Kalandozz az Adrián: Isztria ezer arca

2024. április 15.
A horvát tengerpart az egyik legkedveltebb úti cél. Horvátország legnagyobb félszigete, Isztria azonban a klasszikus tengerparti nyaralásnál sokkal több élményt ígér és bárhogy is szeretünk nyaralni, kikapcsolódni, itt biztos, hogy megtaláljuk a kedvünkre valót.

Az Isztriai-félszigetet megközelíteni Magyarországról igazán egyszerű. Mindössze 380 km-re fekszik a magyar határtól, Letenyétől. A félsziget annyi csodát rejt magában, hogy azoknak is ajánljuk, akik többet gondolnak a pihenésről, utazásról, mint a tengerparti lazulás. Rengeteg látnivalót kínál és élményt ad: akkor is, ha aktívan szeretjük tölteni a szabadságunkat, akkor is, ha a kultúra vagy a történelem szerelmesei vagyunk. Úszás, szörfözés, kajakozás, jet-ski, sup, evezés, búvárkodás, snorkelezés, csónakkölcsönzés – csak néhány azok közül a vízi programok közül, amelyeket a félszigeten kipróbálhatunk.

A legjobb választás, ha modern családi üdülőhelyet keresünk animációs programokkal gyerekeknek, vagy éppen kettesben szállnánk meg egy kis butikhotelben, ha a kempingezés szerelmesei vagyunk, vagy kipróbálnánk a glampinget a parton, de úszómedencés villák és privát apartmanok között is kedvünkre válogathatunk.

Kiindulópontunk: Poreč Riviera

A félsziget egyik legkézenfekvőbb helyszíne, ha többféle programot is kiélveznénk a nyaralásunk alatt, Poreč. Az idillikus várost, amelynek Euphrasius-bazilikája a Világörökség része, sokan kedvelik központi elhelyezkedésének köszönhetően. Hiszen innen Isztria számos izgalmas helyszíne könnyen elérhető. Ha például kerékpárra pattannánk vagy túráznánk, innen több útvonal, ösvény közül választhatunk, hogy végigjárjuk a félszigetet. Persze helyben is maradhatunk, aktív programot így is találunk szép számmal. A kicsiknek például az egyik legizgalmasabb program lehet az Aqua Colors Poreč vízipark, de ha kirándulnánk a sok vizes program után, keressük fel a Poreč melletti Baredine-barlangokat, ahol vezetett túrán vehetünk részt: 60 méteres mélységig ereszkedhetünk le, ahol a hőmérséklet körülbelül 19 Celsius fok (a földalatti túra 40 perces).

Novigrad és környéke, nem csak a halak szerelmeseinek

Novigrad az Isztria északnyugati részén, a Mirna-folyó torkolatánál fekszik, a kis halászfaluban a félsziget legjobb haléttermei közül is találhatunk néhányat. Sokan csak a remek fogások látogatnak ide, pedig a város ma már Isztria egyik kulináris központjának számít. Ez a kis halászváros bájos hely a tenger melletti pihenésre, a városfal mentén tett sétákra és friss tengeri ételek fogyasztására. Jó hír a gyerekes családok számára, hogy Novigrad mellett is található egy vízipark, az Istralandia, ahol felhőtlen szórakozás vár kicsikre és nagyobbakra egyaránt. Ha Novigradban szállunk meg, látogassunk el a várostól félórányi autózásra lévő, dombtetőn épült bájos művészvárosba, Grožnjanba. De egy füst alatt, a bámulatos és épségben maradt középkori Motovun városban is tehetünk látogatást. A városka az Isztria kellős közepén, a Mirna-folyó völgyében, egy kis domb tetején fekszik.

A Terra Magicának nevezett zöldövezet, amelynek Motovun és Grožnjan is része, megannyi galériával és kávézóval vár minket. Mindkét várost szőlőültetvények és olajfaligetek veszik körül, ahol kiváló borokat és olívaolajat kóstolhatunk – a legjobb termelők Tomaz, Roxanich, Ipša, Kozlović, Kabola és Cattunar. De a gasztronómia szerelmesei jó, ha azzal is tisztában vannak, hogy a Motovun arról is híres, hogy erdeiben kiképzett kutyák fehér és fekete szarvasgombát ásnak ki. A szeletelt szarvasgomba Isztria igazi különlegessége. Ha éppen egy meleg nyári napot választunk kirándulni, iktassuk be a programba a Novigradtól alig 9 km-re fekvő Mramornica-barlangot is, ahol a hőmérséklet állandóan 14 °C, emiatt a cseppkőbarlangot a helyi borok érlelésére is használják.

A természet szerelmeseinek

Ha az érintetlen természet varázsa hoz lázba minket, a félszigeten a dél-nyugati parton felé vegyünk irányt. A Pulától nem messze fekvő Brijuni Nemzeti Park két nagyobb és tizenkét kisebb szigetből álló szigetcsoport. A szomszédos szárazföldről kirándulóhajókkal ideérkező turistacsoportok ellenére nyugalmas pihenésben lehet részünk a szigeteken, amelyeknek nincsenek állandó lakosai. A szigeten a kisebbeket állatkertbe is elvihetjük.

Titkos helyek Isztrián

Ha a közkedvelt helyeken túl intim pillanatokra vágyunk, a félsziget azon részét ajánljuk, ahol a dombok találkoznak a tengerrel. Isztria vad keleti partjának egyetlen nagyobb városa, Labin a kultúra terén erős, míg Rabac a nyári szórakozásról gondoskodik.

Tengerparti lazulás, barangolás a történelmi macskaköves utcákon, a természet csodáinak befogadása, kacagós vizes programok a gyerekekkel együtt – Isztria ezer lehetőséget rejt magában.