„Ma sem kell drága iskolákból érkezned, hogy a fotóid százezrekhez jussanak el” – interjú Csoszó Gabriellával

2018. február 26.
Mitől lesz valaki jó fotós és hogyan viszonyolunk a képekhez a mai vizuális tobzódásban? Csoszó Gabriella fotóművész, a Marie Claire fotópályázatának zsűritagja mesélt nekünk az áramló képek korszakáról és az újfajta képzési lehetőségekről a fotográfiában.

Megtisztelő számunkra, hogy Csoszó Gabriella díjnyertes fotográfust is ott tudhatjuk a Marie Claire A női lét sokszínűsége témájú fotópályázatának zsűrijében. A verseny hajrájában arról kérdeztük a művészt, mit tanácsolna a feltörekvő fotósoknak és hogy miben látja ő a képek erejét a vizuális túltelítettség és az áramló képek korszakában.

Fotó: Kosztyi Klaudia / Kontakt Fotóművészeti Kurzusok

A mai fiatalok számára a vizualitás az elsődleges (ön)kifejezési forma. Hogyan alakult át a fotózás jelentősége a képek korszakában?

Erősen és intenzíven van jelen a kép és a fotó a fiatalok identitáskeresésében, én-meghatározásában, a kapcsolódásaik kialakításában. A nyilvánosság terében cirkuláló képek egymásba kapcsolódva alakítanak bennünket. Akkor, amikor az életkorból adódóan is a legfontosabb kérdés a kora felnőttkori énkép kialakítása, különösen fontos forma lett a fotó, a szelfi, az énkép újraformálásának leghatásosabb eszköze. Minimum kétféle valóságban élünk, az egyik egy online, nyilvános vagy közösségi tér, a másik a rögvalóságunk, a fizikai terünk. A fotó a nyilvános, online térben ma olyan kommunikációs és reprezentációs formánk, mint a beszélt nyelv, sőt, bizonyos szempontból olyanabb, hiszen sok vizuális elem áttöri a falakat köztünk és kultúrától függetlenül fogyasztjuk azokat.  Az áramló képek egy új és hatalmas információ özönt jelentenek, ami valóban eltér az eddigi képalkotó -vagy fogyasztói szokásoktól. A rólunk és másokról készült képek özönével mi is építünk másoknak és magunknak egy virtuális identitást is, a fizikai mellé. Ennek az új jelenlétnek a fotográfia az alapja. Így ma szinte mindenki képez és ezekkel a képekkel kapcsolódik másokhoz. A fiatalok életében és kapcsolataik alakításában a virtuális kép szerintem van olyan erős, olykor akár erősebb is, mint a fizikai képük. Fokozott a megszólítottság, szinte mindenki szeretné tudni és érteni, hogyan készíthet önmagáról és a neki fontos dolgokról hatásosabb fotót.

Épp azért, mert manapság mindenhonnan képekkel bombáznak minket, talán a fotóknak már nincs is olyan erejük, mint a régi idők legendás sajtófotóinak. Szerinted ma mivel lehet kitűnni, hatni az emberekre?

Nem becsülném le a mai tömegfotók hatását, hiszen épp a nyilvános és szinte bárki számára elérhető voltuk miatt erősen hathatnak arra a közegre, ahol láthatók. Ma nem kell drága iskolákból érkezned, hogy a fotóid százezrekhez jussanak el. Ha belegondolsz, az elmúlt évtized legfontosabb, megrázó képei már nem hivatásos fotósoktól, hanem amatőr fotósoktól érkeztek és rázták meg a világot. Ha a kép hírértéke, az ott voltam, láttam és megosztom hitelessége erős és egyedi, akkor a fotó pillanatok alatt válhat ikonikus képpé. De ezek a képek már áramló képek, nem az örökkévalónak szólnak, minden nap meghozza a maga képeit, örömeit, tragédiáit, celebjeit, majd eltűnnek és holnap újra jönnek vagy megváltoznak. Persze, egészen addig, amíg állóképekkel akarunk emlékezni, változni ugyan fog a fotográfia, de eltűnni a műfaj nem. Ha a technológia, a robotipar, a mesterséges intelligencia, stb megváltoztatja az emlékezés folyamatát, ki tudja, lehet, hogy a fotográfia is eltűnik. De ma még nem itt tartunk, hanem épp a képözönnél és a cél szerintem az alkotó számára ma is az, hogy tudatos, felelős képalkotóvá, közlővé tudjon válni. A nyilvánosság nemcsak lehetőség, de felelősség is.

Ahhoz, hogy valaki jó fotós legyen, inkább a technikai tudás vagy egyfajta művészi látásmód a fontosabb?

Az eszközt, amit a fotózáshoz használsz, jó ismerni, hiszen így kreatívan tudod használni a technika adta lehetőségeket. A tartalom, a közlésed lesz azonban az, ami a legfontosabb az alkotás során. A forma, a kép esztétikuma, vagy ahogyan te fogalmaztál, a művészi látásmód segíthet erősen és pontosan kommunikálni a képpel. De a lényeg továbbra is a tartalom marad.

Milyen lehetőségei vannak a fiataloknak fotózást tanulni Magyarországon intézményi kereteken belül és kívül? Mit javasolsz, hogyan kezdjenek bele a fotózásba a fiatal tehetségek?

Ami a legfontosabb, hogy bátran használják az eszközöket és először is szabadítsák fel magukat a gátlások alól, ne féljenek attól, hogy tehetségesek-e, csak fotózzanak, alkossanak örömükre. Ismeretekhez jutni ma már sokféle úton lehet. A hivatalos iskolák mellett több, fontos, színvonalas és barátságos, nem hierarchikus, pedagógiailag is jelentős tanfolyam, workshop, műhely létezik. Nagyon sok videó is segíti a technikai alapok elsajátítását. Aki nagyon megszereti a fotózást és komolyan szeretne vele foglalkozni, annak azonban fontos, hogy megtalálja a céljaihoz illeszkedő oktatási formát, helyszínt és a fejlődését segítő oktatókat.  Én kevésbé szeretem a fórumokat és a műkedvelő, kliséket és hamis szabályokat erőltető fotós csoportokat, és azt, ahogyan egymás munkáihoz viszonyulnak, ezeket jó szívvel nem tudom ajánlani.

Ha egy jótanácsot adhatnál fiatal fotósoknak, mi lenne az?

Bátran, szabadon, empatikusan és érzékenyen!

A Marie Claire hisz a fotók erejében, a cikkeinket illusztráló képeknek mindig fontos üzenete van. Szeretnénk lehetőséget adni profi, illetve amatőr fotósoknak, hogy egy fotópályázat keretén belül megmutassák tehetségüket, és olyan fotósorozatot készítsenek, amelynek témája a női lét sokszínűsége. A sorozat maximum öt képből állhat, lehet portré-, divat- vagy riportfotó.

A pályamunkákat szakmai zsűri bírálja el, melynek tagjai:

  • Csoszó Gabriella, fotóművész
  • László Krisztina, a Marie Claire főszerkesztője
  • Békefi Dóra fotós, a Marie Claire képszerkesztő

A szakmai zsűri által kiválasztott 20 sorozatot egy nagyszabású kiállításon mutatjuk be, közülük a legjobbnak ítélt három pályamunka díjazásban részesül.

A Volvo támogatásával, a szakmai zsűri által a legjobbnak ítélt pályamunkák:

I. helyezett 300.000 Ft*
II. helyezett 200.000 Ft*
III. helyezett 100.000 Ft*

Közönségdíj: SAMSUNG készülék **

A legeredetibb pályázatot az ALLEE különdíjjal jutalmazza. A különdíj 50.000 Ft értékű Allee vásárlási utalvány.

Feltöltési határidő a marieclaire.hu/fotopalyazat/ oldalon: 2018. március 15. éjfélig

*A meghirdetett összeg bruttóban értendő, a pályázat nyerteseinek a hatályos jogszabályban foglaltaknak megfelelően megállapított személyijövedelemadó-előleggel csökkentett összeg kerül kifizetésre. **A közönség a legjobb 20 sorozat valamelyikére adhatja le szavazatát. Bővebb és részletes pályázati kiírás.