Együtt egymásért – társadalmi kihívásokra keresnek válaszokat a dm programjai

2024. március 27.
A dm piacvezető drogériaként felelősségét érzi, hogy példát mutasson a társadalomnak, a környezetnek és az együttműködő partnereknek. Hogyan is teszi mindezt?
Együtt egymásért – társadalmi kihívásokra keresnek válaszokat a dm programjai

Több ezer flakon naptej, 6500 csomag pelenka, egy felújított játszótér, egészséges életmódot támogató edukáció, női közösségeket erősítő projektek, tisztálkodási termékek – a felelősségvállalás nagyon sokféle formában ölthet testet. A dm a társadalmi kihívások egymásra ható hálójában igyekszik megtalálni azokat az ügyeket, amelyek saját, hosszú távú stratégiájához a legközelebb állnak, és amelyekhez hitelesen tud kapcsolódni. Az elmúlt évben több mint 100 millió forinttal támogatták különféle társadalmi ügyek megvalósítását.

A drogéria elköteleződött a környezetvédelem, a gyermekek egészséges életmódra nevelése, és a szociálisan hátrányos helyzetű családok megsegítése mellett. „Együtt egymásért” név alatt dolgozták ki hosszú távú stratégiájukat, amelynek célja, hogy megtalálják azokat a társadalmunkat érintő kihívásokat, amelyek kapcsán segítséget tudnak nyújtani.

A dm marketing és PR-menedzserével, Kanyó Rolanddal beszélgettünk arról, hogyan születnek meg a kampányok, milyen indíttatások állnak mögötte, illetve milyen formában valósulnak meg az adományozások.

Sokféle társadalmi problémában lehetne szerepet vállalni, hogyan választ egy cég?

A dm 14 országban van jelen, így általában a legtöbb kezdeményezés mind nemzetközi, tehát nem kifejezetten Magyarországon dől el, hogy milyen társadalmi ügy mögé állunk be. Most már 15 éves stratégia van mögöttünk, amelynek köszönhetően mindig kiválaszthatjuk azt a kampányt, amelyik stratégiailag a legközelebb áll a vállalathoz, és aktuális társadalmi kihívásokra is reagálhat. Általában gyerekek és családok – főként rászorulók – vannak fókuszban, mindemellett nagyon fontosak még az egészség védelméhez, környezetvédelemhez vagy akár az egészséges életmódhoz köthető kampányok.

Összességében 5 nagy kampány és terület van, ezeknek mind kapcsolódnia kell valamilyen módon a dm-hez.

Milyen típusú támogatási formák léteznek jelenleg a cégnél?

Az az alapvető elvünk, hogy soha – vagy csak ritka esetben – adunk pénzt. Elsősorban termékadományaink vannak, amelyekkel hosszú távon tudjuk támogatni az arra rászorulókat. Egyik ilyen programunk a Nap gyermekei, ahol minden pályázó óvodát naptejjel és a pedagógusokon keresztül edukációs tanácsokkal látunk el, hogy megfelelően védekezhessenek a nap káros sugaraival szemben. Ezenfelül a program fődíja egy teljes körű udvarfelújítás 2 millió Ft értékben.

Milyen jellegű társadalmi ügyeket támogat a dm és miért?

Mint már említettem, fő fókuszban a gyerekek és családok támogatása áll, ezért ilyen ügyeket is támogatunk. A Nap gyermekei kampány a nap káros sugarai elleni védekezés fontosságára irányul, de nyilván nem ez az egyetlen kampányunk. Ott van még az Együtt a babákért program, ahol minden dm üzlet szimbolikusan magára vállalja a keresztapa szerepét 1-1 rászoruló családnál. Így 260 bolttal 260 családot tudunk támogatni fél évre elegendő pelenkával.

Az egyik kedvencünk a Jótékony focitorna. Ilyenkor a dolgozókkal és partnercégekkel megszervezünk egy mini focibajnokságot, és közben adományt gyűjtünk egy helyi ügy számára. Mindig változik, hogy az aznap összegyűlt pénzzel kiket is támogatunk. Általában 5 millió forinttal sikerül segítenünk egy-egy helyi ügyet.

Szinte mindig saját termékeket adományoztok. Milyen esetben tértetek el ettől?

Nagyon változó, hogy kit tekintünk rászorulónak. Volt már arra példa, hogy mindkét szülőnek volt biztos munkahelye és megélhetése, csak éppen kiderült, hogy babát várnak, ráadásul nem is egyet, hanem négyet. Amikor mentek haza a kórházból, azzal szembesültek, hogy leégett a házuk, így nem volt hova menniük 4 újszülöttel. Az adománypelenkáknak köszönhetően az erre megspórolt pénzből a lakhatást, ruházkodást vagy a fűtést fedezhették. Sok szegény családnál jártunk, ahol nem volt elegendő pénz ruházkodásra vagy fűtésre, így náluk is nagy segítség volt a pelenkaadomány, hiszen az így megspórolt összeget ilyen célokra fordíthatták.

Említetted, hogy ezek a kampányok nemzetközileg dőlnek el. Van azonban olyan kampány, amelyről ti döntöttetek?

Az alapkoncepció kintről jön, de helyi viszonyokra szabjuk. Mi döntünk arról, hogy konkrétan kit támogatunk, mi lesz a nyeremény, hogyan valósul meg a program, milyen pályázatot írunk ki. Az országos kezdeményezések mellett helyben minden üzletnek megvan a meghatározott kerete, amelyet olyan célra fordíthat, amellyel egyesületet, szervezetet tud támogatni, és erről általában a boltvezető dönt.

Hogyan vonja be a dm a saját dolgozóit a társadalmi ügyekbe?

A dm cégvezetése minden munkatárs számára biztosít 2 napot, amelyet irodán kívül tölthet el, hogy valami jótékony célt támogasson, önkénteskedés révén. Engem például elhívtak egy kisebb szervezethez, hogy segítsek nekik abban, hogy elkészíthessenek egy jó honlapot, amely lehetővé teszi, hogy több támogatást szerezhessenek. Úgy látom, hogy mindez nem elég, nagy hangsúlyt kell fektetni a megfelelő kommunikációra is. Ezért szükségesek az élménybeszámolók. Rengeteg motivációt ad elolvasni valaki más tapasztalatait és élményeit, amelyet az önkénteskedés napján szerzett.

Az egész napos Jótékonysági focitorna sok segítő kezet igényel. Ilyenkor nem hívunk ügynökséget, hanem a dolgozók segítségével bonyolítjuk le az eseményt.

Vannak edukációs programjaitok is. Kaptatok-e bármilyen visszajelzést, hogy ezek hosszú távon milyen hatással voltak a résztvevők életére?

Szerencsére rengeteg van. Például a napvédelem esetében roppant fontos megtanítani a gyerekeknek, hogy mit tegyenek, mielőtt kimennének a napra, és hogyan járjanak el, ha sokat is tartózkodnak kint. 13 éve megy a program, tehát az első résztvevők akkor óvodások voltak, most már fiatal felnőttek. Így ez már egy olyan generáció, amelyik tudja, hogy elengedhetetlen védekezni a káros sugarakkal szemben, ezért mielőtt kimennének, bekenik maguk naptejjel, felvesznek egy kalapot, visznek magukkal vizet.

Miért tartja fontosnak a vállalat, hogy társadalmi ügyekben is aktív legyen?

Nagy cégként felelősségünknek tartjuk, hogy példát mutassunk. Fontosnak tartjuk, hogy ne egy olyan vállalat legyünk, akik csak a saját termékeiket szeretnék reklámozni, hanem a figyelmet is felhívni társadalmi problémákra, és hogy az erőforrásokból forgassunk is vissza jótékony célok érdekében. Hisszük, hogyha valami jót teszünk, akkor jó példát tudunk mutatni és be tudunk vonni más vállalatokat is, hogy partnerek legyenek az ügyben.

Melyek a fő projektek 2024-ben?

Magyarországon komoly probléma a menstruációs szegénység, sok olyan fiatal van, akikhez el se jut az edukáció. Ez tabutéma, amelyről sokan nem szívesen beszélnek, de szerintünk nagyon fontos, hogy edukáljuk az embereket ebben a témában. Nem csak Magyarországon okoz rengeteg nehézséget a menstruációs szegénység, hanem a világ több pontján is, ezért ezzel átfogóan kell foglalkozni. Ugyanez a probléma fennáll Boszniában, Csehországban vagy akár Ausztriában is, csak minden országban másként néz ki. Így idén erre esik majd a legnagyobb fókusz.

Januárban már megvalósítottuk az Együtt a babákért programot, átadtuk a 260 családnak a fél évre elegendő pelenkát. Lassan beköszönt a jó idő, ezért elindult a felhívás a Nap gyermekei programra, amelyhez nagyjából 800 óvoda jelentkezését várjuk.

Megtartjuk a Giving Fridayt is, amely a Black Friday újragondolása. Átszíneztük, nálunk a „black” más formátumban, más elgondolásból jelenik meg: aki aznap vásárol a dm üzletekben – online vagy offline –, az illető a dm aznapi forgalmából 5%-ot (körülbelül 30 millió forint) jótékony célra ajánl fel. Mindig megosztjuk a vásárlóinkkal, hogy mi az a projekt, amelyet támogatni fogunk.

Van egy kezdeményezésünk üzletnyitásra is. Amikor megnyílik egy üzlet, mindig elhívunk egy ottani körökben elismert híres embert – sportolókat, színészeket, műsorvezetőket, influencereket stb. –, aki eljön, és azzal járul hozzá, hogy beáll a kezdeményezés mögé, amelyet éppen képviselünk. Ilyenkor kiválasztunk ott helyben egy projektet, és azt az összeget, amennyi összegyűl a híresség pár órás kasszázása alatt, felajánljuk jótékony célra. Egy évben van kb. 10–14 üzletnyitásunk, üzletalakításunk az ország különböző pontjain.

Hogy születik meg az ötlet? Hogy néz ki a folyamat, ameddig egy kezdeményezés kitalálásától eljuttok a kivitelezésig?

Nagyon jó, hogy sok esetben alulról jön a kezdeményezés a nemzetközi irányvonal hazai megvalósításának módjára. A cégen belül van egy csoport, aki direkt ezzel foglalkozik: egy csoportvezető és két munkatárs. Sok esetben ők azok, akik kitalálják, hogy milyen partnerekkel működjünk együtt, milyen legyen a jótékonysági projekt kivitelezése. Emellett nemzetközileg is foglalkozunk azzal, hogy milyen égető társadalmi problémákat kéne segíteni. A felülről jövő kezdeményezések nemzetköziek, így mind a 14 ország részt vesz az ötletelésben. A civil szervezeteknek hála több alulról jövő kezdeményezés is elindul, így mindig tudjuk, hogy helyi szinten mire lenne szükség.

Milyen civil partnerekkel dolgozik együtt a dm, mi alapján dől el, hogy ki lesz a partner?

Két nagyobb partnerszervezetünk van, az egyik az Effekteam Egyesület, a másik pedig a Civil Impact Nonprofit Kft., amely összefog több kisebb szervezetet, és azért dolgoznak, hogy a civil és a vállalati szektor közötti együttműködéseket fejlesszék. Szakmai tudásukkal nagy segítséget nyújtanak nekünk a kiválasztott projektek, szervezetek, egyesületek előszűrésében, vagy egy pályázat kiírásában, esetleg ötletekkel járulnak hozzá egy kampányhoz. Természetesen olyan nagy szervezetekkel is együtt dolgozunk, mint például a Baptista Szeretetszolgálat, a Máltai Szeretetszolgálat, vagy éppen a Katolikus Karitász.

A dm a civil szervezetekkel más módon is kapcsolódik: vállalati rendezvényeken együttműködő partnerként, programelemek lebonyolítójaként jelennek meg alapítványok különféle tematikákban, például környezetvédelmi vagy női egészséggel kapcsolatos edukációs témákban. Ajándéktárgyak beszerzésénél is szempont lehet, hogy a termékeket előállító partner megváltozott munkaképességű munkatársakat foglalkoztasson, vagy éppen hátrányos helyzetű embereknek biztosítson munkát.

Hogyan népszerűsítitek a kampányokat?

Mi azt tapasztaljuk, hogy Magyarországon nem olyan nyitottak a social mediás hirdetésekre ebben a témában. Azt látjuk, hogy az adományozásra sokkal kevesebb reakciót kapunk, mint bármelyik másik posztra. Van egy olyan réteg, aki sokkal nyitottabb a segítségnyújtásra, ezek elsősorban pedig a fiatalok. Ők szívesebben beszélnek és kérdeznek erről, érdekli őket, hogy mi lesz velük a jövőben. Ezért meg kell válogatnunk, hogy milyen területről beszélünk és hogyan.

Foglalkoztok a környezettudatossággal is?

Abszolút, az is rendkívül fontos téma. Nagyon sok területen érintjük, és a központi irodát is így építettük ki: napelemrendszereket szereltettünk fel, szelektíven gyűjtjük a hulladékot, törekszünk a zajcsökkentésre, elektromos targoncákat és autókat használunk. Marketinganyagainkat újrahasznosított papírra vagy felelős erdőgazdálkodásból származó papírra nyomtatjuk. Az üzletek esetében is elindult a leválás a fosszilis energiáról, több helyen is megújuló energiát használunk már. Kerestünk olyan megoldásokat, amelyekkel csökkenteni tudunk az energiafelhasználásunkon, így spórolni is tudunk, és a környezeti hatást is tudjuk enyhíteni. A termékek terén is nagyon sok fejlesztés zajlik, egyre több termék érkezik újrahasznosított csomagolásban a polcokra, bizonyos termékeket már lehet csomagolásmentesen vásárolni, illetve utántöltő állomásokat állítottunk fel 24 üzletben, ahol az emberek saját maguk tudják újratölteni a tusfürdőt vagy az öblítőt.

Szerző: Balogh Sarolta

Promóció