2022-ben már nem annyira nehéz fenntarthatóbb opciókat találni, mint az néhány éve megtapasztalható volt, és kiemelkedő kreativitás sem kell ahhoz, hogy megtaláljuk a piacon a zöldebb termékeket. Jöjjön néhány sorvezető, mely a boltok polcai előtt állva segíthet nekünk tudatosabb döntést hozni!
1. Le az impulzusvásárlással
Mindenekelőtt gondoljuk át, tényleg szükségünk van-e arra az adott termékre, amit megvásárolni készülünk. Sokszor a vásárlásaink nem racionális, hanem érzelmi alapú döntések, amikkel valamit kompenzálni szeretnénk. Mindig érzelmileg kiegyensúlyozottabb állapotban, nem éhesen, nem fáradtan, nem rohanva érdemes vásárolni, ilyenkor ugyanis sokkal tisztább fejjel tudunk dönteni. Ha a megvásárolni kívánt termékből van már egy otthon, csak nem megfelelően működik, előbb gondoljuk át, hogy megjavítható-e esetleg. Ha nem, akkor nézzünk körül second hand termékeket forgalmazó helyeken. Ha ott sem találunk az igényeinknek megfelelőt, csak akkor vásároljuk meg újonnan a terméket. Ha kompromisszumokat kell kötnünk akár minőség, akár funkció, akár dizájn stb. területén, akkor még inkább várjunk az igazira!
1. Keressük a címkéket!
Mindig keressük a termékek csomagolásán vagy hátoldalán a (megbízható, nemzetközileg elfogadott) tanúsítványokat, hiszen ezek garanciát jelentenek nekünk, hogy az adott cég ténylegesen tesz a környezetvédelemért. Ilyen például az FSC (Forest Stewardship Council) fenntartható erdőgazdálkodási tanúsítvány vagy a Magyar Termék védjegy.
De a termékek életciklusának a végén, a szelektív szemetes előtt állva is nagyon fontosak a címkék, jelzések! Csak azt a flakont, csomagolást dobjuk a műanyag szemetesbe, ami valóban oda való. Ebben segít a csomagoláson elhelyezett háromszög ikon, benne számmal. A PET (1-es jelölés), a HDPE (2-es jelölés), az LDPE (4-es jelölés), a PP (ötös jelölés) kerülhet csak a műanyagos kukákba, ezek is csak tisztára mosott állapotban. Ha pedig nagyobb kartondobozt tennénk a szemetesbe, azt hajtsuk az élére, és tegyük a papír szelektív szemetes mellé!
Még mielőtt kidobunk egy erős műanyagból vagy papírból készült csomagolást, flakont, gondoljuk át, hátha még hasznát tudjuk venni a háztartásban: a műanyag flakonokat például újra is tölthetjük mosószerrel vagy öblítővel, keverhetünk ki benne házi tisztítószert, esetleg krétafestékkel vázát csinálhatunk belőle, a kartondobozokból pedig díszcsomagolóval bevonva szuper otthoni tárolódobozok lehetnek.
3. Kompenzáljunk!
A kompenzáció jó lehetőség arra, hogy visszaadjuk a természetnek, amit elvettünk tőle. Ilyen például a házhozszállításkor vagy repüléskor fizethető extra összeg, amit az adott cég faültetésre vagy egyéb környezettudatossági fejlesztésre költ. Ilyen jellegű a dm erdősítéssel és természethelyreállító projektek finanszírozásával kapcsolatos kompenzációs projektje is. A dm Pro Climate termékcsaládja esetében például nem csak a CO2-kibocsátást kompenzálják, hanem öt környezeti területet érintően teszik meg ezt: a CO2-kibocsátás mellett a vízi élővilág terhelését, a talajok savasodását, a nyári szmogot és az ózonréteg elvékonyodását is figyelembe veszik. Első lépésként életcikluselenzés alapján csökkentik a termékek negatív környezeti hatásait, az el nem kerülhető hatásokat pedig kompenzálják. A dm volt ipari és bányaterületeket ad vissza a természetnek a HeimatERBE szervezettel együttműködve. Erdősítéssel és növények ültetésével teremtenek élőhelyeket, helyreállítva az ökológiai egyensúlyt.
De szuper civil szintű kompenzálás lehet az is, ha tudjuk, hogy az életünk egyik területén nagyobb az ökolábnyomunk, akkor egy másik területen igyekezzünk szigorúbb környezettudatos döntéseket hozni. Például ha a munkánkból kifolyólag nem tudjuk elhagyni a napi szintű autózást, akkor válasszunk csomagolásmentes, bio kozmetikumokat vagy helyi kis vállalatok termékeit, több lokális, növényi alapú élelmiszert! Vagy ha a lakóhelyünkön nem iható minőségű a csapvíz, ezért sok PET-palack keletkezik a háztartásban, akkor cserébe menjünk mindenhova, ahova csak tudunk tömegközlekedéssel vagy biciklivel!
1. babylove nature 2in1 szilárd tusfürdő és sampon, 2. Profissimo nature szivacskendő, 3. Profissimo rozsdamentes nemesacél ivókulacs, 4. Balea MEN Eco Shave 6-pengés borotva, 5. Denkmit nature Pro Climate kézi mosogatószer koncentrátum, 6. alverde Wunderwelt női EdP, 50 ml, 7. alverde szappan bio verbánával
+1. Kezdd kicsiben!
Nem kérdés: a termékválasztásainknak komoly hatása van környezetünkre. Az életmódváltás gyakorlást, odafigyelést igényel, de a jó hír, hogy ha elindulunk ezen az úton, már meg sem akarunk állni! Lépj be például a dm saját, Kezdd kicsiben! zárt Facebook-csoportjába, ami segít azoknak, akik a fenntarthatóságot szeretnék beépíteni a mindennapok gyakorlatába!
Promóció