Generációkon átívelő változás: hogyan beszéltünk a menstruációról régen, és hogyan beszélünk most?

2025. február 01.
Élhetünk a világ bármely táján, mi, nők nagyjából ugyanazt az élményt tapasztaljuk meg a menstruációnk során. Ám ez nem jelenti azt, hogy mindannyian ugyanúgy is viszonyulunk hozzá. Míg az idősebb korosztály a mai napig előszeretettel tabusítja a témát, a fiatalok igyekeznek normalizálni a menstruációt.

A menstruációról való beszéd – vagy éppen nem beszéd – mindig is az adott korszak társadalmi berendezkedését tükrözte. Bár a menstruáció a nők univerzális tapasztalata, a menzeszről való kommunikációnak a módja nemzedékről nemzedékre változott. Hogyan viszonyultak vajon a menstruációhoz a korábbi generáció nőtagjai, és miben változott a mai fiatalok, a Z generációsok hozzáállása?

X generáció: a tabusítás uralkodott

Az X generáció tagjai 1965 és 1980 között születtek, és egy olyan korszakban nőttek fel, amikor az internet még nem formálta a mindennapjainkat. A társadalmi normák és szabályok akkoriban rendkívül merevek voltak, a menstruáció pedig szinte teljesen tabunak számított. Az iskolákban ritkán esett szó róla, de a családon belüli anya-lánya beszélgetések is gyakran feszélyezetten teltek. A reklámokban alig esett szó a menstruációs termékekről, olyannyira, hogy a „menstruáció” szót is csak 1985-ben említették először az USA-ban, a Courtney Cox márka tamponreklámjában.

Ebben az időszakban kezdték a tapadócsíkos betétek leváltani a kevésbé kényelmes megoldásokat, úgy, mint a gombostűvel rögzített régi betéteket. A termékfejlesztés lassan haladt, a menstruáció társadalmi elfogadása még lassúbb volt. Nem csoda, hogy sokan ebből a generációból még ma is vonakodnak nyíltan beszélni a témáról, hiszen fiatalkorukban nem volt erre sem tér, sem megfelelő minta.

Millenniumi generáció: a beszélgetés végre elindul

Az 1981 és az 1990-es évek közepe között születettek számára a technológia és az internet betörése nagy hatással volt a menstruációról szóló társadalmi párbeszédre. A reklámok egyre nyíltabbak lettek, és a tamponok, illetve betétek reklámjaiban a menstruáció melletti modern, aktív életmódot hangsúlyozták. A tamponokat már nem csak a felnőtt nők használhatták; a reklámokban fiatal, sportos lányok is szerepeltek, ami sokat változtatott a menstruációval kapcsolatos percepciókon.

A menstruációval kapcsolatos információk elérhetőbbé váltak: könyvek, ismeretterjesztő cikkek és oktatóvideók segítettek a fiataloknak megérteni, hogy mi is történik a testükkel. Ez az időszak az inkluzív szemlélet kezdetét is jelentette, hiszen egyre többen kezdtek nyíltan beszélni a menstruáció körüli tévhitekről és sztereotípiákról. A millenniumi generáció aktívan részt vett abban, hogy a ledőljenek a menstruációval kapcsolatos tabuk falai.

Z generáció: a nyíltság korszaka

A Z generáció tagjai a ’90-es évek vége és a 2010-es évek eleje között születtek – ők a digitális világban nevelkedtek. Számukra már nem számít tabunak a menstruáció és annak megvitatása sem, ha kell, bátran mernek róla nyíltan beszélni. A TikTok és egyéb közösségi platformok teret adtak annak, hogy a lányok és nők ebben a témában is hallatni tudják a hangjukat.

A változást az elmúlt években már kutatások is alátámasztották. Egy 2019-es felmérés során 2000, 18–38 év közötti nőt kérdeztek meg a menstruációhoz való viszonyulásukról. Bár az eredményből az rajzolódott ki, hogy a résztvevők 65%-a szerint a menstruációval kapcsolatos szégyen még mindig jelen van a társadalomban, 62% már úgy érzi, hogy a menstruáció egy teljesen természetes folyamat.

További jó hír, hogy a felmérés szerint a Z generáció tagjai (67%) már nyitottan mernek beszélni a menstruációról, és szívesen megtárgyalják ezt a témát bárkivel, nemtől függetlenül.

Fotó: Getty Images

Promóció